معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۰۷- ۱۳:۵۸ - مشاهده: ۳۳۳

روند افزایش قیمت مسکن در مجارستان در یک دهه اخیر

طبق گزارشات منتشره از سوی منابع رسمی ، طی سال های اخیر قیمت مسکن ( اعم از خرید یا اجاره ) در مجارستان سیر صعودی داشته است.

با عضویت مجارستان در اتحادیه اروپا در سال 2004، ارزیابی برخی از کارشناسان حوزه مسکن بر این بوده که قیمت مسکن در مجارستان سیر صعودی خواهد گرفت و به سطح قیمتی سایر کشورهای پیشرفته اروپایی خواهد رسید. بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار اتحادیه اروپا  Eurostat در مورد قیمت مسکن و اجاره در کشورهای عضو این اتحادیه، قیمت مسکن  در مجارستان در بازه زمانی 2010 تا سه ماهه اول 2021 میلادی افزایش زیادی داشته است. قیمت مسکن 2برابر و حدود 100 % رشد داشته است. از این نظر تنها کشورهای استونی (با 126%) و لوکزامبورگ( با 108.2 % ) از مجارستان پیشی گرفته اند.

در طی بازه زمانی فوق الذکر اجاره بهای مسکن نیز دارای رشد تقریبی حدود 43% بوده است. اجاره ماهیانه یک آپارتمان که قبلا حدود 240 یورو بوده در حال حاضر به 343 یورو رسیده است. رشد قیمت مسکن و اجاره بها در مجارستان تا نیمه دوم سال 2011  تقریبا مانند سایر اعضای اتحادیه اروپا بود و از نیمه دوم سال 2011 ، تا اواسط سال 2015 میلادی درحال نوسان  و بعد از آن قیمت ها به تدریج افزایش یافته است. بر اساس گزارش نیمه اول سالجاری میلادی مرکز آمار اتحادیه اروپا، در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 ، قیمت و اجاره بهای خانه و آپارتمان نیز حدود 0.4% و فروش املاک نیز حدود 2.2% رشد داشته است. طبق این گزارش بطور کلی در ظرف یک دهه اخیر در  23  کشور عضو این اتحادیه ، قیمت اجاره حدود 15.3% و قیمت ملک حدود 30.9%  افزایش داشته است.  در کشورهای یونان، و قبرس قیمت های اجاره و ملک روند کاهشی و در اسپانیا و ایتالیا فقط قیمت خانه روند کاهشی داشته است.  

بخش مسکن مجارستان یکی از فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی است. اما این روند در طی دوسال اخیر بنا به دلایلی از جمله پاندمیک کرونا کم شده است. درعین حال مجارستان نه تنها در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بلکه در بین کشورهای عضو OECD  از نظر فروش و  اجاره به شرط تملیک، یکی از کشورهای مناسب و ارزان قیمت برای سرمایه گذاری است. براساس اظهارات آقای کارولی بندیکت ، رئیس گروه مسکن دونا، سود خالص به طور متوسط در بخش اجاره سالانه بین 3.5 تا 5.8 % بوده که بر اساس موقعیت شهری متغیر خواهد بود. قیمت متوسط هر متر آپارتمان نوساز حدود 2786 یورو می‌باشد.  درسال 2020 حدود 131000 ملک در مجارستان به فروش رفته است که حدود 2200 نفر از خریداران آپارتمان بویژه در بوداپست را  اتباع خارجی ( خارج از اتحادیه ) تشکیل می دهند. به این معنی سهم خارجیان (غیر اتحادیه، سوئیس، منطقه اقتصادی اروپا و ... ) در بازار مسکن  در سال 2020 در مقایسه با سال 2019، حدود 40% کاهش داشته است. دلیل اصلی کاهش خرید، پاندمیک کرونا و محدودیت ترددهای بین المللی بوده است. حدود 40% از سرمایه گذاران در بخش مسکن مجارستان را چینی‌ها تشکیل می دهند. در واقع شهروندان چینی بیشتر  در مناطق 10،9،13 بوداپست آپارتمان خریداری می‌کنند. سهم اتباع روسیه و رژیم صهیونیستی حدود 8% می‌باشد. اسرائیلی‌ها عمدتا در مناطق مرکزی شهر آپارتمان می خرند. روسها نیز در مناطق موسوم به Hevis و مناطق مرزی شرقی مانند Mosonmagyarovar و Dunauvaros    سکونت دارند. سهم اتباع اکراینی در خرید مسکن حدود 5% می‌باشد.  علاوه بر این شهروندان آمریکا، ترکیه ، الجزایر، صربستان، استرالیا، تونس و ونزوئلا نیز به سرمایه گذاری در بخش مسکن مجارستان علاقه‌مند هستند. طبق اظهارات آقای بندیک، از بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال های 2019 و 2020 خریداران آلمانی در رتبه نخست  و عمدتا در بوداپست و شهرهای تفریحی به ویژه بالاتون ( منطقه یک توریستی ) سرمایه گذاری کرده اند. در بین کشورهای همسایه نیز خریداران اتریشی، رومانی، اسلوواکی برای سرمایه گذاری و خرید مسکن بویژه در مناطق مرزی تمایل بیشتری دارند.

براساس گزارش های منتشره، قیمت برخی از آپارتمان‌های لوکس در بوداپست بسیار گران و حداقل قیمت از 552 هزار یورو شروع می‌گردد. در برخی از مناطق بوداپست قیمت یک دستگاه آپارتمان حدود 258 متری( بعلاوه 14 متر تراس) نیز به 2.6 میلیون یورو یعنی متری 9600 یورو رسیده است.  یکی از اولویت های دولت مجارستان در سال 2022  توجه به رشد و توسعه صنعت ساختمان می‌باشد . کاهش نیروی کار خارجی ناشی از پاندمیک کرونا و همچنین کمبود مصالح ساختمانی در یک سال اخیر بر افزایش قیمت ساخت و فروش مسکن تاثیر گذارده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما