معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۲

اخبار اقتصادی عراق (کربلا)

گزیده اخبار اقتصادی عراق در هفته اول آذر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اقدام زنبورداران کربلا در زمینه کاشت درخت در سطح شهر

   جامعه تخصصی زنبورداران کربلا یکی از انجمن‌های تخصصی اتحادیه محلی تعاونی‌های کشاورزی در کربلای معلی کمپین داوطلبانه کاشت درختان شلیل کمیاب در باغ‌ها و بوستان‌ها را با هماهنگی (بخش پارک‌ها و بوستان‌ها) در شهر کربلا راه اندازی کرد. مدیریت شهرداری کربلا و با همکاری نهالستان کربلای درختان گرمسیری و نیمه گرمسیری و کمیاب و تعدادی داوطلب از برخی زنبورداران استان نسبت به اشاعه و تشویق فرهنگ جنگل کاری و تشویق به زراعت اقدام نمود.

هند بزرگترین خریدار نفت عراق

شرکت بازاریابی نفت عراق "SOMO" روز ششم آذر اعلام کرد که شرکت‌های نفتی هند بیشترین خریدار نفت عراق در ماه اکتبر گذشته بوده‌اند. "سومو" در آماری که در سایت رسمی خود منتشر کرد، اعلام کرد شرکت‌های هندی با 8 شرکت از 31 شرکت خریدار نفت در ماه اکتبر، بیشترین تعداد شرکت‌های هندی را در بین سایر شرکت‌های بین‌المللی در خرید نفت عراق داشتند. شرکت‌های چینی با 6 شرکت در رتبه دوم، شرکت‌های آمریکایی با 4 شرکت و شرکت‌های ایتالیایی، یونانی و کره جنوبی هر کدام با دو شرکت در جایگاه دوم قرار گرفتند.."سومو" با اشاره به اینکه "برای فروش نفت بر معیارهای اصلی قرارداد با شرکت‌های نفتی بزرگ، متوسط، مستقل و عمودی یکپارچه بین المللی تکیه دارد و خاطر نشان کرد که "مشهورترین شرکت‌های بین المللی که نفت عراق را خریداری کرده‌اند، شرکت بهارات هند، پتروگاینا چین و اکسون موبیل،" شورون آمریکا، شل بریتانیایی - هلندی، انی ایتالیا، بریتیش پترولویم بریتانیا و گازپروم روسیه می‌باشند.

سفر وزیر ارتباطات عراق به مصر

هفتم آذرماه وزرای ارتباطات عراق، مصر و اردن در روستای هوشمند در قاهره برای امضای توافق نامه ارتباطات بین سه کشور دیدار خواهند کرد. ارکان شهاب احمد وزیر ارتباطات دیروز شنبه برای بازدید از تعدادی از سایت‌های شبکه مخابراتی مصر و بازدید از دهکده هوشمند وارد قاهره شد. وزیر ارتباطات همچنین یک توافق نامه ارتباطی در کمیته سه جانبه عراق، مصر و اردن ارائه خواهد کرد.

 

در پی افزایش قیمت آرد در عراق  وزارت بازرگانی کشور از توزیع بیش از چهار میلیون کیسه آرد در سهمیه نهم خبر داد و مدیرکل شرکت تولید غلات این وزارتخانه اعلام نمود، توانستیم با این اقدام قیمت آرد در کشور را متعادل کنیم. سخنگوی وزارت زراعت عراق نیز اعلام نموده است افزایش قیمت آرد  ارتباطی با طرح های کشاورزی کلان ندارد زیرا ذخیره‌سازی استراتژیک از ماه جولای وجود دارد و به عبارت دیگر گندم در داخل کشور موجود است. 

 

 افزایش درآمد عراق از صادرات نفت در ماه اکتبر 2021

بر اساس اعلام وزارت نفت عراق، صادارت نفت این کشور در ماه اکتبر سالجاری از سه میلیون و 81 هزار بشکه در ماه سپتامبر به 3 میلیون و 120 هزار بشکه رسید. صادارت از ترمینال‌های نفتی بصره در ماه اکتبر به سه میلیون و 12 هزار بشکه در روز رسید. صادرات از میادین کرکوک از طریق بندر جیحان بطور متوسط 98 هزار بشکه در روز بود و از این مجموع 10 هزار بشکه در روز توسط کامیون به اردن صادر گردیده است.درآمد عراق از صادرات نفت در ماه اکتبر به 7 میلیارد و 680 میلیون دلار افزایش یافت با متوسط قیمت هر بشکه نفت 79 دلار و 37 سنت. این قیمت در ماه سپتامبر 72 دلار و شش سنت بود.

حمایت شورای وزارتی انرژی عراق از اجرای پروژه‌های آب و گاز در استان‌های ذی قار و میسان

 شورای وزارتی انرژی عراق متشکل از وزاری نفت، برق و منابع آبی این کشور در نشست این هفته  خود بر حمایت از اقدامات وزارت منابع آبی این کشور در تأمین مالی و اجرای پروژه‌هایی نظیر خط لوله آب بصره (کانال al bidah در استان ذی قار)، اجرای خط لوله گاز بصره- الکحلا در استان میسان و همچنین توسعه میدان گازی Akas در استان الانبار توسط وزارت نفت تاکید کرد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما