معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۶۰

اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته دوم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

پیش بینی مثبت Fitch: موسسه اعتبار سنجی بین المللی Fitch، پیش بینی شش ماهه دوم خود از آلبانی را در سال 2021 منتشر کرد. بر پایه این گزارش رشد تولید ناخالص ملی آلبانی با افزایش مجدد روبرو خواهد شد و به رقم 5.7% خواهد رسید. این موسسه در ماه فوریه 2021 نیز مقدار رشد اقتصادی آلبانی را 4.3% پیش بینی نموده بود. لازم بذکر است در ماه می نیز موسسه اعتبار سنجی مودی Moody وضعیت آلبانی را B1 و با شرایط باثبات اعلام داشته بود.

توقف زیاد در گمرکات:  توقف کامیونهای کالا در مناطق گمرکی در مرزهای آلبانی در مقایسه با 15 کشور موافقتنامه تجارت آزاد کشورهای اروپای مرکزی ( CEFTA) بیشترین زمان است. بنا به گزارش منتشر شده از سوی ( CEFTA) در ماه جون امسال، یک کامیون بطور متوسط 197 دقیقه برای انجام امور گمرکی متوقف می ماند در حالیکه این مقدار در مونته نگرو 129 دقیقه است. در سالجاری همچنین کوزوو بعنوان سومین کشور سریع در انجام امور گمرکی با 120 دقیقه معرفی شده است.

شروع دوره مالیاتی: سومین دوره اجرایی شدن طرح مالیاتی در کشور از اول سپتامبر 2021 آغاز شده است و براساس آن مقررات مبنی بر صدور فاکتور برای مشتریان و سیستم نظارت بر گردش مالیات در شرکتهای تجاری به مرحله اجرایی خواهد رسید.

در همین رابطه خانم دنآی وزیر امور اقتصادی و دارایی آلبانی اعلام داشت مالیات دهندگان آلبانیایی این فرصت را خواهند داشت تا با استفاده از نرم افزارهای مربوطه کلیه امور مالیاتی خود را صورت دهند. شایان ذکر است در دو فاز گذشته تنها 45درصد از شرکتهای تجاری به این نرم افزار مالیاتی متصل شده بود.

 افتتاح تونل شماره 5 کمربندی تیرانا: خانم بلوکو وزیر زیرساختار و انرزی آلبانی روز گذشته تونل شماره 5 کمربندی تیرانا را افتتاح کرد . طرح ایجاد کمربندی شهر تیرانا مشتمل بر 10 فاز و احداث 5 تونل می‌باشد و بزرگترین تونل آن ( شماره یک) قرار است ظرف 3 هفته آینده باز گردد.

ارزش پروژه کمربندی تیرانا بالغ بر 373 میلیون یورو است و قرار است در سال 2023 به مرحله نهایی برسد.

کاهش کم نرخ بیکاری: سازمان آمار آلبانی Instat اعلام کرد با توجه به بهبود تدریجی اوضاع اقتصادی در سال گذشته بدلیل همه گیری کرونا در کشور، در سه ماهه دوم سالجاری نرخ بیکاری از 11.9% به 11.6% تقلیل یافته است. در هر حال نرخ بیکاری در آلبانی نسبت به دوران قبل از بحران کرونا همچنان بیشتر است. در پایان سال 2019 ، نرخ بیکاری 11.2% تعیین شده بود.

افزایش صدور مجوز ساخت مسکن: بر پایه آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، در شش ماهه اول 2021 تعداد مجوزهای صادره برای ساخت مسکن نسبت به مدت مشابه در سال 2019 از رشد 43% برخوردار شده است. همچنین مساحت ساختمان سازی نیز به بیش از 1.1 میلیون متر مربع بالغ شده که نسبت به سال 2020 دارای رشد 74% بوده است. ارزش پروژه‌های ساختمانی در این دوره زمان بالغ بر 190 میلیون یورو برآورد شده این در حالیست که در سال گذشته ارزش آن 115 میلیون یورو بوده است.

پیش بینی افزایش رشد بالا : آقای بسارت کادیا معاون وزیر دارایی اعلام داشت که آلبانی اقدامات مناسبی را راستای مدیریت همه گیری کرونا در کشور صورت داده و پیش بینی می‌شود تولید ناخالص آلبانی در سال 2021 با رشد 5.5 % مواجه باشد.

آقای کادیا در مجمع اقتصادی اسکوپیه  2021 تحت عنوان « بهبود و رشد اقتصادی در دوران کرونا» مشارکت کرده بود و در این اجلاس تاکید کرد آلبانی دارای اقتصاد کوچک بوده و چالش های مشترکی در منطقه در زمینه تردد آزاد افراد و کالا دارا می‌باشد. 

 مناقصه بندر دورس: سازمان بندر دورس آلبانی مناقصه ای را در خصوص احیاء و بازسازی مناطق سابق ماهیگیری این بندر به ارزش 7.8 میلیون لک را برگزار کرد. شایان ذکر است برخی از زیرساختارهای بندری دورس در جریان وقوع دو زلزله مهیب در سال 2019 آسیب شدیدی دیده بودند. همچنین قرار است براساس نظرات کارشناسان فنی یک منطقه پارکینگ در این بندر نیز احداث شود.

تصویب کمک  مالی اتحادیه اروپا برای کشور های نامزد برای الحاق به این اتحادیه: اتحادیه اروپا مبلغ 14.2 میلیارد یورو کمک به کشور های نامزد برای الحاق به این اتحادیه تصویب کرد. این بسته کمک های مالی بین 8 کشور تقسیم خواهد شد که عبارتند از آلبانی، بوسنی و هرزگوین، ایسلند، کوزوو، مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و ترکیه. اتحادیه اروپا اعلام کرد که کمک های مالی بدون شرط نخواهند بود.

اتحادیه اروپا 30 میلیارد یورو در منطقه بالکان سرمایه گذاری می‌کند: آقای لویجی سورکا سفیر اتحادیه اروپا در آلبانی اعلام کرد که اتحادیه اروپا در نظر دارد 30 میلیارد یورو در منطقه بالکان سرمایه گذاری کند. اتحادیه اروپا تنها در اصلاحات دیوان دادگستری آلبانی 50 میلیون یورو کمک کرده است. آلبانی و دیگر کشور های حوزه بالکان باید به بهترین وجه از بسته‌های سرمایه گذری اقتصادی بهره برداری کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما