معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۳

وضعیت سرمایه گذاری در منطقه جنوبی فدرال روسیه

منطقه جنوبی فدرال در میان سایر مناطق روسیه از لحاظ حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت جایگاه ششم را به خود اختصاص داده است.

منطقه جنوبی فدرال روسیه از 8 منطقه فدراسیون شامل جمهوری آدیغیه، استان آستراخان، استان ولگاگراد، جمهوری کالمیکیا، استان کراسنودار، جمهوری کریمه، استان راستوف و شهر سواستوپول می‌باشد. مساحت منطقه جنوبی فدرال حدود 448 هزار کیلومتر مربع است. جمعیت کل این منطقه 16.4 میلیون نفر است.

توسعه اقتصادی هر منطقه و فعالیت در جهت جذب سرمایه گذاری یکی از محورهای مهم در زمینه حل و فصل بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی می‌باشد. نهادهای دولتی از طریق تصویب قوانین و مقررات، ارایه کمک مالی برای اجرای پروژه‌های سرمایه و تعیین برنامه‌های سرمایه گذاری بر فعالیت سرمایه گذاری تأثیر می‌گذارند.

در جدول ذیل دلایل اصلی سطح بالای جذابیت سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال درج گردیده است:

منطقه جنوبی فدرال در میان سایر مناطق فدراِل از لحاظ حجم سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت جایگاه ششم را به خود کسب نموده است.

در سال 2020 جایگاه مناطق فدرال جنوبی روسیه از لحاظ جذابیت و مطلوبیت سرمایه گذاری به شرح ذیل بوده است:

  • استان کراسنودار
  • شبه‌جزیره کریمه
  • استان راستوف
  • استان ولگاگراد
  • استان آستراخان
  • شهر سواستوپول
  • جمهوری آدیغیه
  • جمهوری کالمیکیا

توزیع متفاوت منابع طبیعی و عوامل تولید، تفکیک بر اساس سطح توسعه اجتماعی- اقتصادی، شرایط مختلف آب و هوا از ویژگی‌های خاص مناطق جنوبی فدرال است. لذا جذابیت سرمایه گذاری در مناطق مذکور متفاوت است. استان کراسنودار با پتانسیل بالا و کمترین ریسک سرمایه گذاری، موفق ترین منطقه است و در جایگاه اول رتبه بندی جذابیت سرمایه گذاری مناطق و استانهای جنوبی روسیه قرار دارد. جمهوری کالمیکیا به عنوان منطقه با کمترین جذابیت سرمایه گذاری و بالاترین ریسک سرمایه گذاری در جایگاه آخر قرار دارد.

بر اساس آمار فوق الذکر 3 منطقه جنوبی فدرال (شهر سواستوپول، جمهوری آدیغیه و جمهوری کالمیکیا) از پتانسیل سرمایه گذاری کم برخوردار هستند. استان کراسنودار از پتانسیل بالای سرمایه گذاری برخوردار می‌باشد. سایر مناطق در وهله اول باید فعالیت خود را در زمینه توسعه اقتصاد و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت سرمایه گذاری ادامه دهند. با هدف افزایش جذابیت سرمایه گذاری منطقه جنوبی فدرال، تأمین امنیت حقوقی سرمایه گذاران و فراهم نمودن شرایط لازم جهت یکپارچه سازی با فضای جهانی واحد ضروری می‌باشد.

«اهمیت منطقه ژئواستراتژیک» استان آستراخان می‌تواند زمینه تحرک جدید به توسعه اقتصاد، زیرساخت حمل و نقل، مهندسی و اجتماعی را فراهم نماید. این منطقه امکان جذب سرمایه گذاری‌های دولتی و خصوصی را دارد و می‌تواند جذابیت سرمایه گذاری این منطقه را بالا ببرد. کسب عنوان «منطقه استراتژیک» بر توسعه اجتماعی و اقتصادی استان آستراخان تأثیر خواهد گذاشت. این منطقه همچنین می‌تواند برای سرمایه گذاران و تجار فرامرزی جذاب باشد و با استفاده از شرایط ویژه، کمک مالی برای پروژه‌های توسعه زیرساخت دریافت نماید. شایان ذکر است «منطقه ژئو استراتژیک» عنوانی است که دولت فدرال روسیه بعنوان یک امتیاز ویژه اقتصادی به استانها، جمهوری‌ها و مناطق خود مختار اعطا می نماید لذا دولتهای محلی و استانها تلاش می نمایند تا شرایط لازم برای بهره مندی از این امتیاز را بدست آورند.

واقع شدن استان آستراخان در مسیر کریدور شمال – جنوب و اهمیت این کریدور نزد دولت فدرال که استان آستراخان را به عنوان یکی از مراکز کلیدی در مسیر حمل بار از اروپا به هند می دانند، بالقوه می‌تواند پتانسل های استان را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذاب نماید. بر اساس راهبرد حمل و نقل فدراسیون روسیه تا سال 2030 و برنامه فدرال «توسعه سیستم حمل و نقل فدراسیون روسیه (از سال 2010 لغایت سال 2021)»، ایجاد کریدور «شمال-جنوب» به فهرست محورهای دارای اولویت سیاست حمل و نقل روسیه وارد شده است. استان آستراخان زنجیره مهم کریدور بین المللی حمل و نقل «شمال-جنوب» می‌باشد. وجود زیرساخت بندری ثمربخش که با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد، یکی از عوامل جذب سرمایه گذاران و شرکت های حمل بار می‌باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما