معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی ویتنام

گزیده اخبار اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های ویتنام در هفته سوم مرداد ماه 1400 به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش واردات اتومبیل از سوی ویتنام

در 7 ماه اول 2021، ویتنام 14,470 اتومبیل از انواع مختلف به ارزش 2.13 میلیارد دلار وارد کرد. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ حجمی و ارزشی به ترتیب از رشد 111 درصد و 107 درصد برخوردار است. بزرگترین صادرکنندگان اتومبیل به ویتنام، کشورهای تایلند، اندونزی و چین هستند.

رشد سرمایه گذاری خارجی در زمینه املاک صنعتی و لجستیکی در ویتنام

علی رغم شیوع بیماری کرونا در ویتنام، بسیاری از سرمایه­ گذاران خارجی میلیاردها دلار صرف املاک صنعتی و لجستیکی در ویتنام کرده ­اند. در این رابطه قیمت اجاره زمین­ ها، سوله­ ها و انبارها بطور مداوم افزایش می یابد. تخمین زده می‌شود قیمت اجاره زمین­ ها در پارک­های صنعتی شهرهای هو شی مین، هانوی و استان­های دونگ نای، باک نینه، بین زونگ بطور متوسط سالانه 5 الی 10 درصد رشد داشته باشد.  در حال حاضر زمین خالی در این مناطق  زیاد نمانده­­ و اکثراً پر شده­ است. از مشهورترین پروژهای سرمایه گذاری خارجی در زمینه املاک صنعتی و لجستیکی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- سرمایه گذاری 80.6 میلیون دلار شرکت هلندی BW Industrial برای آماده­ سازی زمین، انبارها و ارایه خدمات لجستیکی در شرکت ویتنامی‌توسعه صنعتی BW Tan Phu Trung

- سرمایه گذاری34 میلیون دلار شرکت سنگاپوری بنام Emergent VN Logistics Development Pte. Ltd پروژه مرکز لجستیک ECPVN Sài Gòn 1

- سرمایه گذاری 1 میلیارد دلار شرکت SEA Logistics Partners  از سنگاپور در پروژه­ های املاک و لجستیک در مناطق مختلف ویتنام

خاطرنشان می‌گردد که بخش املاک این کشور  در 7 ماهه اول 2021 براساس گزارش وزارت برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویتنام، حدود 1.15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرده ­است.

انتقال تیکی (Tiki)، یکی از سه پلتفرم بزرگ تجارت الکترونیک ویتنام به شرکت سنگاپور

روزنامه­ های ویتنامی زبان از واگذاری تی کی  به شرکت سنگاپوری خبر داده ­اند. تی کی ویتنام بعد از تکمیل فرآیند افزایش سرمایه، به عنوان شرکت تابعه شرکتی واقع در سنگاپور به نام Tiki Global شناخته شده ­است. Tiki Global صاحب 90.5 درصد سهام تی کی ویتنام است. شایان ذکر است که شرکت Tiki Global به صورت شرکت با مسئولیت محدود در تاریخ 19 می سال جاری میلادی در سنگاپور تشکیل گردیده ­است. جدیداً شرکت تایوانی به نام Taiwan mobile  - یکی از بزرگترین شرکتهای مخابراتی در تایوان است –20 میلیون دلار معادل حدود 2.7 درصد سهام در تی کی ویتنام سرمایه گذاری کرده است.

رشد تولید، واردات و صادرات کود شیمایی در ویتنام

در نیمه اول 2021، حجم تولید، واردات و صادرات کود شیمیایی در ویتنام از رشد چشم­گیری برخوردار بوده ­است. جزئیات آن در جدول ذیل درج گردیده است.

 

حجم تولید

واردات

صادرات

مصرف داخلی = تولید+واردات-صادرات

نیمه اول 2020

4.2 میلیون تن

2 میلیون تن

0.5 میلیون تن

5.7 میلیون تن

نیمه اول 2021

4.7 میلیون تن

2.3 میلیون تن

0.7 میلیون تن

6.3 میلیون تن

مقایسه

رشد 12 درصد

رشد 14 درصد

رشد 44.7 درصد

رشد 10.2 درصد

ویتنام حدود 841 کارخانه تولید کود شیمیایی با ظرفیت تولید حدود 30 میلیون تن در سال دارد. ظرفیت مصرف این کشور حدود 10 میلیون تن در سال است. در کل، در شش ماهه اول 2021، ویتنام حدود 2.3 میلیون تن کود شیمیایی برابر با 645.32 میلیون دلار را وارد کرده ­است. این میزان از لحاظ حجمی و ارزشی به ترتیب حدود 14 درصد و 26 درصد رشد داشته است. چین بزرگترین صادر کننده کود شیمیایی ویتنام است که 45 درصد حجم کل واردات را تشکیل داده ­است. رتبه دوم و سوم مربوط به کشورهای آسه­­ آن و روسیه می‌باشد. 

طی 5 سال آینده، ویتنام به 28 الی 30 میلیون تن غذای دام نیاز دارد

پیش بینی می‌شود ویتنام در 5 سال آینده به 28 الی 30 میلیون تن مواد در سال برای تولید غذای دام نیاز دارد. بنابراین، ویتنام می‌بایست استراتژی توسعه مواد غذایی بطور حرفه­ ای و یکنواخت داشته باشد.

کارت زرد اروپا، بخش شیلات ویتنام را تحت خطر قرار داده ­است

انجمن فرآوری و صادرات محصولات شیلاتی ویتنام (VASEP) در نشستی در خصوص ارزیابی تاثیرات منفی ناشی از کارت زرد اتحادیه اروپا بدلیل ماهیگیری غیرقانونی و گزارش نشده در ویتنام گفت که بخش شیلات ویتنام بدلیل وجود کارت زرد اتحادیه اروپا  در 2017، سالانه حدود 480 میلیون دلار ضرر کرده ­است. بعد از 2 سال، صادرات محصولات شیلات ویتنام به اروپا حدود 12 درصد معادل  183 میلیون دلار کاهش یافت. در این رابطه، حجم صادرات ویتنام در کل با کاهش 10 درصدی، برابر با 43 میلیون دلار مواجه بوده است. شیب نزولی تا 2020 ادامه داشته و صادرات شیلات ویتنام به اروپا حدود 6 درصد کاهش یافت. اکنون اروپا چهارمین واردکننده برتر محصولات شیلات ویتنام می‌باشد. قبل از 2019، اروپا جایگاه دوم داشت.  چنانچه ویتنام راه­ حل و اقدامات مناسب اتخاذ ننماید، کارت زرد به قرمز تبدیل خواهد شد. در این صورت، بخش شیلات ویتنام بازار اروپا یعنی480 میلیون دلار را از دست خواهد داد. بخش صادرات شیلات جایگاه پنجم را در میان بخش ­های صادراتی عمده ویتنام دارد که حدود 4 درصد کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد. ارزش صادرات شیلات ویتنام در سال­های اخیر حدود 8.5 الی 9 میلیارد دلار در سال است.

رشد صادرات سیمان و فولاد ویتنام در 7 ماهه اول 2021

طبق گزارش اداره صادرات و واردات وزارت صنعت و تجارت ویتنام، علی رغم تاثیر منفی کرونا بر تولیدات، صادرات سیمان و فولاد این کشور در 7 ماهه اول 2021 از رشد قابل توجه برخوردار بوده ­است. در این رابطه، حجم صادرات سیمان و کلینکر به رقم 24.35 میلیون تن و به ارزش 945 میلیون دلار رسیده ­است که نسبت به سال گذشته به ترتیب رشد 24 درصدی و 29 درصدی را به ثبت رسانده­ است. این حجم و ارزش صادرات فولاد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب حدود 46 درصد و 118 درصد افزایش پیدا کرده ­است.

براساس گزارش انجمن فولاد ویتنام، واردات فولاد این کشور به رقم 5.97 میلیون تن به ارزش 4.64 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته، به ترتیب حدود 8.4 درصد و 38.1 درصد افزایش یافته­ است. چین بزرگترین صادرکننده فولاد به ویتنام است. این کشور در 5 ماهه اول2021 حدود 3.12 میلیون تن به ارزش 2.3 میلیون دلار را به ویتنام صادر کرده ­است.

کاهش صادرات برنج ویتنام در 7 ماهه اول

بر اساس گزارش موسسه سیاست و استراتژی توسعه کشاورزی و روستایی ویتنام، صادرات برنج این کشور در 7 ماهه اول 2021 حدود 3.58 میلیون تن به ارزش 1.94 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته از لحاظ حجمی و ارزشی به ترتیب با کاهش 11 درصدی و 1 درصدی مواجه بوده ­است. خاطر نشان می‌گردد که قیمت برنج صادراتی ویتنام با 5 درصد کاهش در ژوئیه 2021 حدود 465 الی 470 دلار برای هر تن است که پایین ­ترین میزان از مدت مشابه سال قبل می‌باشد.

به نظر این موسسه، مقررات سختگیرانه در پیشگیری و مبارزه با کووید-19 منجر به شکست در زنجیره خرید، فرآوری و صادرات برنج گردیده است. اما با توجه به رشد تقاضای بازار دنیا و کاهش تامین از کشورهای هند و تایلند در آینده نزدیک، صادرات برنج ویتنام مورد توجه خواهد بود.

تاکید بر ضرورت تسریع در توسعه صنعت حلال در ویتنام

فام کوانگ هیو، معاون وزیر امور خارجه ویتنام، در یک نشست آنلاین اظهار داشت که ویتنام نیازمند تسریع در توسعه صنعت حلال در آینده نزدیک است تا بتواند از این بازار پرسود استفاده کامل کند. وی با اشاره به رشد جمعیت مسلمان در جنوب شرق آسیا، جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا گفت بازار جهانی حلال از ظرفیت بالا و چشم انداز مثبت برخوردار است. بر اساس آمارهای موجود، بالغ بر 58.7% از استان‌ها و شهرهای کشور محصولات حلال به بازارهای خارجی صادر کرده اند و 41.3% از آنها در ثبت کالاهای حلال موفق نبوده اند. ارزش بازار حلال در سال 2019 بالغ بر 129 میلیارد دلار بوده است و انتظار میرود در سال 2024 به 140 میلیارد دلار برسد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما