معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۷۷

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

- داده‌های بانک مرکزی قطر حاکی از آن است که ذخایر بین المللی و نقدینگی ارزی بانک مرکزی قطر همچنان رو به رشد بوده و تا پایان اکتبر 2021 به سطح 209.57 میلیارد ریال رسیده است. ذخایر رسمی از چهار جزء اصلی تشکیل شده است: اوراق قرضه و اسناد خزانه خارجی، موجودی نقد نزد بانک های خارجی، ذخایر طلا، سپرده‌های ویژه حق برداشت و سهم قطر در صندوق بین المللی پول.

- قطر انرژی اولین دسته از سفارش های ساخت تانکر گاز طبیعی مایع در کارخانه کشتی سازی کره را صادر کرد. این سفارش ها شامل چهار تانکر از شرکت کشتی سازی و مهندسی دریایی دوو و دو نفتکش از صنایع سنگین سامسونگ، به عنوان بخشی از برنامه عظیم کشتی سازی آن، برای برآوردن نیازهای حمل و نقل گاز طبیعی مایع در آینده است. صدور سفارشات در پی تشریح گزینه‌های قطر انرژی برای ساخت کشتی در دو حوزه کره براساس توافق نامه‌های رزرو ظرفیت امضا شده در ماه می است. وزیر مشاور در امور انرژی و عضو مشاور و رئیس اجرایی قطر انرژی در این راستا گفت: «ما خوشحالیم که اولین گام را با شرکت کشتی سازی دریایی دوو و صنایع سنگین سامسونگ برداشته ایم و این دو شرکت 23 تانکر گاز طبیعی مایع از نوع کیو ـ فلیکس و 14 تانکر از نوع کیو ـ ماکس برای قطر به عنوان بخشی از پروژه‌های قبلی توسعه گاز طبیعی ساخته اند».

- وزارت دارایی در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد که مجموع درآمدهای بودجه عمومی در سه ماهه سوم سالجاری بالغ بر 47 میلیارد ریال بوده است. در حالی که مجموع هزینه‌های مصرفی بالغ بر 46.1 میلیارد ریال بوده و در نتیجه بودجه 0.9 میلیارد ریال مازاد ثبت شده است. براساس شاخص های دو فصل قبل، مازاد بودجه طی 9 ماه به 4.9 میلیارد ریال رسید. مجموع درآمدها در 9 ماهه سالجاری 142.2 میلیارد ریال و هزینه‌های مصرفی 137.3 میلیارد ریال برآورد شده است. براساس داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد افزایش یافته است. بخش غیر نفتی رشد 6.2 درصدی را به ثبت رساند، در حالی که رشد بخش نفت در سه ماهه دوم سال 2021 نسبت به مدت مشابه سال قبل 0.7 درصد تثبیت شد.

- پنجاه و چهارمین مجمع عمومی انجمن حمل و نقل هوایی عربی که در قطر برگزار شد، تلاش برای دستیابی به انتشار «کربن صفر» تا سال 2025 را بر اساس یک استراتژی مرتبط با مسئولیت مشترک همه بخش های مرتبط با هواپیمایی کشوری توصیه کرد. اکبر الباکر رئیس اجرایی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در این کنفرانس گفت: این شرکت قصد دارد به توسعه خود ادامه دهد، تا به شبکه پیش از همه گیری که شامل 180 مقصد بود، برسد و سپس توسعه‌های خود را از سر بگیرد و شرکت هواپیمایی ملی هم اکنون پروازهای خود را به 140 مقصد انجام می دهد. الباکر گفت: قطر ایرویز تحت تأثیر تعلیق برخی از هواپیماهای خود از نوع A350 قرار گرفت، زیرا این شرکت به دلیل مشکلاتی در سطح بدنه هواپیما مجبور به توقف این نوع هواپیماها شد.

- شرکت املاک و مستغلات الدیار قطر از اجاره تمامی مساحت های پروژه «دی جاکس» در جزیره لانگ آیلند در شهر نیویورک که شرکت الدیا مالکیت 80 درصد از آن را دارد، خبر داد. این یکی از بزرگترین پروژه‌های تجاری در لانگ آیلند است که الدیار با شرکت تیچمان اسپایر آمریکا انجام می دهد. پروژه دی جاکس، 1.2 میلیون فوت مربع فضای اداری با طراحی بسیار بالا است که در دو برج، هر یک با ارتفاع 26 طبقه ساخته شده است. این پروژه 952 فرصت شغلی را در ساخت و ساز بوجود آورد و این پروژه همچنین بیش از 3,380 فرصت شغلی جدید در نیویورک ایجاد می‌کند.

- بولتن ماهانه اتاق بازرگانی قطر نشان داد که ارزش صادرات بخش خصوصی طی ماه اوت 2021 مجددا افزایش یافت و به حدود 1.9 میلیارد ریال رسید که ماهانه نسبت به ماه قبل 10 درصد افزایش را نشان داد، اما به طور سالانه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است.

- بانک تجاری قطر، بانک پیشرو در نوآوری و تحول دیجیتال در قطر اعلام کرد که دو جایزه منطقه ای را از مجله گلوبال فاینانس جهانی در خاورمیانه دریافت کرده است. این بانک برنده جایزه «بهترین اپلیکشن موبایل» را برای شرکت های خاورمیانه و جایزه «بهترین خدمات بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی» در خاورمیانه را برای سال 2021 را دریافت کرد.

- وزیر محیط زیست قطر در کنفرانس گلاسکو تأکید کرد که کشورش اهمیت زیادی برای تغییرات آب و هوایی قائل است و از هیچ تلاشی در حمایت از واکنش جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دریغ نکرده و نخواهد کرد و قطر در سال 2021 میزبان هجدهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی شد و در آن ابتکار عملی برای ایجاد اتحاد جهانی سرزمین‌های خشک را راه اندازی کرد که یکی از مکانیسم های بین المللی با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی است. وی افزود: قطر در نشست اقدام اقلیمی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2019، ابتکار عمل 100 میلیون دلاری برای حمایت از کشورهای جزیره ای کوچک و کشورهای کمتر توسعه یافته برای مقابله با تغییرات آب و هوایی را اعلام کرد و همچنین صندوق توسعه قطر به بسیج حمایت برای رسیدگی به تغییرات آب وهوا و ترویج رشد سبز در این کشورها هدایت کرد. وی در ادامه سخنانش در کنفرانس گلاسکو گفت: قطر برای اولین بار در نیمه اول سال 2022 تولید برق از انرژی خورشیدی را آغاز می‌کند و قصد دارد تا قبل از جام جهانی فوتبال 2022 کشت یک میلیون درخت و تا سال 2030 حدود 10 میلیون درخت دیگر در کشور انجام دهد.

- مجموع صادرات گاز طبیعی مایع قطر به هند در 9 ماهه اول سال جاری 2021 به بیش از 7.6 میلیون تن رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما