معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۹۸

نگاهی به توسعه و بکارگیری رمز ارزها در مالزی

مالزی یکی از اولین کشورهای آسه آن است که بستر قانونی استفاده از رمزارزها را فراهم آورده است. مجوزصرافی ارزهای دیجیتال ابتدا توسط کمیسیون اوراق بهادار صادر و سپس به تایید بانک مرکزی مالزی می رسد. چهار صرافی مجوزدار دارای دفتر در شهرهای کوالالامپور و پیننگ میباشند. بر این اساس، تبادل رمزارزها از طریق صرافی های فوق الذکر قانونی بوده و مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.

تاریخچه رمز ارزها در مالزی

رمزارز نوعی ارز دیجیتال است که در بستر تکنولوژی بلاک چین فعالیت می‌کند. مکانیزم عمل رمز ارزها تابع کنترل هیچ سازمان مالی متمرکزی همچون بانکهای مرکزی نبوده و به صورت کاملا غیرمتمرکز عمل می‌کنند. ظهور رمزارزها پس از بحران مالی 2008 و برای نخستین بار با معرفی بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو اتفاق افتاد. سپس به تدریج، رمزارزها توسعه یافتند و سرمایه گذاران و تجار بسیاری در سراسر جهان از جمله مالزی به سمت آنها جذب شدند. اطلاعات دقیقی در دست نیست که اولین بار چه زمانی رمزارزها در مالزی بکار گرفته شدند. این زمان می‌تواند همزمان با شروع فعالیت BitcoinMalaysia.com و تجارت اولین بیت کوینها در سال 2012 باشد. در مارس 2014، تخمین زده می‌شود که 2000 کاربر بیت کوین در مالزی مشغول به فعالیت بوده اند و در سال 2017 ، 26 بازرگان مالزیایی در کلنگ ولی (Klang Valley) بیت کوین، لایت کوین و برخی ارزهای دیگر را رسما به عنوان مبنای تعاملات مالی خود پذیرفته اند. در همین سال (2017)، صرافی‌هایی همچون Luno، Coinhako،  XBit Asiaو PinkExchange مجموعا مبادلاتی در رمزارزها با حجم 75 میلیون رینگیت در ماه داشته اند. این بدین معناست که پذیرش رمزارزها به وسیله مردم مالزی هنوز تا این زمان چندان سرعت نداشته است. مهمترین علت این مساله نگرانی آنها از ریسکهای احتمالی و ناشناخته بوده است. به همین دلیل، دولت مالزی اقدام به قانونمند کردن رمزارزها در سال 2019 و ارائه مجوز به سه صرافی و بعدها یک صرافی دیگر نمود.

قوانین مرتبط با رمزارزها در مالزی

مالزی یکی از اولین کشورهای آسه آن است که بستر قانونی استفاده از رمزارزها را فراهم آورده است. مجوزصرافی ارزهای دیجیتال ابتدا توسط کمیسیون اوراق بهادار صادر و سپس به تایید بانک مرکزی مالزی می رسد. چهار صرافی مجوزدار به نام های LUNO, TOKENIZE ,SINEGY و MX Global دارای دفتر در شهرهای کوالالامپور و پیننگ میباشند. بر این اساس، تبادل رمزارزها از طریق صرافیهای فوق الذکر قانونی بوده ولی مشمول پرداخت مالیات می‌باشد.

رمز ارز به عنوان ارز قانونی در مالزی شناخته نمیشود اما این به معنای غیرقانونی بودن خرید و فروش آن نیست و هر کس می‌تواند از رمزارز با بهره گیری از بستر صرافیهای مجاز در فعالیتهای تجاری و سرمایه گذاری خود استفاده کند و حتی از پشتیبانی حقوقی و قانونی برخوردار شود.

در همین راستا، شرکت توسعه صنعت اوراق بهادار، برنامه‌های آموزشی خود را برای سرمایه گذاران خرد با هدف آموزش عمومی در مورد رمزارزها و جلوگیری از افتادن در دام کلاهبرداران ارائه میدهد. . غیر از چهار صرافی مجاز، صرافیهای بین المللی دیگری نیز در مالزی فعال هستند که فعالیت آنها قانونی تلقی نمی‌شود مانند باینانس که اخیرا از دولت مالزی هشدار جدی برای توقف فعالیتهای خود دریافت کرده است.

 شرایط فعلی بازار رمزارزها در مالزی

 تعداد کاربران رمزارزها در مالزی از 180 هزار در سال 2020 هم اکنون به 300 هزار نفر رسیده است. رمز ارز بیت کوین با در اختیار داشتن بیش از پنجاه درصد از دارایی‌ها، محبوب ترین ارز دیجیتال بین مردم مالزی است. برخی آمارهای غیر رسمی نشان می دهد که حجم خرید و فروش رمزارزها در سه ماه اول سال 2021 به سه میلیارد رینگیت رسیده است. طبق نظر فعالان این بازار، صرافی LUNO حدود نود درصد سرمایه در بازار رمز ارزها را در اختیار دارد. حجم معاملات این صرافی حدود 300 میلیون دلار در سال 2020 بوده است و در حال حاضر نیز حدود یک میلیارد دلار سرمایه دیجیتال شامل بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و ریپل دارد. در شرایط فعلی این صرافی روزانه حدود 15 میلیون دلار مبادلات بیت کوین دارد. این صرافی که اولین و بزرگترین صرافی موجود در مالزی میباشد؛ در چهل کشور  شعبه دارد. مدیربخش مالزی این شرکت آقای آرون تانگ گفته هدف از راه اندازی این صرافی تنها ارائه بستری برای خرید و فروش رمز ارز نبوده بلکه آموزش مردم مالزی و به روز کردن اطلاعات آنان در مورد این بازار نو ظهور بخش مهم تر آن است. کارشناسان این امر تبلیغات گسترده در فضای مجازی به خصوص در اینستاگرام و یوتیوب را از دیگر عوامل اقبال عمومی در این بازار عنوان می‌کنند.

اخیرا مقامات مالزی در چارچوب یک عملیات پلیسی در شهر میری،  1069 دستگاه‌ استخراج بیت‌کوین را توقیف نمود. دولت برای تخریب این دستگاه‌های استحصال رمزارز از دستگاه بخار بهره برد. این حمله پس از آن صورت گرفت که ماینرهای منطقه حدود  2 میلیون دلار برق را از طریق خطوط برق ساراواک به سرقت برده بودند. مساله سرقت برق یکی از دغدغه‌های اصلی دولت مالزی در فعال سازی بازار رمزارزهاست.

بطور خلاصه، وضعیت چهار رمز ارز اصلی بازار مالزی به شرح زیر است:

بیت کوین

بیت کوین نخستین و معروفترین رمزارز بازار است که در سال 2009 ایجاد شد. بیت کوین نسخه ی نظیر به نظیر  پول الکترونیکی است که تعاملات آنلاین را بدون نیاز به موسسات مالی امکانپذیر می‌کند. بلاک چین فناوری بهره گیری از بیت کوین است. بلاک چین یک کیف پول نامتمرکز و مشترک است که تاریخچه تعاملات هر بیت کوین را با زنجیره ای از بلوکها نشان می دهد. آخرین بلوک نشان دهنده آخرین تعامل است و سایر اطلاعات تعاملات گذشته را نیز در خود دارد. هرگونه دستکاری در داده‌های بلوکهای قدیمی‌باعث ایجاد تناقض در داده‌های بلوک جدید می‌شود و بدین شکل عملا سطح بالایی از شفافیت را ارائه می دهد. "پرداخت دوگانه" ریسک منحصربفرد رمزارزهاست بدین معنا که یک پول مشخص دوبار پرداخت شود، به این دلیل که اطلاعات دیجیتال می‌توانند روی یک کامپیوتر کپی و بازتولید شوند. ارزهای فیزیکی این مشکل را ندارند و به آسانی قابل کپی شدن نیستند. بلاک چین با ثبت تمامی تعاملات به حل این مشکل کمک می‌کند.

امنیت

زیرساخت امنیتی بیت کوین بر مبنای الگوریتم گواه اثبات کار است. این الگوریتم از کامیپیوترهای ویژه برای حل مدلهای پیچیده ریاضی استفاده می‌کند که به این عمل ماینینگ گفته می‌شود. زمانی که کامپیوتر بیان شده یا به اصطلاح ماینر مساله ریاضی جدیدی را حل می‌کند، یک بلوک جدید تعریف می‌شود. تعاملات در این بلوک جدید ثبت شده و مجددا تایید می‌شوند.

محل خرید بیت کوین

  • صرافیهای مجاز شامل Luno، Sinegy  ، Tokenize و MX Global
  • صرافیهای تایید نشده شامل Binance،Kraken،HuobiFTX.  برخی از این صرافیها در لیست سازمانهای سرمایه گذاری مخاطره آمیز دولت مالزی ثبت شده اند.
  • پلتفرمهای نظیر به نظیر مثل LocalBitcoins و Remitano.

 اتریوم

دومین رمزارز معروف دنیا اتریوم است که در سال 2015 ایجاد شد. اتریوم همانند بیت کوین می‌تواند برای مبادلات مالی بکار گرفته شود و همچون بیت کوین می‌تواند از طریق ماینینگ استخراج شود. هدف اصلی اتریوم در ابتدا توسعه رمزارزی بر اساس رفع محدودیتهای بیت کوین بود. مقایسه بیت کوین و اتریوم مثل مقایسه یک ماشین حساب با یک تلفن همراه هوشمند است. اگرچه یک تلفن همراه هوشمند قادر نیست تمام عملیات یک ماشین حساب را انجام دهد ولی در کنار کاربردهای مختلف دیگر بستری برای تعریف امکانات و اپلیکیشنهای جدید است. بیت کوین صرفا یک پول دیجیتال است در صورتی که اتریوم کیف پول الکترونیک ویژه با فناوری خاص خود را دارد بگونه ای که کاربران می‌توانند با برنامه نویسی بر بستر اتریوم ابزارهای مورد نظر خود مثل قراردادهای هوشمند را تهیه کنند.

امنیت

در کنار الگوریتم گواه اثبات کار همچون بیت کوین، اتریوم از الگوریتم گواه اثبات سهام نیز بهره می‌گیرد. کاربرانی که 32 سهم اتریوم را داشته باشند، به عنوان صحه گذار تعریف می‌شوند. زمانی که فردی به عنوان صحه گذار معرفی می‌شود، بطور تصادفی مسئول تولید بلوکها، همینطور کنترل و تایید تعاملات داخل بلوکها خواهد بود. صحه گذار جریمه و پاداش عملکرد خود را دریافت می‌کند.

محل خرید اتریوم

  • صرافیهای مجاز شامل Luno، MX Global ،Sinegy و Tokenize
  • صرافیهای تایید نشده شامل Binance،Kraken،HuobiFTX. .
  • پلتفرمهای نظیر به نظیر مثل Remitano
  • باینانس کوین BNB

بی ان بی

در سال 2017 ایجاد شد و پلتفرم بلاک چین ویژه خود به نام باینانس چین استفاده می‌کند. این پلتفرم هنوز قادر به پشتیبانی قراردادهای هوشمند نیست. باینانس چین یک مکانیزم نظیر به نظیر برای تولید و توزیع سرمایه‌های دیجیتال به صورت غیرمتمرکز است. برای رفع محدودیتهای باینانس چین اخیرا باینانس اسمارت چین راه اندازی شده است که می‌تواند قراردادهای هوشمند را پشتیبانی کند.

امنیت

بی ان بی در کنار گواه اثبات کار و گواه اثبات سهم، از مکانیزم دیگری به نام گواه اثبات اختیار نیز بهره می‌گیرد. در این مکانیزم بلوکها توسط تعداد محدودی از صحه گذاران تولید می‌شود که بر مبنای میزان دارایی شان از ارز بی ان بی انتخاب می‌شوند.

محل خرید بی ان بی:

 

تتر USDT

تتر اولین ارز دیجیتال با ارزش پایدار است که در سال 2014 ایجاد شده و در مالزی به دلار و رینگیت متصل است. ویژگی این رمز ارز ثبات قیمت و دوری از نوسانات ارزش رمزارزهاست و هدف از ایجاد آن تسهیل تجارت در بستر اینترنت بوده است. تتر بلاک چین اختصاصی خود را ندارد ولی در بستر هفت بلاک چین مختلف فعالیت می‌کند.

محل خرید تتر:

 آینده رمزارزها در مالزی

حدود 2.5% جمعیت جهان رمز ارز در اختیار دارند. در مالزی، آخرین آمار دارندگان رمز ارز بیش از یک میلیون نفر یعنی حدود 3.1% جمعیت تخمین زده می‌شود.

اگرچه هر روزه قابلیت های بیشتری برای رمزارزها در جهان پدید می آید ولی رمز ارزها هنوز در مالزی به عنوان یک ابزار تجارت و یا روش پرداخت در برابر خدمات و کالا به حساب نمی آید.

در دو سال اخیر دولت مالزی اقداماتی را در جهت گسترش این فناوری و توجه بیشتر برای استفاده از ظرفیت آن داشته است. سایت بورس مالزی در اطلاعیه ای اعلام داشته که مالزی قصد دارد اولین بانک بلاکچین فیزیکی جهان را راه اندازی کند. این پروژه با همکاری دو شرکت بین المللی IBHو CGCX صورت میگیرد و پشتیبانی فنی آن توسط شرکت سنگاپوری انجام خواهد شد. این بانک سرمایه گذاری که در شهر لابوان تشکیل میشود، امکان حجم معاملات روزانه ده میلیون دلار را فراهم خواهد کرد. کمیسیون اوراق بهادار مالزی همچنین خبر از عرضه اولین رمز ارز محلی این کشور تا سال آینده می دهد. این سازمان از تمامی اپراتورهایی که مایل به ارائه خدمات در این زمینه هستند دعوت به همکاری نموده است و به آنها اجازه داده  که به طور مستقیم با سرمایه گذاران وارد گفتگو شوند.

با این حال بحران برق یکی از چالش‌های اصلی دولت‌ مالزی است که ممکن است آینده رمزارزها را در مالزی با مشکل مواجه کند. به علاوه، تطابق بهره گیری از رمزارزها و بانکداری اسلامی از چالشهای جدی دولت مالزی است که در چند سال اخیرا همواره مورد بحث و مناظره بوده و انتظار می رود با دخالت بانک مرکزی در توسعه رمزارز ملی سامان یابد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما