معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۸

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم و چهارم مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

الف) اخبار و تحولات اقتصادی داخلی قطر

- براساس آخرین داده‌های صادره از سوی سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، تراز تجاری این کشور در نیمه اول سال 2021 به 86.4 میلیارد ریال مازاد رسید و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 76 درصدی را ثبت کرد. حجم مبادله تجاری قطر با کشورهای جهان در این مدت به 184 میلیارد ریال رسید که  135.2 میلیارد ریال از این رقم را صادرات تشکیل داده است. 

- شرکت قطر پترولیوم قیمت یک لیتر سوخت برای آگوست 2021 را به این شرح اعلام کرد: سوخت سوپر 2.10 ریال ، سوخت معمولی ( ممتاز ) 2.05 ریال ، سوخت دیزل 1.95 ریال.

- شرکت موانی قطر (بنادر قطر) از افزایش 8 درصدی استقبال کشتی‌ها در ماه ژوئیه خبر داد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در حال رشد مستمر است و فعالیت های اقتصادی، تجاری و لجستیک خود را به شکل بیشتری ادامه می دهد و در ماه ژوئیه گذشته بنادر قطر از 298 کشتی استقبال کردند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل به نسبت 8 درصد رشد داشته است.

- وزارت بازرگانی و صنعت قطر، عملکرد 12 کارخانه جدید در سه ماهه دوم سال جاری را منتشر کرد. داده‌ها نشان می دهد که تعداد محصولات محلی جدید که در آن دوره ثبت شده حدود 32 محصول بوده است. این وزارتخانه در توییتی در صفحه رسمی خود اعلام کرد که سهم صنایع تولیدی در تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال 2020 به 12.02 میلیارد ریال افزایش یافته و میزان تعهد کارخانه‌ها به نیازهای صنعتی 68 درصد رشد یافته است. کل صادرات با منشاء محلی در سه ماهه دوم بالغ بر 68.282 میلیون ریال بوده است. داده‌های شاخص بخش صنعتی نشان داد که تعداد کارگران در کارخانه‌ها 719 کارگر افزایش یافته است و متوسط زمان صرف شده برای خدمات توسعه صنعتی به پنج روز کاری رسیده است که میزان توسعه خدمات صنعتی و سرمایه گذاری را نشان می دهد.

- اعلام سود خالص بانک ها و شرکت های ثبت شده در بورس در نیمه اول سالجاری 2021 به این شرح است:

1- 41 میلیون ریال سود خالص بانک الاول قطر ،

2-  117 میلیون ریال سود خالص شرکت هلدینگ المناعی که در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته رشدی به نسبت 37 درصدی داشته است،

3- 65.6 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه عمومی قطر ،

4- 12.9 میلیون ریال سود خالص شرکت هلدینگ استثمار قطر با رشد 6 درصد نسبت به سال قبل،

5- 6.9 میلیون ریال سود خالص شرکت سرمایه گذاری قطر و عمان.

- مهندس عبدالحکیم الهاشمی، رئیس بخش پروژه‌های عمومی در اداره راهسازی ، در مصاحبه ای در شبکه تلویزیونی الریان قطر، از ساخت اولین پارک دارای تهویه مطبوع در جهان به نام ( ام السنیم ) خبر داد. مهندس الهاشمی‌گفت: در حال حاضر 3 پارک با همکاری اداره پارک ها در وزارت شهرداری و محیط زیست را آماده سازی می‌کند که عبارتند از پارک های الغرافه با مساحت 51 هزار متر مربع، ام السنیم 130 هزار متر مربع و المنتزه 140 هزار متر مربع مساحت دارد. وی در ادامه افزود که این پارک ها دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند، زیرا ام السنیم و الغرافه پارک هایی هستند که برای اولین بار در جهان با دستگاه‌های تهویه مطبوع ساخته شده اند و این پارک ها دارای سه مسیر مجزا برای پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری هستند.

- کمیته برگزارکننده نمایشگاه بین المللی شکار و باز «سهیل» کتارا اعلام کرد، پنجمین نسخه از این نمایشگاه در تاریخ 7 سپتامبر آینده برگزار خواهد شد. خلیفه سلطان الحمیدی عضو کمیته عالی و سخنگوی رسانه ای این نمایشگاه تأکید کرد که برای برگزاری این نسخه از نمایشگاه کلیه اقدامات پیشگیرانه اعمال شده در کشور توسط وزارت بهداشت عمومی در نظر گرفته می‌شود و سلامتی شرکت کنندگان در اولویت قرار دارد. وی در ادامه گفت 250 شرکت از 19 کشور از جمله برخی کشورهای حوزه خلیج فارس، انگلیس، آلمان، ایتالیا و ...در این نمایشگاه مشارکت خواهند داشت. مساحت این نمایشگاه بیش از 12 هزار متر مربع خواهد بود.

 

ب ) اخبار و تحولات اقتصادی خارجی قطر

- شرکت کوانتم اسکیب اطلاعیه ای را به کمیته بورس و اوراق بهادار ارسال کرد که نشان می داد سازمان سرمایه گذاری قطر، 4.69 درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده است. این شرکت متخصص در توسعه باتری‌های لیتیوم فلزی حالت جامد می‌باشد. داده‌های Refinitiv Eikon نشان داد که سهم سازمان سرمایه گذاری قطر در "کوانتم اسکیب" که باتری‌های آن در خودروهای برقی استفاده می‌شود، حدود 446 میلیون دلار است در حالیکه ارزش بازار فعلی شرکت بالغ بر 9.5 میلیارد دلار است. صندوق های راهبردی کشورهای حوزه خلیج فارس سرمایه گذاری خود را در خودروهای برقی، فناوری‌های جدید و منابع انرژی تجدیدپذیر افزایش داده اند، در حالی که سرمایه گذاری‌های خود را از سوخت فسیلی دور کرده اند.

- بر اساس بولتن ماهانه اتاق بازرگانی قطر ارزش صادرات بخش خصوصی کشور در ماه مه 2021 بالغ بر 2.57 میلیارد ریال بوده است .

- بانک جهانی در جدیدترین گزارشی که در سایت خود منتشر کرد، رشد اقتصادی قطر را در سال جاری  3 درصد پیش بینی نمود که یکی از بالاترین نرخ های رشد در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود. رشد اقتصادی قطر ممکن است در سال 2022 به 4.1 درصد و در سال 2023 به 4.5 درصد برسد. این گزارش رشد اقتصاد قطر را عمدتا ناشی از افزایش تقاضا برای گاز طبیعی مایع دانسته است. 

- داده‌های بانک مرکزی قطر که دیروز منتشر شد از ادامه رشد ذخایر بین المللی کشور و نقدینگی به ارز خارجی بانک مرکزی خبر داد که این دو مجموعا در پایان ژوئیه 2021 به سطح 205.58 میلیارد ریال رسیده اند. ذخایر رسمی‌بانک مرکزی قطر تا پایان ماه جولای حدود 0.092 میلیارد ریال افزایش یافت و به سطح 149.14 میلیارد ریال یا ( 40.95 میلیارد دلار ) رسید و مجموع کل ذخایر بین المللی ـ از جمله نقدینگی ارزی ـ با 0.24 میلیارد ریال افزایش به حدود 205.58 میلیارد ریال ( 56.48 میلیارد دلار ) رسید. 

- چند شرکت ثبت شده در بورس قطر سود خالص خود را برای نیمه اول سالجاری 2021 را به این شرح اعلام کردند:

3.5 میلیارد ریال شرکت صناعات قطر که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل رشدی به نسبت 391 درصدی داشته است.

1.4 میلیارد ریال سود خالص شرکت بین المللی الخلیج که نسبت به همین تاریخ در سال گذشته رشدی به نسبت 8 درصدی به دست آورده است.

909 میلیون ریال سود خالص شرکت پتروشیمی مسیعید قطر

288 میلیون ریال سود خالص شرکت قامکو متخصص در صنایع آلومینیوم

32.3 میلیون ریا سود خالص شرکت جهانی سرمایه گذاری جهانی قطر  

40.4 میلیون ریال سود خالص شرکت بیمه الدوحه.

- گزارش منتشر شده گروه بانک جهانی تحت عنوان همه گیری کرونا و مسیر تنوع اقتصادی، عملکرد اقتصاد منطقه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمان شیوع همه گیری کرونا را برجسته کرد. در این گزارش آمده است که در طول دوره فعلی، دولت قطر مازاد قابل توجهی در سطح تجارت خارجی ثبت خواهد کرد که این امر بر تراز تجاری کل کشور در سال جاری تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

- فرودگاه بین المللی حمد در لیست جوایز جهانیSky Trax  بعنوان بهترین فرودگاه در جهان برای سال 2021 شناخته شد. از زمان راه اندازی این جایزه در سال 2014، فرودگاه بین المللی حمد توانسته است با ثبات در بین رتبه بندی بین المللی در به دست آوردن عنوان بهترین فرودگاه‌ها پیشرفت کند و امروز در رتبه بندی بهترین فرودگاه جهان قرار دارد و در سال جاری در این لیست به مقام اول جهان دست یافت.

- شرکت نمایشگاه بین المللی قطر از راه اندازی ششمین دوره نمایشگاه و کنفرانس (قطر للضیافه)، برجسته ترین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی تجاری در بخش های گردشگری، هتل ها، رستوران‌ها و کافه‌ها در قطر خبر داد که در نمایشگاه دوحه و مرکز همایش از 9 تا 11 نوامبر برگزار می‌گردد. اعلام تاریخ این تنها رویداد تجاری در این زمینه در قطر با تسریع آماده سازی برای جام جهانی 2022، که به میزبانی دوحه، پایتخت قطر برگزار می‌گردد، انجام می‌شود. در حالی که کمتر از 500 روز به مسابقات باقی مانده است، بخش گردشگری قطر شاهد رشد بی سابقه ای در حجم سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌ها است، زیرا برنامه‌هایی برای افتتاح 105 هتل جدید پیش از مسابقات اعلام شده است. قطر در حال حاضر 46 هتل با 13 هزار اتاق در حال ساخت دارد که انتظار می رود 22 هتل تا پایان امسال آماده شوند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما