معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۱

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در تیرماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

- پیش بینی تولید ناخالص ملی آلبانی در سال 2021:

بانک توسعه و نوسازی اروپا (EBRD) در آخرین گزارش خود پیش بینی کرد تولید ناخالص ملی آلبانی در سال 2021 مقدار 4.5% رشد کند، این درحالیست این کشور در سال 2020 رشد منفی 3.3درصد را تجربه کرده بود. همچنین این بانک برای آلبانی در سال 2022 مقدار 4درصد رشد بویژه در بخش گردشگری را پیش بینی نموده است. این بانک برای کشورهای منطقه بالکان غربی در سال 2021 رشد اقتصادی 5.1% را پیش بینی کرده است.

- انتشار یوروباند پنجم در آلبانی برای سال 2021:

دولت آلبانی قرار است در ماه اکتبر 2021 پنجمین یوروباند EUROBOND خود به ارزش 500 میلیون یورو را در بازارهای بین المللی ارائه نماید. مقامات اقتصادی این کشور انتشار این یوروباند را جهت افزایش نقدینگی در بخش سرمایه گذاری و محرکی برای اقتصاد کشور بعد از همه گیری کرونا اعلام داشته اند.

نمای انتشار یورو باند آلبانی در سنوات گذشته

ردیف

سال

مقدار

نرخ بهره

بازپرداخت

1

2010

300 میلیون یورو

7.5درصد

5 ساله

2

2015

450 میلیون یورو

4.75 درصد

7 ساله

3

2018

500 میلیون یورو

3.5درصد

7 ساله

4

2020

650 میلیون یورو

3.6 درصد

7 ساله

5

2021

500 میلیون یورو

*****

****

افزایش ورود گردشگران به آلبانی:

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان آمار آلبانی، در فاصله زمانی ژانویه تا می 2021، بیش از یک میلیون جهانگرد وارد آلبانی شده اند که نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شده است. بیشترین اتباع خارجی از کشورهای لهستان و سوئیس می‌باشند. در حال حاضر دولت محدودیت های مربوط به همه گیری کرونا را برای توریست های خارجی لغو کرده و آنها از کلیه نقاط جهان بدون داشتن تست PCR و هر گونه محدودیت دیگر می‌توانند به آلبانی سفر کنند. در سال گذشته بدلیل همه گیری کرونا و بسته شدن مرزها، تعداد جهانگردان ورودی به آلبانی بیش از 60 درصد کاهش یافته بود.

افزایش ظرفیت حمل مسافر توسط شرکت هواپیمایی Wizzair:

مدیرعامل شرکت هواپیمایی  Wizzair اعلام کرد پنجمین هواپیمای خود را در مسیرهای پروازی تیرانا به بارسلون و کلن از هفته آینده بکار خواهد گرفت. در کمتر از دو سال بعد از تاسیس شرکت هواپیمایی   Wizzairدر تیرانا، این شرکت با 5 هواپیما و دو مقصد اضافی دیگر از رشد خوبی برخوردار بوده و اعلام آمادگی کرده تیرانا را با 29 مقصد اروپایی متصل کند.

- ممنوعیت تجارت رمز ارزها بدون داشتن مجوز:

قانون بازارهای مالی در آلبانی از اول سپتامبر 2020 در زمینه  لزوم ثبت فنآوری و گرفتن مجوز آن به مرحله اجراء رسیده است. بر اساس این قانون، آلبانی یکی از اولین کشورهایی در جهان خواهد بود که تجارت رمز ارزها را در یک چارچوب خاص قانونی مورد نظارت قرار می دهد.

طبق بیانیه نهاد عالی نظارت مالی آلبانی(AFSA) پیش نویس آئین نامه نحوه به اجراء در آمدن قانون مذکور و اعطاء مجوز برای ذینفعان در حال تهیه بوده ولی هنوز نهایی نشده است.

اعتبار اسناد مالیاتی موجود تا پایان ماه اوت:

از اول ماه جولای مرحله دوم نظام مالیاتی آلبانی پیرامون معاملات نقدی بین شرکتها آغاز شد. در این مرحله 34 هزار شرکت وارد نظام جدید مالیاتی شدند. برخی از نهاد های تجاری آمادگی برای پیوستن به این مرحله را نداشته و به این مناسب اداره کل مالیات آلبانی اخیراً اعلام کرد که استفاده از اسناد مالیاتی موجود تا پایان ماه اوت 2021 ادامه خواهد داشت.

- برداشتن تعرفه رومینگ:

با توجه به توافقات قبلی کشورهای منطقه بالکان ، از اول جولای 2021 تعرفه رومینگ میان شهروندان کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه شمالی، مونته نگرو ،صربستان و کوزوو برداشته شد و از این پس نیاز به پرداخت اضافی در این زمینه وجود ندارد. این اقدام در راستای ایجاد اصلاحات و همسان سازی با استانداردهای اتحادیه اروپا صورت گرفته است. شایان ذکر است در سال 2018 ، اولین بار موضوع حذف تعرفه رومینگ کشورهای منطقه در اسکوپیه به تصویب رهبران این کشورها رسیده بود.

- رتبه آلبانی در فضای کسب و کاردر منطقه:

بر اساس گزارش سازمان اروپایی SEIDI ، آلبانی دارای بالاترین ریسک منطقه ای در خصوص فضای کسب و کار می‌باشد. در این گزارش آمده است که آلبانی و کوزوو بدلیل وجود فساد در فضای کسب و کار و انحصار و دادن رانت اقتصادی به ذینفعان، از ریسک بالایی برخوردار بوده و در مقام نخست قرار دارند. 

برگزاری اولین مجمع اقتصادی مقدونیه شمالی:

ادی راما نخست وزیر جهت شرکت در مجمع و همایش اقتصادی مقدونیه شمالی در اسکوپیه ( 23 جون 2021 ) با عنوان "سپیده ای نو، پایه ریزی برای ثبات و رفاه" شرکت نمود. ادی راما و زائف نخست وزیران دو کشور سخنرانان اصلی همایش بودند. برگزاری همایش یک روز پس از عدم تعیین تاریخ جهت برگزاری اولین کنفرانس میان دولتی اتحادیه اروپا با آلبانی و مقدونیه شمالی قابل توجه بود و راما و زائف از اتحادیه اروپا شدیدا انتقاد کردند.

- حضور وزیر امور خارجه در نشست شورای وزرای خارجه همکاریهای اقتصادی کشورهای حوزه دریای سیاه:

خانم اولتا جاچکا وزیر اروپا و امور خارجه آلبانی در 43 مین نشست مجازی شورای وزرای خارجه همکاریهای اقتصادی کشورهای حوزه دریای سیاه (BSEC ) شرکت نمود. وی گفت علیرغم مشکلات همه گیری کرونا، آلبانی با موفقیت دستورکارها و اهداف این سازمان از جمله انتخاب دبیرکل جدید سازمان را در دوره ریاست انجام داده است.

قابل ذکر است آلبانی از اول سالجاری میلادی ریاست این سازمان را به مدت شش ماه بر عهده گرفته بود و از ابتدای شش ماهه دوم ریاست دوره ای را به کشور گرجستان منتقل نمود.

- طرح تحول آفرین شهر دورس:

ادی راما نخست وزیر آلبانی در صفحه فیسبوک خود طرح سرمایه گذاری عظیم در شهر دورس توسط شرکت اعمار امارات عربی متحده را منتشر نموده است. طبق این طرح دورس به یک بندر توریستی بزرگ در مناطق ساحلی دورس تبدیل خواهد شد.راما با انتشار ماکت نهایی شده این بندر، از آغاز فعالیت های ساخت و ساز در آینده نزدیک خبر داد. 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما