معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۹۳

ساخت اولین کشتی کانتینربر برقی و تمام اتوماتیک جهان در نروژ

"یارا بیرکلند" به عنوان اولین کشتی برقی باری جهان که کاملا به صورت خودران و تمام اتوماتیک کنترل می‌شود جهت آغاز ماموریت خود وارد بندر اسلو پایتخت نروژ شد.

بعنوان بخشی از مراسم رونمایی و افتتاحیه که روز 28 آبان 1400 (19 نوامبر 2021 ) برگزار شد، این کشتی که Yara Birkeland نام دارد مسافت 70 کیلومتری از شهر هورتن  محل ساخت تا اسلو پایتخت نروژ را  بدون دخالت انسان پیمود. در مراسم استقبال از این  کشتی ،نخست وزیر نروژ، آقای  Jonas Gahr Støre   به همراه آقای  Svein Tore Holsether، مدیرعامل  شرکت Yara تولید کننده کودهای شیمیایی نروژی مالک کشتی حضور داشتند و از داخل این پدیده جدید ترابری  بازدید به عمل آوردند.

 کشتی Yara Birkeland  با سرمایه گذاری شرکت  Yara International  و  همکاری شرکت فناوری Kongsberg Group  و شرکت کشتی‌ساز VARD ساخته شده است. استفاده از این وسیله باعث کاهش 1000 تن گاز کربن  CO2  و جایگزینی 40000 سفر با کامیون‌های دیزلی در سال خواهد شد.طرح ساخت این کشتی کاملاً الکتریکی و خودران، اولین بار در سال 2017، یک سال پس از افتتاح اولین منطقه آزمایشی در جهان برای کشتی‌های خودران توسط نروژ،  آغاز شد. آقای هولزتر، مدیرعامل  شرکتYaraدر آن زمان گفت که شرکت او،  فناوری باتری‌های با ظرفیت بالا  را فرصتی برای خلاصی کامل از انتشار گازهای سمی می داند. این کشتی در ابتدا قرار بود در سال 2020 وارد ناوگان ترابری شود اما به دلیل همه گیری کووید-19 و برخی چالش های لجستیکی به تعویق افتاد.

 به گفته آقای   Holsether، کشتیYara Birkeland   برای انتقال کودهای معدنی از کارخانه ای در شهر Porsgrunn به بندر Brevik در  مسیر حدود 12 کیلومتری بکار گرفته  خواهد شد. این کشتی 3200 تنی دارای باتری با ظرفیت 7 مگاوات ساعتی است که  برای تغذیه دو موتور  اصلی900 کیلوواتی  و دو موتور رانشگر جانبی 700 کیلوواتی کافی است . این شناور  با حداکثر سرعت 13 گره  دریایی،  قادر به حمل 120 کانتینر 6 متری در هر سفر دریایی خواهد بود. مقرر است این کشتی یک دوره آزمایشی دو ساله را  طی کند که در مراحل ابتدایی و برای عملیات بارگیری و تخلیه کشتی به مدیریت انسانی نیاز دارد، اما بصورت تدریجی و در درازمدت، تمام عملیات بارگیری، تخلیه و پهلوگیری با استفاده از فناوری خودگردان و به طور کامل انجام خواهد گرفت و پس از اتمام دوره آزمایش، به عنوان یک کشتی کانتینری خودران و تمام الکتریکی،  گواهینامه دائم فعالیت دریافت  خواهد نمود.  در مسیر آزمایشی دو ساله این کشتی از یک آبدره باریک و از زیر دو پل عبور خواهد نمود و لذا برای عبور بی خطر،  این  کشتی مجهز به حسگرهایی شناسایی و درک اشیاء روی آب مثل قایق های کوچک و کایاک ها شده است تا قادر باشد با تجزیه و تحلیل شرایط ، از برخورد به اشیاء محیطی اجتناب و حرکتی امن داشته باشد .  Jostein Braatenمدیر پروژه ساخت  Yara Birkeland  در همین رابطه گفته است که : "ما با بکار گیری تجهیزات لازم  فوق حساس، عنصر انسانی را که امروزه عامل بسیاری از حوادث کشتی‌های باری است را از بین برده ایم."

شرکت دولتی نروژی Enova  که مسئول ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور  است،  مبلغ  133.5 میلیون کرون (حدود 14 میلیون دلار) را برای ساخت کشتی  Yara Birkeland اختصاص داده است. نیلز کریستیان ناکستاد[1]، مدیر عامل  Enova  در این مورد  اظهار  داشته که  « برای رسیدن به هدف جامعه ای  بدون صنایع آلاینده، باید انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت حمل و نقل  را با بکار گیری محصولات مشابه Yara Birkeland  به صفر  برسانیم و لذا برای دستیابی به  این هدف ، ما به پروژه‌هایی نیاز داریم که بتوانند بازار را متحول کنند،  پروژه‌هایی که پتانسیل ایجاد تغییر و افزایش سرعت در سیستم حمل و نقل  دریایی را  محقق نمایند ، این دقیقاً همان چیزی است که ما معتقدیم Yara Birkeland به عنوان اولین کشتی کانتینر خودران و تمام الکتریکی جهان  از آن برخوردار است ."

 

[1] Nils Kristian Nakstad

  منابع :

   https://www.computing.co.uk/news/4040771/world-electric-autonomous-cargo-vessel-debuts-norway

 -https://www.reuters.com/markets/europe/yara-debuts-worlds-first-autonomous-electric-container-ship-2021-11-19/

 https://in.mashable.com/tech/25917/world-first-fully-autonomous-electric-cargo-ship-launched-in-norway 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما