معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۵

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کسری مالی در ماه جولای بر روی 5.3 درصد تولید ناخالص داخلی قرار گرفت 

وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که کسری مالی این کشور در دوازده ماه منتهی به ماه جولای سال جاری بر روی 5.3 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور قرار گرفت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، یک دهم درصد افزایش یافته است. در این گزارش همچنین تخمین زده شده است که هزینه‌های خالصی که به "صندوق همبستگی کرونا" واریز شده است، 1.7 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است.

افزایش 5.7 درصدی درآمد خالص مالیاتی اروگوئه در ماه جولای سال جاری

اداره کل مالیات اروگوئه (DGI) طی گزارشی اعلام نمود که سرجمع درآمدهای خالص مالیاتی کشور در ماه جولای سال 2021 به 42033 میلیون پزو بالغ شد که در مقایسه با ماه جولای سال 2020 با احتساب تأثیرات تورمی، افزایش واقعی 5.7 درصدی را به ثبت رساند. بر اساس این گزارش درآمدهای ناشی از اخذ "مالیات بر ارزش افزوده" در ماه جولای سال جاری به 20897 میلیون پزو بالغ شد که در مجموع 49.7 درصد از کل درآمدهای خالص مالیاتی کشور را تشکیل می دهد. (هر دلار تقریبا معادل 43 پزو بوده است)

ورود بانک مرکزی اروگوئه به بازار معاملات ارزی برای تعدیل نرخ تبدیل

بانک مرکزی اروگوئه برای دادن سیگنالی تازه به بازار و جلوگیری از کاهش بیشتر نرخ تبدیل ارز در کشور، در آخرین معاملات انجام گرفته در ماه اوت سال جاری، 31.2 میلیون دلار از بازار اسپات ارز خریداری کرد. بدین ترتیب نرخ تبدیل دلار به پزوی اروگوئه در تازه ترین معاملات ارزی این کشور بر روی 42.50 پزو قرار گرفت.  ورود بانک مرکزی به بازار ارز پس از آن صورت گرفت که تغییرات نقطه به نقطه نرخ تبدیل دلار در کل ماه اوت سال جاری کاهش 2.83 درصدی را به ثبت رسانده بود. این تغییرات بصورت تجمیعی از ابتدای سال جاری، افزایشی به میزان سه دهم درصد داشته است.

رشد 38.3 درصدی صادرات  اروگوئه در ماه اوت 2021

به گزارش اتحادیه صادرکنندگان اروگوئه، ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری بدون احتساب مناطق آزاد تجاری در ماه اوت سال جاری با  افزایش 38.3 درصدی (در مقایسه با اوت سال 2020) به 890 میلیون دلار بالغ شده است. صادرات در هشت ماهه ابتدای سال جاری نیز به 5999 میلیون دلار افزایش یافت که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 34.8 درصد رشد داشته است. اتحادیه صادر کنندگان همچنین گزارش داد، رشد صادرات با احتساب مناطق آزاد تجاری در ماه اوت سال جاری 39.7 درصد بوده و در هشت ماهه سال جاری 35.4 درصد محاسبه شده است. اصلی ترین مقاصد صادراتی اروگوئه به ترتیب چین (26.21%)، برزیل (16.67%)، آرژانتین (4.75%)، هلند (4.18%)، آمریکا (3.78%) و الجزایر (2.14%) بوده اند و گوشت، سلولز، محصولات لبنی بیشترین سهم را در صادرات این کشور داشتند.

اقدامات دولت اروگوئه برای احیای بخش گردشگری در فصل آتی

دولت اروگوئه تصمیم دارد برای احیای بخش گردشگری کشور که به‌عنوان اصلی‌ترین منبع درآمدزایی اروگوئه محسوب می‌شود اقداماتی را به اجرا درآورد. پس از روند گسترده واکسیناسیون در اروگوئه و پائین آمدن قابل‌ملاحظه تعداد مبتلایان به کرونا،  دولت اروگوئه سعی دارد به‌ طور پلکانی شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور را به‌سوی  شرایط عادی نزدیک کند. بر همین اساس در چند ماه آینده و با شروع فصل گردشگری در اروگوئه مقامات این کشور قصد دارند تا مرزها را بازنموده تا گردشگران وارد کشور شوند. در مرحله اول قرار است آن دسته از گردشگرانی که در اروگوئه دارای ملک هستند و تاکنون مراحل کامل واکسیناسیون را پشت سر گذاشته‌اند (دو دز واکسن کرونا و سپری شدن 14 روز از تزریق دوز دوم) می‌توانند بدون مانع وارد اروگوئه شوند. در مرحله دوم تمام گردشگران از سراسر دنیا در صورت تزریق دو دوز واکسن کرونا که 14 روز از زمان دوز دوم آن‌ها سپری‌شده باشد، می‌توانند به این کشور سفر کنند. در مرحله سوم دولت قصد دارد پس از اتمام طرح واکسیناسیون کل کشور و در صورت داشتن تعداد واکسن کافی، از گردشگرانی که واکسن نزده‌اند دعوت کند تا دو دوز واکسن کرونا را در این کشور تزریق کنند.

افزایش سرمایه گذاری خارجی در اروگوئه

طبق اعلام موسسه اروگوئه 21 در سال 2020 میزان 2 میلیارد و 630 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در اروگوئه صورت گرفته است. این میزان در سال 2019 بالغ بر 1 میلیارد و 837  میلیون دلار بوده است. در سال 2019 سهم سرمایه گذاری کشورهای اسپانیا (35 درصد)، آرژانتین (14 درصد)، سوئیس، برزیل، آمریکا و فنلاند هر کدام 7 درصد، شیلی (6 درصد) و هلند (5 درصد) بوده است. طبق گفته این موسسه میزان سرمایه گذاری خارجی در سال 2020 در حوزه تجارت 36 درصد، صنایع تولیدی 36 درصد و صنایع کشاورزی 25 درصد بوده است. به طور کلی میزان سرمایه گذاری خارجی در اروگوئه در انتهای سال 2020 برابر با 9.4 درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده است. کشور فرانسه با رقمی‌بالغ بر 38 میلیون دلار بالاترین میزان سرمایه گذاری در کشور اروگوئه در سال 2020 را به خود اختصاص داده است. طبق پیش بینی این موسسه، تولید ناخالص داخلی در پایان سال 2021 برابر با 56 میلیارد و 654 میلیون دلار خواهد بود. همچنین میزان صادرات کالاهای اروگوئه ای به رقم 14 میلیارد و 846 میلیون دلار و واردات به 11 میلیارد و 971 میلیون دلار خواهد رسید.

مهمترین تحولات مرتبط با بیماری کرونا

- دولت اروگوئه با صدور حکمی‌که به امضای رئیس جمهور این کشور رسیده است، جزئیات مربوط به چگونگی اجازه به اتباع خارجی برای ورود به این کشور را منتشر کرد. بر اساس این حکم، ورود به کشور از ابتدای سپتامبر سال جاری مشمول سه دسته از اتباع خارجی می‌شود: الف) صاحبان اصلی املاک و اموال، ب) خارجیان دارای فعالیت های اجتماعی ج) اتباع غیر اروگوئه ای دارنده سهام حقوقی در شرکت های اروگوئه ای. شایان ذکر است تمام افرادی که قصد ورود به اروگوئه دارند بایستی واکسن دریافت کرده باشند. در این ارتباط افراد زیر 18 سال که واکسینه نشده اند، ضروری است که طبق قوانین بهداشتی مقررات قرنطینه را رعایت نمایند. اتباع خارجی می‌توانند همراه با همسر و یا بستگان درجه اول و دوم خود (دارای روابط خونی) وارد کشور شوند. انجام آزمایش PCR در روز هفتم ورود به کشور و یا در غیر اینصورت انجام قرنطینه اجباری پیشگیرانه به مدت 14 روز پس از ورود به کشور ضروری خواهد بود.

- پابلو میئرس وزیر کار و تأمین اجتماعی اروگوئه از تمدید بیمه‌های بیکاری موقت در کشور از 30 سپتامبر سال جاری به بعد ( تا مارس سال 2022) خبر داد و گفت، این اقدام با انجام برخی تغییرات صورت خواهد گرفت. میئرس افزود، تمدید فوری بیمه‌های بیکاری تنها مشمول بخش هایی می‌شود که بیش از سایر بخش ها از بیماری همه گیری کرونا آسیب دیده اند. وی با اشاره به بخش های آسیب پذیر از جمله تجارت، حمل و نقل، رستوران‌ها و هتل ها خاطرنشان کرد، اگر شرکتی در بخش های آسیب پذیر نباشد، امکان برخورداری فوری از بیمه بیکاری موقت را نخواهد داشت. از این رو ضروری است که کارفرمایان شرکت های یاد شده از قبل اسامی‌کارگران خود را برای ماه بعد و یا ماه‌های آینده جهت دریافت بیمه بیکاری موقت به وزارت کار معرفی نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما