معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم شهریور ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

استونی در میان هفت کشور برتر اروپایی در شروع و رونق استارت آپ ها

تفاوت هایی در میزان موفقیت هرکدام از کشورهای اروپایی در زمینه استارت آپ ها مشاهده می‌شود. در حالیکه کشورهایی مثل انگلیس و آلمان به عنوان قطب های اصلی اروپا به سلطه استارت آپی خود بر دیگر کشورها ادامه می دهند، چند کشور اروپایی دیگر از جمله استونی نیز به عنوان قهرمانان نوظهور عرصه استارت آپ در این قاره مطرح می‌باشند. در عین حال باید در نظر داشت که شیوع COVID-19 تأثیر خود را بر گردش مالی شرکت های استارت آپی دراین قاره از جمله استونی نیز گذاشته است.

قانون اخذ مالیات از غول های دیجیتال در انگلیس و مخالفت آمریکا با آن

کشورهای بزرگ اروپایی با گسترده شدن بازار حضور غول های دیجیتال جهان همانند گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل موسوم به «گافا» سال هاست که درخواست پرداخت مالیات از سوی این شرکت های آمریکایی را داشته اند. فرانسه در سال 2018 اولین کشوری بود که بطور رسمی و جدی مباحث مرتبط با قانونگذاری برای اخذ مالیات از این شرکت ها در پارلمان و سنای خود مطرح کرد، سپس انگلیس در سال 2019 قانونی را برای اخذ مالیات از گافا در پارلمان این کشور به تصویب رسانید. کشورهای مهم دیگری همچون آلمان و اتریش نیز به این جریان پیوستند و موضوع در سطح اتحادیه اروپا بطور جدی مطرح گردیده که البته مخالفانی در اروپا دارد اما مخالف جدی این مسئله آمریکاست که با تهدید به وضع تعرفه‌های واردات و مالیات ها و عوارض مختلف تلاش نموده تا جلوی این روند را بگیرد. این مسئله آنقدر جدی بوده که در اجلاس گروه 20 در سال 2019 یک کارگروه ویژه برای آن تاسیس شده و در اجلاس گروه 7 سال گذشته نیز یکی از محورهای مهم اختلافات میان 6 کشور دیگر با آمریکا در این گروه بود.