معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۲

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار اقتصادی قرقیزستان در نیمه دوم مرداد 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رکورد خروج ارز از جمهوری قرقیزستان در پایان نیم سال 2021 ثبت شد

بر اساس داده‌های بانک ملی در نیمه اول سال، ۲۵۲.۴ میلیون دلار از قرقیزستان منتقل شده است. این اطلاعات در مورد معاملات افراد از طریق سیستم‌های انتقال پول است. بموجب داده‌های شش ماهه اول سال‌های اخیر، رقم کنونی یک رکورد است - تقریبا ۳۹ میلیون صوم بیشتر از مدت مشابه سال گذشته ثبت شده است.

داده‌های ژانویه تا ژوئن (سال‌هایی که خروج وجوه از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفته است نشان داده می‌شود):

  • سال ۲۰۲۰ - ۲۱۶.۶ میلیون دلار؛
  • سال ۲۰۱۹ - ۲۴۷.۶ میلیون دلار؛
  • سال ۲۰۱۸ - ۲۳۸.۴ میلیون دلار.

 آمار صادرات طلا در نیمه اول سال

کمیته ملی آمار قرقیزستان در روز 12 اوت اطلاعات مربوط به تجارت خارجی نیمه اول سال 2021 را منتشر کرد. بنا به گزارش کمیته آمار، حجم کل صادرات طلا از قرقیزستان در این دوره بالغ بر 4.14 تن به ارزش 235 میلیون دلار بوده است.در ساختار صادرات طلا، 98.5 درصد از حجم نقدی یا 4.08 تن به انگلیس صادر شد. میزان عرضه طلا به روسیه 33 کیلوگرم (0.8%)، به ایتالیا 16.5 کیلوگرم (0.4%)، به ترکیه 11.3 کیلوگرم (0.3%) بوده است.در مقایسه با نیمه اول سال 2021، صادرات طلا به انگلیس 6.16 تن یا به میزان 304.5 میلیون دلار کاهش یافت.

امضای قرارداد صادارت برق بین ترکمنستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، «دوسکول بک میرزایف» وزیر انرژی و صنعت قرقیزستان و «چاری مراد پورچکوف» وزیر انرژی ترکمنستان قرارداد واردات برق از «عشق آباد» به «بیشکک» را امضا کردند.این توافق در جریان سفر «صادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به عشق آباد در ماه ژوئن سال جاری صورت گرفت. بر اساس توافقنامه امضا شده، از آگوست تا دسامبر 2021 ، ترکمنستان 501.9 میلیون کیلووات ساعت برق به قرقیزستان صادر می‌کند. بر اساس این توافق تا 9 آگوست، ترکمنستان 19.2 میلیون کیلووات ساعت برق صادر کرده است.شایان ذکر است، در حال حاضر مذاکره بر سر صادرات گاز طبیعی از ترکمنستان به قرقیزستان در جریان است.

قدرت خرید بیشکک از پایتخت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا پایین‌تر است

تحلیل مقایسه‌ای که توسط کمیته ملی آمار قرقیزستان انجام شده نشان داد که قدرت خرید مواد غذایی ساکنان بیشکک در مقایسه با ساکنان پایتخت‌های کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پایین‌تر است. این به نوبه خود نشان می‌دهد که سطح زندگی کشور نسبت به سایر کشورهای اتحادیه نیز کمتر است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا: اقتصاد قرقیزستان در آخر سال 2022 میلادی احیا خواهد شد

بر اساس اطلاعات دپارتمان تشریفات اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تولید محصولات کشاورزی در اتحادیه در سال جاری در مقایسه با سال 2020 میلادی به 0.6 درصد افزایش یافته و 33.7 میلیارد دلار را تشکیل داده است. رشد در تمام حوزه‌های کشاورزی همچنین در ارمنستان (6.4 درصد)، قزاقستان (3.2 درصد)، قرقیزستان (1.3 درصد) و روسیه (0.2 درصد) مشاهده می‌شود. 

به نوبه خود، حجم تولیدات صنعتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه‌های ژانویه الی ژوئن سال 2021 میلادی حدود 620 میلیارد دلار را تشکیل داده و به 4.4 درصد افزایش یافته است. ولی در قرقیزستان حجم فوق نسبت به سال 2020 میلادی به 10.6 درصد کاهش یافت.

به گفته مالکینا دستیار رئیس هیئت مدیره اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فعالیت تجاری در اکثر کشورهای اتحادیه در حال تحکیم و تقویت است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما