معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۷

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته دوم مهر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

- مالیات بیشتر برای تأمین مالی برخی طرحها

حزب چپ به دنبال آن است که  78 میلیارد کرون علاوه بر 74 میلیارد کرون دولت، در بودجه سال آینده سرمایه گذاری شود. این پول به تغییرات آب و هوایی، شهرداری‌ها، تضمین افزایش حقوق بازنشستگی، بیمه بیکاری و بیمه درمانی اختصاص می یابد. این حزب  برای تأمین مالی آن می خواهد مالیات بر سرمایه را افزایش دهد، مالیات بر ثروت، مالیات بر ارث و مالیات بر دارایی وضع کند. اولا اندرسون، سخنگوی امور مالی حزب چپ در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه که بودجه سایه ارائه شد، گفت: "انتشار گازهای گلخانه ای و بیکاری کاهش می یابد و برابری اقتصادی افزایش می یابد." 

 

- "ولوو کار" آماده عرضه اولیه سهام

شرکت ولوو در بیانیه مطبوعاتی خود که در روز دوشنبه منتشر شد اعلام کرد "ولوو کار" در Nasdaq استکهلم قرار خواهد گرفت. انتظار می رود که فهرست پیشنهادی شامل شماره جدیدی از سهام Volvo Cars باشد که برآورد می‌شود تقریباً 25 میلیارد کرون و به بطور بالقوه فروش نسبی سهام توسط مالک اصلی Volvo Cars ، جیلی را به همراه داشته باشد. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: "این فهرست شروع فصل جدیدی برای "ولوو کار" است." تحلیلگران معتقدند که IPO می‌تواند این خودروساز را تا 250 میلیارد کرون ارزش گذاری کند. هدف این است که این کار تا قبل از پایان سال صورت پذیرد. هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این شرکت در دست خرید است و سهام ولوو کار چگونه در کنار سهام برنامه ریزی شده شرکت تابعه Polestar در ایالات متحده عمل خواهد کرد. با این وجود ، این سهام می‌تواند به "سهم مردم" تبدیل شود و سرمایه گذاران کوچکی که به دنبال سهام IPO هستند و اتحادیه‌های کارگری از این سهام و از تامین مالی بسیار مورد نیاز برای سوق دادن ولوو کار به تولید نسل بعدی خودروهای الکترونیکی استقبال می‌کنند.

 

- افزایش صادرات کالا از سوئد

آمارهای منتشره توسط مرکز آمار سوئد نشان می دهد که در ژوئیه 2021 ، صادرات کالا 22 درصد از نظر ارزش و 12 درصد از حجم آن در مقایسه با جولای 2020 افزایش یافته است. همچنین در مدت مشابه واردات کالا 20 درصد از نظر ارزش و 14 درصد از نظر حجم افزایش یافت. به ویژه صادرات و واردات مواد معدنی شاهد تغییرات قابل توجهی بوده است. صادرات مواد معدنی 60 درصد از نظر ارزش و 23 درصد از نظر حجم در مقایسه با ژوئیه 2020 افزایش یافته است. این افزایش هم در نتیجه کاهش سال 2020 به دلیل همه گیری ویروس کووید -19 و هم به طور کلی افزایش قیمت مواد معدنی بوده است. در همین حال ، واردات مواد معدنی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 69 درصد از نظر ارزش و 36 درصد از نظر حجم افزایش یافته است.

 

 - شکوفایی شرکت های کوچک و متوسط با وجود اپیدمی‌کرونا

بر طبق آمار ارائه شده در طی نه ماهه اول سال 2021، نزدیک به 57000 شرکت جدید راه اندازی شده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8 درصد افزایش نشان می دهد. بر اساس ارقام اداره ثبت شرکتهای سوئدی که توسط Visma گردآوری شده است، این بالاترین رقم از سال 2011 است. بو گونارسون، کارشناس بازرگانی در ویسما می‌گوید: "صاحبان مشاغل کوچک نقش مهمی در توسعه و درآمد شهرداری‌ها ایفا می‌کنند، آنها مشاغل محلی ایجاد می‌کنند و به زندگی تجاری گسترده تری کمک می‌کنند که نسبت به [تغییرات] چرخه اقتصادی حساسیت کمتری دارد." مشاغل جدید در حال حاضر در 19 منطقه از 21 منطقه در حال افزایش است، جایی که بلکینگه در جنوب سوئد با 17 درصد بیشترین ثبت نام نسبت به مدت مشابه سال گذشته را دارا می‌باشد و Kronoberg  و  Västerbotten  با 16 درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

-خوش بینی به بهبود شرایط اقتصادی

در گزارش منتشره توسط موسسه ملی تحقیقات اقتصادی سوئد پیش بینی شده که وضعیت و شرایط اقتصادی بهبود یابد. بر اساس این گزارش با توجه به کاهش محدودیتهای مربوط به همه گیری ویروس کرونا، امید برای بهبود شرایط و رونق اقتصادی در سه ماهه سوم و آخر سال جاری میلادی افزایش یافته است. البته در این گزارش پیش بینی شده کمبود مواد و مسائل لجستیکی همچنان باعث توقف تولید در سه ماه آینده خواهد شد اما از طرف دیگر، شرایط اقتصادی روند تقویتی را طی خواهد نمود. موسسه ملی تحقیقات اقتصادی همچنین پیش بینی کرده است با توجه اقدامات گسترده بودجه ای دولت، شکاف تولید در نیمه دوم سال آینده به میزان ملایمی‌شرایط مثبتی را تجربه نماید. علی رغم انتظارات برای بهتر شدن شرایط ولی با این همه و با وجود پیش بینی افزایش تقاضا ، بازار کار بر این اساس بهبود نخواهد یافت و میزان بیکاری تا اوایل سال 2023 به نرخ 7.0 درصد کاهش نمی یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما