معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

برنامه دولت اندونزی برای تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه دیجیتال

همزمان با گسترش فناوری‌های دیجتال در جوامع مختلف و نقش آن در حوزه اقتصاد و تجارت، کشورها در دیجیتالی نمودن اقتصاد خود در رقابت هستند. در این میان کشور اندونزی به عنوان بخشی از برنامه وسیع خود برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال، بطور مداوم از برنامه‌های توسعه استعدادهای دیجیتال به عنوان یکی از کلیدهای تحول دیجیتال حمایت کرده و تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

الکترونیکی شدن امور خصوصا در حوزه اقتصاد و تجارت امروزه به یکی از مهمترین مسائل اصلی تمرکز دولت ها تبدیل شده است که در سایه آن کشورها می‌توانند به رشد جوامع خود در حوزه‌های مختلف ، ایجاد توسعه پایدار اقتصاد جهانی و همچنین پایداری اقتصادی برای همه کشورها کمک نمایند. در این راستا اندونزی بعنوان یکی از اقتصادهای نوظهور تلاش مضاعفی را در جهت دیجیتالی کردن امور خود شروع کرده است.  به عنوان بخشی از برنامه وسیع تری برای دیجیتالی کردن، دولت اندونزی بطور مداوم از برنامه‌های توسعه استعدادهای دیجیتال به عنوان یکی از کلیدهای تحول دیجیتال حمایت کرده است و تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است. دستیابی به توانمندی پیشرفت های تکنولوژیکی و توسعه آنها از جمله دربخش های اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، ارتباط انسان و ماشین، چاپ سه بعدی و فن آوری ربات و حسگر از مهمترین اولویت های دولت اندونزی در این خصوص می‌باشد.

به همین منظور، وزارت ارتباطات و اطلاعات اندونزی برنامه ارائه بورس تحصیلی برای استعدادهای دیجیتال را که یک برنامه محرک برای تربیت نیروی انسانی ماهر اندونزیایی  می‌باشد را در سال 2018 شروع نموده است. این برنامه درسالجاری میلادی (2021 ) تحت عنوان [DTS) [1) با سرعت بیشتری ادامه یافته است. بر اساس اعلام مسئولان بخش تحقیقات و توسعه منابع انسانی وزارتخانه مذکور این برنامه با هدف آموزش متخصصان ماهر در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می‌شود.

استعداد دیجیتال یکی از کلیدهای تحول دیجیتالی است و ارائه بورس تحصیلی در این خصوص یکی از برنامه‌هایی است که این کشور در زمینه تحول دیجیتالی ملی در دستور کار دارد و هدف آن تربیت 9 میلیون نیروی انسانی ماهر و متخصص در این حوزه تا سال 2030 می‌باشد. در این خصوص وزارت آموزش، فرهنگ، تحقیقات و فناوری اندونزی برنامه ای را تحت عنوان  Kampus Merdeka  به ویژه برای فعالیت های مربوط به کارآفرینی یا استارت آپ های دیجیتالی معرفی کرده است. به گفته مدیرکل آموزش وزارتخانه مذکور این برنامه که در سال 2021 به مرحله اجراء گذاشته شده است شامل همکاری نزدیک با وزارت ارتباطات و اطلاعات از طریق توسعه برنامه درسی مبتنی بر راه اندازی و همچنین یک برنامه آموزشی گسترده آنلاین برای دانش آموزان و معلمان با هدف تربیت 100000 نفر خواهد بود. وی گفت: "از طریق همکاری بین آکادمی‌پیش بینی استعدادهای درخشان(DTS) و برنامه کامپوس مردکا، وزارت ارتباطات و اطلاعات دانش آموزان علاقمند و با استعداد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات را نیز شناسایی و شرایط تربیت آموزشی آنان را تسهیل می نماید ."

همچنین درجهت حمایت از برنامه دولتی، بخش خصوصی مانند غول تجارت الکترونیکی Tokopedia نیز در این کشور وارد عرصه فعالیت شده است و یک برنامه کارآموزی معتبر برای مهندسی نرم افزار، بازاریابی و توسعه تجارت و یک مرکز یادگیری برای متخصصان فن آوری اندونزیایی ارائه می دهد که کنفرانس فناوری START Summit را یکی از برنامه‌های خود می داند. همچنین از برنامه‌های شرکت  مذکور همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی در توسعه علم دیجیتال می‌باشد که در این خصوص با همکاری دانشگاه اندونزی (UI) مرکز عالی هوش مصنوعی  را راه اندازی نموده و  درزمینه تجارت الکترونیک با دانشگاه آتما جایا همکاری‌های خود را شروع نموده است. یکی ازمسئولان شرکت  Tokopedia در خصوص فعالیت شرکت در اندونزی اظهار داشت: "در دسترس بودن، آمادگی و به عرصه بلوغ رساندن استعدادهای دیجیتال برخی از کلیدهای تحقق بخشیدن به یک صنعت فناوری جهانی است. وی اضافه نمود که از طریق آکادمی‌توکوپدیا، ما بستری را برای تقویت استعدادهای دیجیتال اندونزی به منظور تشویق به ایجاد نوآوری‌های بیشتر و همچنین ارتقاء سطح فناوری اندونزی فراهم می‌کنیم. "

لازم به ذکر است بر اساس گزارش 2020 Global Startup Ecosystem ، جاکارتا پس از بمبئی، هند، در لیست 100 اکوسیستم نوظهور برتر، دومین اکوسیستم برتر برای شرکت های نوپا شناخته شد. شاخص های مورد استفاده در ارزیابی مذکور شامل عملکرد نوپا، بودجه، دسترسی به بازار و استعدادهای دیجیتال  بود . از نظر کارشناسان مرتبط این داده‌ها نشان دهنده نیاز فزاینده به استعدادهای دیجیتال در اندونزی است. به همین دلیل ، ضرورت همکاری بین دولت، پلتفرم های دیجیتالی و دانشگاه‌ها در زمینه توسعه استعدادهای دیجیتال برای رسیدن به هدف داشتن 9 میلیون نیروی انسانی ماهر در این حوزه  تا سال 2030 وجود دارد. "

امروزه نقش گسترده فناوری دیجیتال در توسعه جوامع  هر لحظه پر رنگ می‌شود و به این فن آوری انقلاب صنعتی چهارم اطلاق می‌شود. اندونزی با جمعیت 280 میلیون نفری خود قصد دارد در فاصله زمانی (2024-2020) تعداد 121 پایگاه زیر ساخت های دولتی مرتبط با دیجیتالی شدن امور ایجاد کند که 35 مورد از آنان برای 2021 برنامه ریزی شده است.

[1] - Digital Talent Scholarship (DTS).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما