معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۳۰

اخبار اقتصادی قطر

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم تیر 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اخبار و تحولات اقتصادی داخلی قطر

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به عنوان اولین شرکت هواپیمایی است که از اپلیکشن «گذرنامه الکترونیکی» ایاتا مسافر استفاده می‌کند. این اپلیکشن، شامل ثبت جهانی واکسینه شدن مسافر و اعلام نتایج تست کرونا است که مسافر بر اساس آن می‌تواند در آینده نزدیک به راحتی و بدون نیاز به کارت واکسن و جواز تست کرونا، سفر کند. قطر ایرویز همچنین اعلام کرد در چند مرحله از این اپلیکشن استفاده خواهد کرد که در مرحله اول برای کادر پرواز خواهد بود.

- با نظارت نخست وزیر و وزیر کشور، وزیر حمل و نقل و ارتباطات، اپلیکشن «تسمو» را رسما با حضور وزیر مشاور در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات کویت، وزرا و شخصیت‌های ارشد و نمایندگان شرکت‌های فناوری افتتاح کرد. هدف از این وب‌سایت، استفاده از فناوری و نوآوری پیشرفته و ارائه راه حل‌ها و برنامه‌های هوشمند در پنج بخش اولویت‌دار: حمل و نقل، مراقبت‌های بهداشتی، تدارکات، محیط زیست و ورزش است. 

- نخست وزیر و وزیر کشور، پروژه توسعه ایستگاه انرژی ام‌الحول در منطقه «ام‌الحول» اقتصادی در شهر الوکره را رونمایی کرد. او از مسئولین این پروژه در مورد اهمیت استراتژیک گسترش ایستگاه و نقش آن در کمک به دستیابی به امنیت آب در کشور، فعال‌سازی نقش بخش خصوصی در این زمینه مطلع شد و از بخش‌های این ایستگاه بازدید به عمل آورد و از فناوری‌های مدرن استفاده شده در آب شیرین که از فناوری‌های سازگار با محیط زیست در جهان می‌باشد ، مطلع گردید. پروژه توسعه نیروگاه برق ام‌الحول در منطقه اقتصادی ام‌الحول در شهر الوکره جهش کیفی برای دستیابی به کفایت در تولید برق و آب است. نیروگاه ام‌الحول 30 درصد نیاز کشور به برق و 40 درصد آب شیرین را تأمین می‌کند، بدان معنا که ظرفیت تولید آن 2520 مگاوات برق و 9 میلیون گالن در روز آب شیرین خواهد بود.

- سازمان برنامه‌ریزی و آمار از صدور هفتاد و هفتمین نشریه ماهانه داده‌های مربوط به آمار پروانه‌های ساختمانی و گواهی‌های پایان کار ساختمان‌های صادره از کلیه شهرداری‌های کشور خبر داد.  بررسی داده‌های پروانه‌های ساختمانی صادر شده در ماه ژوئن 2021 با توجه به توزیع جغرافیایی آنها، حاکیست که شهرداری الریان از نظر تعداد پروانه‌های ساختمان صادر شده در صدر شهرداری‌ها قرار دارد، زیرا 219 پروانه ساخت صادر شده که 30 درصد از کل مجوزها را به خود اختصاص داده است در حالیکه شهرداری الظعاین در رتبه دوم با صدور 151 مجوز قرار گرفت.

- روزنامه لوسیل، بر اساس آخرین داده‌های صادره از بلومبرگ منتشر کرد، صادرات نفت خام و میعانات قطر در بالاترین سطح در 8 ماه گذشته بوده و در پایان ماه ژوئن به حدود 982.8 بشکه در روز رسیده است که این امر ناشی از افزایش قابل توجه صادرات میعانات و دو برابر شدن محموله‌های قطر به هند است. صادرات نفت خام و میعانات قطر سالانه یک بار در بازه زمانی ژوئیه سال گذشته تا ژوئیه امسال از یک میلیون فراتر رفت جایی که در اکتبر سال 2020 از مرز یک میلیون بشکه در روز فراتر رفت و در فوریه گذشته کمترین میزان خود را با 714 هزار بشکه در روز ثبت کرد. قطر نفت خام و میعانات گازی خود را از پنج سکوی صادراتی (الشاهین، حالول، رأس لفان و مسیعید) صادر می‌کند.

- پترولیوم قطر با توتال انرژی فرانسه قراردادی را امضا کرد که بر اساس آن سه بلوک اکتشافی دریایی در سواحل آفریقای جنوبی را به دست آورد. طبق توافقنامه‌هایی که منوط به تأیید مقامات ذی‌صلاح دولتی در آفریقای جنوبی هستند، قطر پترولیوم دارای 25 درصد سود در کارهای اکتشافی و در تولید در منطقه جنوب و تیکنکوا و 30 درصد در منطقه DWOB و 29.17 درصد در منطقه OBD مشارکت خواهد داشت.

شرکت‌های فعال در زمینه مواد غذایی در کشور برای کسب بیشترین تعداد از مشتریان با هم رقابت دارند. در این فضای رقابتی، بازارهای دام شاهد انبوهی از گوسفند، گوساله و شتر است، به ویژه انواع مختلف گوسفندان از کشورها و حجم‌های متنوع که نیازها و سلیقه اقشار مختلف جامعه را برآورده می‌کند. بر اساس مطالعات بازار دام توسط سوابق تجاری دولت قطر در روزهای عید قربان مبلغی معادل 180 میلیون ریال (49 میلیون دلار) گوشت زنده قربانی صرف می‌کند و طبق سوابق، «دولت قطر به طور متوسط سالانه 1.5 میلیون گوسفند، از جمله 200 هزار گوسفند در عید قربان و رمضان، علاوه بر مصرف سالانه سرانه گوشت در کشور 90.5 کیلو مصرف می‌کند که طبق سازمان غذا و کشاورزی جهانی «فاو» بالاترین میزان مصرف در جهان است.

در حالی که ارقام رسمی حاکی از آن است که کشور قطر «سالانه 88 هزار تن گوشت قرمز و سفید تازه از جمله 53 هزار تن گوشت گوسفند، 6 هزار تن گوشت شتر، 7000 تن گوشت گاو و 22 هزار تن گوشت تازه مرغ مصرف می‌کند». قیمت متوسط برای دام‌های قربانی ممتاز برای یک رأس شتر بین 7 هزار ریال تا 4500 می‌باشد و قیمت فروش یک رأس گوسفند از 1500 تا 750 ریال است و گوسفندان 35 کیلویی از کشورهای ایران، سودان، سومالی، ارمنستان، ترکیه و دیگر کشورها قیمت آن 750 ریال است.

 - بانک بین‌المللی اسلامی قطر برنده جایزه بهترین بانک دیجیتال در قطر از اتحادیه بانک‌های عربی در طی مراسم اعطای جوایز بهترین مؤسسات مالی دیجیتال 2021، شد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما