معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۶

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین در هفته‌ سوم شهریور 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه به شرح زیر ارائه می‌گردد:

انتشار "طرح ایجاد منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو"

چین رسماً "طرح ایجاد منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو" را در 5 سپتامبر 2021 اعلام کرد که چهار موقعیت استراتژیک منطقه شامل ایجاد بستر جدید برای ارتقاء اقتصادی و توسعه ماکائو، تسهیل زندگی و اشتغال ساکنان ماکائو در گواندونگ، نمایشی جدید از تقویت عملکرد "یک کشور- دو سیستم" و ترویج ساخت منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) را در بر می‌گیرد.

محدوده اجرای طرح منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو، منطقه نظارت گمرکی بین "خط اول" و "خط دوم" جزیره هنگچین با مساحت کل حدود 106 کیلومتر مربع است. تا سال 2035، سیستم و مکانیزم توسعه یکپارچه هنگچین-ماکائو کاملتر خواهد شد و هدف ارتقاء توسعه اقتصادی ماکائو محقق می‌شود.

طبق مفاد این طرح، منطقه همکاری گواندونگ-ماکائو صنایع جدیدی را توسعه می دهد که عمدتاً بر توسعه تحقیقات علمی و فناوری، صنایع تولیدی درجه یک، توسعه طب سنتی چینی، گردشگری فرهنگی، صنایع نمایشگاهی و تجاری و صنایع مالی مدرن متمرکز است. علاوه بر این، نرخ مالیات بر درآمد شرکت های صنعتی واجد شرایط در منطقه همکاری به میزان 15 درصد تعیین می‌گردد.

انتشار "طرح تعمیق اصلاحات و آزادسازی منطقه خدمات مدرن چیانهای(Qianhai) هنگ کنگ - شنجن"

به منظور حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی هنگ کنگ و افزایش سطح همکاری بین گواندونگ، هنگ کنگ و ماکائو، دولت چین "طرح تعمیق اصلاحات و آزادسازی منطقه  خدمات مدرن چیانهای(Qianhai) هنگ کنگ - شنجن" را در 6 سپتامبر تصویب کرد. با توجه به محتوای این طرح، منطقه همکاری چیانهای از 14.92 کیلومتر مربع به 120 کیلومتر مربع گسترش می یابد و یک بستر آزمایشی برای تعمیق اصلاحات و نوآوری همه جانبه در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) ایجاد می‌شود. به طور خاص، این طرح شامل پیشبرد نوآوری و توسعه صنعت خدمات مدرن، تسریع در اصلاحات و نوآوری در توسعه علمی و فناوری، گسترش آزادسازی صنعت مالی، گسترش آزادسازی تجارت خدمات با هنگ کنگ و ماکائو و ارتقاء امور حقوقی است. هدف این است که تا سال 2035، محیط تجاری کلانشهرها به سطح جهانی برسد.

طرح کلی ایجاد منطقه همکاری چیانهای در سال 2010 توسط شورای دولتی چین به تصویب رسید.

ساخت بزرگترین سیستم تولید برق پاک جهان

بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشست خبری شورای دولتی چین، این کشور بزرگترین سیستم تولید برق پاک جهان را ساخته است. تا پایان ماه جولای، ظرفیت نصب شده انرژی غیر فسیلی چین 1.03 میلیارد کیلووات بود که 45.5 درصد از کل ظرفیت ظرفیت نصب شده کشور چین را شامل می‌شود. از این میزان، ظرفیت نصب شده انرژی برق-آبی 380 میلیون کیلووات، انرژی هسته ای 53.26 میلیون کیلووات، انرژی بادی 290 میلیون کیلووات، انرژی خورشیدی  270 میلیون کیلووات و زیست توده 34.09 میلیون کیلووات است.

انتشار "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه مالی گوانجو"

بر اساس اطلاعات منتشر شده در کنفرانس مطبوعاتی دولت محلی گوانجو در 3 سپتامبر، "چهاردهمین برنامه پنج ساله توسعه مالی گوانجو" به طور رسمی صادر و در آینده نزدیک اجرا می‌شود. بر اساس این برنامه، گوانجو تلاش خواهد کرد تا سال 2025 نسبت تولید ناخالص داخلی صنعت مالی به کل GDP گوانجو  به 9.5 درصد رسیده و مجموع دارایی‌های مالی آن از 11 تریلیون یوان (1.68 تریلیون دلار) تجاوز خواهد کرد.

در  این برنامه  ذکر شده که در دوره "چهاردهمین برنامه پنج ساله"، گوانجو تعدادی پروژه و وظایف مالی کلیدی را برنامه ریزی خواهد کرد و برای اولین بار پیشنهاد ایجاد یک شهرک صنعتی با هسته اصلی بورس آتی گوانجو را مطرح کرد. علاوه بر این، طبق برنامه 40 پروژه کلیدی مانند ایجاد بانک تجاری بین المللی در منطقه خلیج بزرگ  گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو و برنامه آزمایشی برای یوآن دیجیتال گوانجو ترویج خواهد شد.

افتتاح پردیس دانشگاه هنگ کنگ در شنجن

 طبق یادداشت تفاهم امضا شده بین دولت شنجن و دانشگاه هنگ کنگ(HKU)،  این دانشگاه  پردیس شنجن خود را در منطقه نانشان این شهر تأسیس می‌کند. این اقدام می‌تواند ادغام منابع بین هنگ کنگ و شنجن، توسعه منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو و ساخت شنجن به عنوان منطقه آزمایشی سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی را تقویت نماید.

مرکز فوق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های علوم، پزشکی، حقوق، مهندسی، معماری، شهرهای هوشمند، داده‌ها و اطلاعات، مواد پیشرفته و فناوری مالی دانشجو می‌پذیرد.

منطقه نانشان میزبان نیمی از موسسات آموزش عالی شنجن مانند دانشگاه شنجن، دانشگاه علم و صنعت جنوب، موسسه فناوری‌هاربین- شنجن و مدرسه شنجن دانشگاه پکن می‌باشد.

این منطقه با مساحت 57.1 کیلومتر مربع در شمال نانشان، به عنوان پایگاهی برای تحقیقات و برنامه‌های علمی‌بنیادی ملی و همچنین مرکز نوآوری در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو،  ساخته شده است.

دانشگاه هنگ کنگ قدیمی ترین موسسه عالی هنگ کنگ است که سابقه آن به بیش از 100 سال می رسد. جایگاه این دانشگاه در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان که هفته گذشته منتشر شد، 9 پله ارتقاء یافت و از 39 به 30 رتبه صعود کرد.

رشد تجارت خارجی استان گواندونگ در هفت ماه ابتدای سال 2021

تجارت خارجی استان گواندونگ از ژانویه تا جولای 2021 به 4.49 تریلیون یوآن (701 میلیارد دلار) رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20.5 درصد افزایش داشت. صادرات و واردات استان از نوامبر 2020 به مدت نه ماه متوالی در حال افزایش بوده است.

به گفته اداره گمرک گواندونگ، در هفت ماهه نخست سال جاری، صادرات 20.8 درصد رشد داشت و به 2.72 تریلیون یوآن (420 میلیارد دلار) رسید؛ واردات نیز با رشد 20.1 درصدی به 1.77 تریلیون یوآن (281 میلیارد دلار) رسید.

گواندونگ همچنین همکاری بلندمدت خود را با شرکای تجاری اصلی ادامه داده است. حجم تجارت با آ.سه.آن، هنگ کنگ، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و تایوان به ترتیب 22 درصد، 18.9 درصد، 17.9 درصد، 21.9 درصد و22.4 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، تجارت گواندونگ با کشورهای عضو مشارکت جامع اقتصادی و کشورهای در امتداد کمربند-راه نیز 17.5 درصد و 22.5 درصد افزایش یافت.

با این حال، مشکلاتی مانند بازده پایین در حمل و نقل، نوسانات ارزی، هزینه‌های بالای شرکت ها و کمبود نیروی کار در برخی مناطق، همچنان بر سر راه است. چن وانلینگ، استاد دانشگاه مطالعات خارجی گواندونگ، پیشنهاد نموده که این استان باید از صنایع سنتی به منظور تنوع بخشیدن به محصولات و ارتقاء فناوری تولید، به طور کامل استفاده کند. وی همچنین اظهار داشت که گواندونگ از ظرفیت کامل برای پر کردن شکاف در زنجیره‌های صنعتی بین المللی برخوردار است و بنابراین باید برای تحقق آن تلاش کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما