معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی پاکستان

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

رشد صادرات فناوری اطلاعات پاکستان

پاکستان با ارائه خدمات مختلف فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف طی دو ماه اول سال سالجاری 419.992 میلیون دلار درآمد کسب کرد. این رقم نشان دهنده رشد  46.32 درصدی صادرات این صنعت در مقایسه با دوره مربوط به سال مالی گذشته است. (نیشن، دیلی تایمز)

افزایش صادرات کفش پاکستانی

بر اساس گزارش اداره آمار پاکستان صادرات کفش از کشور در طول سه ماهه اول سال مالی جاری در مقایسه با صادرات دوره مشابه سال گذشته با 15.23 درصد افزایش به 38.542 میلیون دلار رسید. (نیشن)

تعیین شرایط سخت از سوی صندوق بین المللی پول

یوسف خان قائم مقام وزیر دارایی و هیئت همراه وی پس از مذاکرات سخت و طولانی مدت با مقامات صندوق بین‌المللی پول که به منظور تأمین بخش معلق یک میلیارد دلاری تحت تسهیلات صندوق توسعه یافته 6 میلیارد دلاری (EFF) بود، به کشور بازگشت. منابع وزارت دارایی گفتند صندوق بین‌المللی پول در جریان مذاکرات در واشنگتن شرایطی از جمله وضع مالیات اضافی 500 میلیارد روپیه ای توسط دولت برای دریافت بخش بعدی 1 میلیارد دلار را تعیین کرد. دولت قبلاً افزایش تعرفه برق را با 39/1 روپیه به ازای هر واحد تصویب کرده است. اما اکنون صندوق ارزیابی کرده که پاکستان باید تعرفه‌های برق را به ازای 30 روپیه بر هر واحد افزایش دهد تا بتواند با مسائل مزمن در بخش انرژی، به ویژه بدهی‌های گردشی بهتر برخورد کند. صندوق همچنین از پاکستان خواسته تا قیمت فرآورده‌های نفتی را 10 روپیه دیگر در لیتر افزایش دهد و همه نوع یارانه‌ها را نیز لغو کند. این در شرایطی است که دولت به طور جدی در حال بررسی برنامه هدفمندی یارانه برای اقشار ضعیف جامعه برای تامین کالاهای اساسی مانند آرد، شکر و حبوبات با نرخ یارانه است. منابع وزارت دارایی گفتند که دولت با شرایط صندوق بین‌المللی پول موافقت کرده است اما تا ژوئن سال آینده زمان لازم را برای تحقق آنها به صورت مرحله ای و تدریجی در نظر گرفته است. هیات پاکستانی در جریان مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول تاکید کردند که مردم به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی در حال حاضر با وضعیت دشواری روبرو هستند. بنابراین فوراً نمی‌توان آنها را با افزایش قیمت برق و برداشتن یارانه‌ها بیشتر تحت فشار قرار داد. (دیلی تایمز)

افزایش تولید گاز مایع و نفت خام در پاکستان

تولید گاز مایع (LPG) توسط شرکت توسعه نفت و گاز طی سال مالی گذشته شاهد افزایش 9 درصدی و نفت خام 2 درصد بوده است. علی رغم کاهش طبیعی در زمینه‌های مختلف تولید، متوسط تولید روزانه خالص گاز مایع به میزان 803 تن افزایش یافته و رشد 9 درصدی را نشان می دهد. (دیلی تایمز)

ایجاد مکانیزم جدید برای ارزیابی گمرکی کالاهای ایرانی و افغانی

سازمان درآمدهای فدرال (FBR) تصمیم گرفت کمیته‌هایی برای تعیین ارزش گذاری گمرکی کالاهای ایرانی و افغانستانی تشکیل دهد. در این راستا این سازمان اصلاحاتی را در قانون گمرک 1969 پیشنهاد کرد. بر اساس اصلاحات پیشنهادی این قانون برای تعیین ارزش کالاهای با منشاء افغانستان و ایران به منظور تنظیم تجارت دو جانبه پاکستان و افغانستان و جلوگیری از وقوع کمبود صورتحساب و قاچاق اعمال می‌شود. این قانون در مورد کالاهای افغانستانی و ایرانی که از افغانستان و ایران از طریق راه‌های زمینی وارد می‌شوند، قابل اجرا خواهد بود. در صورتی که کالایی از طریق دریا در مقادیر قابل توجه از ایران وارد شود ارزش این اقلام باید با مشورت با اداره ارزیابی کراچی تعیین گردد. (دیلی تایمز)

اختصاص ششصد میلیون دلار توسط بانک توسعه آسیایی به پاکستان

بانک توسعه آسیایی ششصد میلیون دلار به برنامه «احساس» تحت برنامه توسعه یکپارچه حمایت اجتماعی اختصاص داد. پاکستان برای تحقق چشم انداز خود در زمینه حمایت اجتماعی و کاهش فقر از طریق برنامه احساس 600 میلیون دلار از بانک توسعه آسیایی درخواست کرده بود. هدف این طرح افزایش حمایت اجتماعی و دسترسی به آموزش، خدمات بهداشتی و تغذیه برای خانواده‌های فقیر است. (نیشن، نیوز، بیزینسرکوردر، داون، اکسپرس تریبیون)

کشف گاز در بلوچستان

شرکت توسعه نفت و گاز در تلاش های اکتشافی خود در چاه«ژاندران غرب» واقع در منطقه کهلو بلوچستان به کشف گاز دست یافته است. شرکت توسعه نفت و گاز مجری اکتشاف چاه ژاندران غرب از طریق اکتشافات خود در این چاه که در ناحیه کهلو واقع شده بر روی سازه مغولکوت موفق به کشف گاز شده است. (نیشن، دیلی تایمز، نیوز، بیزینسرکوردر)

افزایش صادرات منطقه ای پاکستان

صادرات پاکستان به هفت کشور منطقه در سه ماه اول سال مالی جاری در مقایسه با ماه‌های مشابه سال گذشته 31.60 درصد افزایش داشته است. پاکستان تجارت مرزی خود را با سریلانکا، هند،نپال و مالدیو انجام داد. صادرات پاکستان به چین 69.73 درصد افزایش یافته و به 559.153 میلیون دلار در سه ماه امسال رسیده است. در حالی که صادرات به بنگلادش نیز با 37.572 درصد افزایش به 175.389 میلیون دلار رسیده است. صادرات این کشور به افغانستان با 39.12 درصد کاهش به 127.647 میلیون دلار در سال جاری رسید. در حالی که صادرات به هند به میزان قابل توجهی 90.43 درصد کاهش یافته است زیرا دولت روابط تجاری با هند را متوقف کرده است. (دیلی تایمز)

افزایش کسری حساب جاری کشور

کسری حساب جاری پاکستان در سه ماهه اول (ژوئیه تا سپتامبر) سال مالی جاری به دلیل افزایش گسترده واردات به 3.4 میلیارد دلار افزایش یافته است. (نیشن، دیلی تایمز، نیوز، اکسپرس تریبیون)

افزایش صادرات کالاهای ورزشی

صادرات کالاهای ورزشی پاکستان در سه ماه اول سال مالی جاری در مقایسه با صادرات دوره مشابه سال گذشته با 16.81 درصد افزایش به 77.892 میلیون دلار رسید. (نیشن، دیلی تایمز)

پیش بینی افزایش تولید خودرو در پاکستان

معین الحق سفیر پاکستان در چین روز چهارشنبه گفت پاکستان در حال برنامه ریزی برای افزایش تولید سالانه خودرو از 250 هزار دستگاه فعلی به حدود شش تا هشت میلیون دستگاه در پنج سال آینده است. وی گفت: این هدف کمی‌بلندپروازانه است اما به دلیل رشد سالانه تولید و همچنین علاقه شرکت های مختلف خودروسازی از سراسر جهان به ویژه چین که قصد سرمایه گذاری در پاکستان را دارند، می‌توان به این هدف دست یافت. (نیشن، دیلی تایمز)

رشد صنعت تراکتور سازی

تولیدتراکتورهای مزرعه ای در کشور طی سه ماه نخست سال مالی جاری  تا 11.32 درصد افزایش یافت و به 12 هزار و 533 دستگاه رسید در حالی که در ماه‌های مشابه سال گذشته 11 هزار و 258 دستگاه تولید شده بود. (نیشن)

افزایش سرمایه گذاری خارجی

مجموع سرمایه گذاری خارجی پاکستان در ماه سپتامبر به صورت ماهانه 108 درصد و در مقایسه با سال گذشته 16.4 درصد افزایش یافته است. بر اساس داده‌های بانک دولتی پاکستان کل سرمایه گذاری در ماه سپتامبر در مقایسه با 113.2 میلیون دلار در ماه اوت به 236 میلیون دلار افزایش یافته است. (دیلی تایمز، نیوز، اکسپرس تریبیون)

افزایش تولید فرآورده‌های نفتی در پاکستان

در مجموع تولید کالاهای نفتی در دو ماه اول سال مالی جاری در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته 2.35 درصد افزایش داشته است. (دیلی تایمز، نیشن)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما