معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۰

اخبار اقتصادی سوئیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئیس در نیمه دوم شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بهبود اقتصاد سوئیس پس از شیوع کرونا

به گفته دبیرخانه امور اقتصادی (SECO)، تولید ناخالص داخلی (GDP)  سوئیس در سه ماهه دوم 1.8% درصد افزایش یافته و این افزایش به "به طور چشمگیری" در بخش خدمات مشهود است. همچنین میزان مصرف سوئیسی‌ها "به شدت" بهبود یافته است. بهبود این شرایط هم به دلیل کاهش یا لغو الزامات بهداشتی مربوط به کرونا است. به همین دلیل، کسب و کارهایی خیلی رونق گرفته اند که قبلاً بیشترین آسیب را از این اقدامات دیده بودند. به طور خاص، صنعت مهمان نوازی (48.9 درصد) و بخش های هنر، سرگرمی و تفریح (52.9 درصد) بیشترین رونق را تجربه کرده اند. البته رونق هردوی این بخشها هنوز بسیار پایین تر از سطح قبل از بحران است.

 

تورم در سوئیس همچنان در حال افزایش است

طبق اعلام اداره آمار فدرال، قیمت مصرف کننده در سوئیس در ماه اوت 0.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. این افزایش در بخشهای مختلف از جمله اجاره بهای آپارتمان، پرواز و اقامت در هتل دیده شده است. در مقابل، بهای حمل و نقل خصوصی و قیمت داروها کاهش یافته است.

رشد استارت آپ های سوئیسی علیرغم شیوع کرونا

در یازدهمین مراسم 100 جایزه برای استارتاپ های سوئیس ، استارت آپ های مربوط به تغذیه سالم، پوست و مهندسی سه مکان برتر را به خود اختصاص دادند. Planted Foods - شرکتی که گوشت گیاهی بدون افزودنی‌های شیمیایی تولید می‌کند - رتبه اول را به خود اختصاص داد. CUTISS، شرکت بیوتکنولوژی ارائه دهنده خدمات پیوند پوست دوم شد. استارتاپ مهندسی 9T Labs، که از کامپوزیت های کربنی، سخت افزار و نرم افزار تولید می‌کند هم در مکان سوم قرار گرفت.

استارت آپ های برنده به طور متوسط سه ساله هستند، بیش از 140 شغل جدید ایجاد و 80 میلیون فرانک سرمایه گذاری کرده اند و همه آنها در کانتون زوریخ مستقر هستند.

 

رونق فروش کالاهای لوکس در سوئیس

صنعت کالاهای لوکس در چند ماه گذشته بازگشت شگفت انگیزی به بازار داشته است. فروش کیف ها و لباس های گران قیمت، همچنین جواهرات ارزشمند و ساعت های مکانیکی به خوبی در حال رشد هستند گویی بحران کرونا مدتهاست که تمام شده است. چندین شرکت بزرگ کالاهای لوکس به احتمال زیاد بهترین سال مالی خود را در سال 2021 خواهند داشت. بر این اساس، حال و هوای Geneva Watch Days، نمایشگاه ساعت مچی کوچکی که هفته گذشته برگزار شد، پر جنب و جوش بود زیرا تعداد زیادی از برندهای ساعت سوئیسی متعلق به دسته کالاهای لوکس هستند.

برندهای ارزان قیمت ساعت، به ویژه ساعت های باتری خور، از استقبال کمتری برخوردار بودند. چیزی که این سازندگان را نگران می‌کند این است که پسرها به طور طبیعی دیگر ساعت نمی‌بندند. آنها فشار رقابت ساعت های هوشمند را احساس می‌کنند. تخمین زده می‌شود که اپل در سال گذشته حدود 34 میلیون Apple Watch فروخته است. این میزان تقریباً دو برابر تولید سالانه صنعت ساعت سوئیس است. اما حتی اگر روزهای طلایی برای ساعت های ارزان قیمت هم به پایان برسد، تولیدکنندگان نوآور هنوز می‌توانند تجارت خوبی داشته باشند.

 

روآگ اینترنشنال دوباره رشد کرد

پس از مشکلات ناشی از بحران کرونا، شرکت هوافضای روآگ اینترنشنال مجدداً رشد کرد. این شرکت تحت مالکیت فدرال پس از متحمل شدن ضرر 48 میلیون فرانکی در سال قبل، در نیمه اول سال 2021 به سود خالص 25 میلیون فرانک دست یافت.

دریافت سفارش و فروش در بخش هوافضا و تولید مهمات Ammotec به طور مثبتی توسعه یافت. آنجلو کوابا، مدیر ارشد مالی روآگ، در یک کنفرانس رسانه ای در زوریخ گفت که فروش بخش فضایی که در کنار سایر موارد، قطعات ماهواره ای هم تولید می‌کند، بیش از 10 درصد افزایش یافته و به 153 میلیون فرانک رسید. همچنین فروش Ammotec از رونق تقاضا در ایالات متحده سود برده و با 18 درصد افزایش، به 253 میلیون فرانک رسید.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما