معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۶

اجرای پروژه‌های کشاورزی جدید در مانگیستائو قزاقستان

مطابق با برنامه­‌های اعلامی از سوی استانداری مانگیستائو؛ امسال مقامات این منطقه قصد دارند 11 پروژه کشاورزی را در این منطقه اجرا نمایند. طبق برآوردهای انجام شده ارزش این پروژه‌ها بیش از 8.3 میلیارد تنگه (حدود 20 میلیون دلار) خواهد بود.

منطقه مانگیستائو قزاقستان دارای آب و هوایی سرد و خشک و شرایط اقلیمی‌ بیابانی و فاقد منابع آب کافی برای کشاورزی سنتی است. این منطقه همچنین فاقد شرایط آب و هوایی مناسب و خاک حاصلخیز بوده، از این رو شرایط برای ایجاد مزارع بزرگ در فضای باز مهیا نیست و نیازهای این منطقه به محصولات کشاورزی و زراعی عمدتا از نقاط دیگر تأمین می‌گردد.

در حال حاضر بیشتر تقاضای این منطقه برای محصولات زراعی از طرف کشورهای حوزه قفقاز، ترکیه و ایران تأمین می‌شود، ولی دولت قزاقستان به صورت جدی قصد دارد؛ بخش زیادی از نیازهای خود به محصولات کشاورزی را با استفاده از ظرفیت­‌های داخلی تأمین نماید. قزاقستان در این رابطه در مورد برخی محصولات به ویژه هویج، خیار و سیب­‌زمینی نیز بسیار موفق عمل کرده است.

دولت قزاقستان به شدت از ایجاد گلخانه و رونق کشاورزی صنعتی حمایت می‌کند. در این خصوص ضمن در اختیار گذاشتن زمین­‌های کشاورزی، کمک‌­های مالی و فنی، وام های قابل ملاحظه‌ای نیز به کشاورزان و سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. برای مثال دولت قزاقستان تنها سال گذشته برای توسعه کشاورزی، بیش از سه میلیارد تنگه (حدودا معادل 7 میلیون دلار) به کشاورزان به عنوان یارانه اختصاص داد.

"سریک کالدیگول" به عنوان رئیس اداره کشاورزی منطقه مانگیستائو اخیرا اظهار داشت در صورت تحقق پروژه‌ها در این منطقه؛ سالانه پنج هزار تن مرغ، 350 تن محصول گلخانه‌­ای، 15 هزار تن خوراک دام، 132 تن محصولات غذایی هیدروپونیک، به طور متوسط 3960 تن محصولات لبنی، 960 تن آرد، 20 تن فرآورده ماهی و 40 تن یونجه تولید خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که یک انبار غذا در ژوئن سال جاری با هدف ذخیره حداکثر 2000 تن محصولات تولیدی راه‌اندازی شود.  

طبق آماری که رئیس بخش کشاورزی استان مانگیستائو ارائه می‌دهد، هم اکنون  2 هزار و 687 مزرعه فعال در منطقه وجود دارد. علاوه بر این یک واحد مرغداری به ارزش شش میلیارد تنگه در منطقه توپکاراگان در حال ساخت می‌باشد که احداث آن رو به پایان است و انتظار می‌رود در نیمه دوم سال جاری میلادی افتتاح گردد. گفته شده است ظرفیت این مرغداری تولید بیش از 5000 تن مرغ در سال است.

هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش­‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم‌ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. بنا به گزارشات منتشره یکی از شیوه‌های جدید کشاورزی که در استان مانگیستائو قزاقستان باتوجه به شرایط آب و هوایی خاص آن مدنظر است، همین روش می‌باشد.

شرایط نامساعد آب و هوایی جهت کشاورزی و زراعت در این منطقه باعث شده است طی چند سال اخیر فعالین این بخش در مانگیستائو درصدد برآیند با شیوه­‌های مدرن کشاورزی و با استفاده از تکنولوژی­‌های جدید و کاربرد ابزار علمی و یافته­‌های کارشناسی، به رونق این کسب و کار کمک کنند.

یکی از نتایج و نمودهای مهم این تغییر رویه در زراعت و کشاورزی که با حمایت کامل و همه‌جانبه دولت از این روند نیز همراه شده است؛ ایجاد گلخانه­‌های متعدد در منطقه مانگیستائو می­‌باشد؛ به نحوی که مطابق با اطلاعات به دست آمده از مراجع محلی تنها طی یکسال گذشته بیش از 25 گلخانه جدید در این منطقه از قزاقستان تأسیس شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما