معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۰

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار اقتصادی اتیوپی در هفته چهارم مهرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح کارخانه رنگ‌سازی نروژی در پارک صنعتی آداما

کارخانه نروژی Jotun Paint که تولیدکننده محصولات شیمیایی است، کارخانه رنگ‌سازی‌اش را در پارک صنعتی آداما در ایالت اورومیا، افتتاح نمود. این کارخانه از ظرفیت تولید 8 میلیون لیتر رنگ در سال برخوردار است و کار ساخت آن از فوریه 2020 آغاز شد. این کارخانه چندملیتی دارای 41 کارخانه دیگر در سراسر جهان است. لازم به ذکر است پارک صنعتی آداما در سال 2018 و با سرمایه‌ای در حدود 140 میلیون دلار افتتاح گردید.

برنامه شرکت تولید روغن خوراکی Tena برای افرایش 130 درصدی تولیدات

شرکت اتیوپیایی تولید روغن‌های خوراکی Tena برنامه دارد با توسعه پروژه‌هایش، ظرفیت تولیدی‌اش را در پایان سال 2022 تا 130 درصد افزایش دهد. این شرکت امیدوار است با این کار برای 500 نفر ظرفیت شغلی ایجاد نماید. علیرغم افزایش ظرفیت تولیدی کارخانه‌های داخلی تولید روغن خوراکی در اتیوپی به 800 میلیون لیتر در سال، این کشور همچنان با کمبود سالیانه بیش از 50 میلیون لیتر روغن خوراکی مواجه است.

اقتصاددانان: گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول از مظاهر فشار ناعادلانه بر اتیوپی

یک اقتصاددان گفت: گزارش ناعادلانه اخیر صندوق بین‌المللی پول (IMF) در مورد رشد اقتصادی اتیوپی، مظهر بارز فشارهای هماهنگ شده بر این کشور است. برهانو دنو مدرس اقتصاد دانشگاه آدیس‌آبابا معتقد است: گزارش اخیر صندوق در مورد اتیوپی براساس واقعیت‌های موجود نیست و تصمیم بر خودداری از پیش‌بینی اقتصاد اتیوپی به‌وضوح نشان می‌دهد که چگونه روابط و فعالیت‌های اقتصادی یک کشور تنها براساس منافع سیاسی غرب تصمیم‌گیری می‌شود. شایان‌ذکر است صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی اتیوپی را در آخرین چشم‌انداز اقتصادی جهان برای چهار سال آینده، منتشر نکرده است.

تمرکز دیپلماسی اقتصادی اتیوپی بر انتقال فنّاوری و جذب سرمایه‌گذاری

آقای ابابی دمیسی مدیرکل توسعه سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فنّاوری وزارت خارجه اتیوپی بیان داشت: توسعه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) و انتقال فناوری اصلی‌ترین محور فعالیت‌های دیپلماتیک اتیوپی در سال‌های آینده و برای دستیابی به اهداف برنامه توسعه 10 ساله خواهد بود. در این راستا وزارت امور خارجه با تقویت دیپلماسی اقتصادی به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور نقش مهمی ایفا خواهد کرد. وی افزود: دیپلماسی ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران بزرگ و متوسط از سراسر جهان برای مشارکت در تولید، فراوری کشاورزی و سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اتیوپی در حال انجام است.

حضور سرمایه‌گذاران شایسته جهانی در پارک‌های صنعتی اتیوپی

طبق اعلام شرکت توسعه پارک‌های صنعتی اتیوپی، سرمایه‌گذاران حاضر در پارک‌های صنعتی این کشور از صلاحیت لازم در بازارهای جهانی برخوردارند. مدیرعامل شرکت مذکور معتقد است: اتیوپی به علت برخورداری از نیروی کار فراوان با شرایط دستمزدی رقابتی و همچنین زیرساخت‌های رو به رشد، برای سرمایه‌گذاران خارجی از مطلوبیت برخوردار است. وی افزود: گرچه قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) یک مشوق مهم معاف از حقوق گمرکی برای محصولات موجود پارک‌های صنعتی است ولی جریان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) کشور اساساً براساس مزایای AGOA نیست. وی افزود: اتیوپی طی سه سال گذشته 750 میلیون دلار از طریق پارک‌های صنعتی درآمد کسب نموده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما