معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

بازگشت صنعت گردشگری یونان به مسیر درآمدزایی

گزارش ها و آمار حاکی از آن است که صنعت گردشگری یونان توانسته بحران اقتصادی کرونا را پشت سر گذاشته و با افزایش ورود گردشگران خارجی به این کشور از ابتدای شروع تابستان به مسیر درآمدزایی خود بازگردد به طوریکه پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی، یونان بیشترین درآمد حاصل از گردشگری را در میان دیگر مقاصد مدیترانه ای کسب خواهد کرد.

 به گزارش رسانه‌های یونان، هتل های بزرگ این کشور در جزایر توریست پذیر اعلام کرده اند که میزان رزرواسیون آنها توسط گردشگران خارجی به میزان مشابه و حتی بالاتر از دوره پیش از شیوع کرونا در سال 2019 رسیده و این نشانه ای از بازگشت گردشگری یونان به مسیر پیشرفت و درآمدزایی پیشین خود است.

به رغم ایجاد محدودیت توسط کشورهای دیگر از جمله آمریکا، انگلیس و آلمان برای سفر اتباع خود به یونان به دلیل شیوع کرونا در این کشور، ورودی گردشگران به فرودگاه بین المللی آتن و دیگر فرودگاه‌های بین المللی یونان طی دو ماه گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن دوبرابر افزایش یافته و مسافرت در مسیرهای دریایی نسبت به سال 2019 افزایش چشمگیری نشان می دهد. به نوشته روزنامه کاتی مرینی، هدف دولت یونان در زمان حاضر کسب حداقل نیمی از درآمد این کشور از صنعت گردشگری در مقایسه با سال 2019 (پیش از شروع کرونا) است که به نظر می رسد دولت یونان توانسته به این هدف دست یابد. دولت یونان در سال 2019 بیش از 18 میلیارد یورو از صنعت گردشگری درآمد کسب کرد. این درآمد در سال 2020 به حدود چهار و نیم میلیارد یورو تنزل پیدا کرد اما در سال جاری میلادی به نظر می رسد بتواند به حداقل 50 درصد از سال 2019 برسد. گردشگری حدود 20 درصد تولید ناخالص ملی یونان را تشکیل می دهد.

بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت گردشگری یونان، حدود دو و نیم میلیون گردشگر خارجی در ماه جولای امسال وارد یونان شدند. این رقم در مدت مشابه سال 2019 حدود سه و نیم میلیون و در سال 2020 حدود یک و نیم میلیون بود. از ابتدای تابستان امسال (ماه اوت) تا کنون حدود 3.7 میلیون گردشگر وارد یونان شده اند. 

هفته گذشته نیز بخش اقتصادی بانک ملی یونان یافته‌های پژوهش خود درباره درآمد بخش گردشگری یونان را منتشر کرد که بر اساس آن پیش بینی کرد درآمد صنعت گردشگری یونان تا پایان سال جاری میلادی به حداقل 9 میلیارد یورو معادل نصف درآمد سال 2019 (پیش از شیوع کرونا) خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، تعداد گردشگران خارجی ورودی به یونان در ماه ژوئن سال جاری به حدود یک سوم ورودی همان ماه در سال 2019 (پیش از شیوع کرونا) رسید درحالیکه در سال گذشته این میزان حدود 97 درصد کاهش یافته بود. این رقم برای ماه جولای به حدود 67 درصد مدت مشابه سال 2019 رسید و نسبت به مدت مشابه سال 2020 حدود سی درصد افزایش نشان داد.

سازمان ایمنی هوانوردی اروپا موسوم به "یوروکنترل" نیز تخمین زده پروازهای ورودی به یونان تا پایان ماه اوت سال جاری به حدود 90 درصد تعداد پروازهای ورودی سال 2019 (پیش از شیوع کرونا) خواهد رسید و در اواسط سپتامبر حتی از میزان مشابه آن در سال 2019 فراتر خواهد رفت. این میزان پرواز ورودی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بالاترین مقدار را شامل می‌شود. بر همین اساس، یونان تا پایان سال جاری میلادی، بیشترین درآمد حاصل از گردشگری را در میان دیگر مقاصد مدیترانه ای خواهد داشت.

علاوه بر این، دولت یونان قرار است تا پایان سال جاری میلادی، بیش از نیم میلیون یورو بودجه اضافی از طریق صندوق بازیابی اروپا به بخش گردشگری این کشور تزریق کند. این صندوق تصمیم گرفته حدود سی میلیارد یورو تا پایان سال جاری به یونان اختصاص دهد.  

یونان در سال 2019 و پیش از شیوع کرونا توانست 33 میلیون گردشگر خارجی جذب کند. این میزان گردشگر باعث کسب درآمد بی سابقه 18 میلیارد یورویی برای یونان شد. طی دو سال گذشته و از زمان شیوع کرونا در یونان که منجر به تعطیلی‌های طولانی مدت کسب و کارهای این کشور گردید، اقتصاد آن در سال 2020 با رکود حدود هشت درصدی مواجه شد و این کشور را مجبور به استفاده از اعتبارات اتحادیه اروپا کرد. اما با کنترل شیوع کرونا در یونان و انجام واکسیناسیون عمومی، رشد اقتصادی این کشور تا پایان ماه گذشته میلادی حدود 3.6 درصد افزایش یافت. پیش بینی می‌شود این افزایش تا پایان سال ادامه یابد. تاکنون حدود 5.3 میلیون نفر از جمعیت یازده میلیونی یونان دو دوز واکس کرونا زده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما