معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۹

اخبار مهم اقتصادی اسلوونی ( هفته چهارم خرداد)

مهمترین اخبار اقتصادی اسلوونی که مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پیش بینی افزایش رشد اقتصادی اسلوونی در سالجاری میلادی

 خبرگزاری اسلوونی– بانک مرکزی اسلوونی رشد اقتصادی اسلوونی در سالجاری میلادی را 5.2 درصد اعلام کرد که 2.1 درصد بیشتر از پیش بینی انجام شده توسط این بانک در اواخر سال گذشته می‌باشد. بانک مرکزی اسلوونی همچنین پیش بینی رشد اقتصادی برای سال آینده را از 4.5 درصد به 4.8 درصد افزایش داد. پیش بینی رشد اقتصادی اسلوونی برای سال 2023 در حد قبلی 3.1 درصد باقی ماند.  

https://www.sta.si/2912937/banka-slovenije-precej-zvisala-napoved-letosnje-rasti

رشد اقتصادی اسلوونی در سه ماهه اول سالجاری میلادی

 روزنامه دنونیک- بهبود وضعیت اقتصادی اسلوونی در سه ماهه اول سالجاری سریعتر از متوسط اتحادیه اروپا بود. پیش بینی‌ها برای بهبود وضعیت اقتصادی در سه ماهه دوم نیز مثبت است. تولیدات ناخالص داخلی اسلوونی در سه ماهه اول سالجاری افزایش داشت. با آغاز کارهای فصلی و انجام اقداماتی در مهار کرونا ویروس، تعداد بیکاران در فاصله زمانی فوریه و اواسط ماه می 2021 کاهش داشت ولی درصد بیکاری کماکان بیشتر از قبل از اپیدمی است. تعداد بیکاران در پایان ماه می 75148 نفر بود که 5.2 درصد کمتر از ماه آوریل و 16.9 درصد کمتر  از مدت مشابه سال قبل بوده است . افزایش قیمت نیازهای اولیه زندگی در ماه اوریل و می سالجاری 2.1 درصد و بیش از ماه‌های گذشته  بوده است.

https://www.dnevnik.si/1042957105/slovenija/aktivnost-izvozno-usmerjenih-dejavnosti-ostaja-visoka-postopno-se-krepi-tudi-okrevanje-storitev-

اعلام پایان اپیدمی در اسلوونی  

 سایت رادیو و تلویزیون اسلوونی- اپیدمی در اسلوونی از روز سه شنبه 25 خرداد به پایان رسید. دولت در نظر ندارد اقدامات محدود کنند در مورد اپیدمی را تمدید کند. در اسلوونی تاکنون به 769248 نفر دوز اول  و 249642 نفر هر دو دوز واکسن کرونا تزریق شده است. آغاز اپیدمی در اسلوونی مربوط به 19 اکتبر سال 2020 است. اپیدیمی در اسلوونی آخرین بار برای مدت 30 روز و تا سه شنبه 25 خرداد ماه تمدید شده بود.  ماتیا لوگار رئیس گروه تخصصی مشورت دهنده به دولت، خاطر نشان کرد تصویر اپیدمی فعلی در اسلوونی با سال گذشته که اسلوونی برای اولین بار پایان اپیدمی را اعلام کرد، متفاوت است. اکنون به تعداد زیادی واکسن زده شد و تعدادی نیز دوران ابتلا به بیماری کرونا را طی کرده و در مقابل این بیماری ایمنی پیدا کردند.

https://www.rtvslo.si/zdravje/novi-koronavirus/zadnji-dan-epidemije-omejitve-bo-vlada-dolocala-tedensko/584224

ارزیابی جدید اعتبار اسلوونی

 سایت دولت- آژانس رتبه بندی اعتباری  S&P Global و DBRS Morningstar رتبه اعتباری اسلوونی را تائید کردند. بر این اساس ، موسسه اعتبارسنجیRatings  S&P Global مستقر در نیویورک رتبه اعتباری اسلوونی را از نظر چشم انداز ثبات -AA  و موسسه اعتبار سنجی DBRS Morningstar  مستقر در تورنتو نیز رتبه اسلوونی را از نظر چشم انداز ثبات  A ، ارزیابی نمودند. موسسه اعتبار سنجیDBRS  در گزارش خود می نویسد علی رغم اپیدمی‌کووید 19، اسلوونی از چارچوبی مستحکم در سیاست های اقتصاد کلان برخوردار است.  این موسسه عنوان می نماید اسلوونی با آمادگی خوبی وارد بحران اپیدمی‌شده است. بهبود وضعیت در سال 2021 بیش از همه به چگونگی موفقیت واکسیناسیون و تحت کنترل درآوردن ویروس کرونا در اروپا و اسلوونی بستگی خواهد داشت.

موسسه اعتبار سنجی مودی در اکتبر سال 2020 رتبه اعتباری اسلوونی را افزایش داد. تائید جدید توسط دو موسسه عنوان شده ثابت می‌کنند اسلوونی کشوری با ثبات و قابل اطمینان است که توانسته است با موفقیت با اپیدمی‌کرونا مقابله کند.

https://www.gov.si/novice/2021-06-12-novi-potrditvi-bonitetnih-ocen-slovenije/

 

تقاضای پنج شرکت هواپیمایی جهت دریافت یارانه جدید برای پرواز به اسلوونی

اسلونیا تایمز - پنج شرکت هواپیمایی به منظور بهبود ارتباطات هوایی اسلوونی، تقاضای یارانه کرده اند تا در دور دوم اجرای طرحهای برنامه ریزی شده خود بتوانند خط پروازی به لوبلیانا را راه اندازی کنند. وزارت اقتصاد اسلوونی روز جمعه 21 خرداد ماه به خبرگزرای اسلوونی گفته است در مجموع 764،640 یورو برای این منظور در نظر گرفته شده است . اما مشخص نکرد کدام شرکت های هواپیمایی درخواست یارانه داده‌اند و هر یک از آنها چه مقدار یارانه دریافت می‌کنند.  این وزارتخانه گفت که اطلاعات مربوطه پس از موافقت شرکتهای متقاضی ، آشکار خواهد شد. شرکت هایی که این درخواست ها را ارسال کرده اند در دور اول نیز درخواست یارانه‌های دولتی را داده بودند و در ماههای گذشته پروازهای خود را به لوبلیانا انجام داده اند.

ترکیش ایر ، سوئیس ایر ، ایر صربستان ، خطوط هوایی مونته نگرو ، لوفت هانزا ، ایرفرانس ، ویزیت ایر و LOT – هشت شرکت هواپیمایی هستند که در نوامبر سال گذشته تقریبا یک میلیون یورو یارانه دولتی دریافت کرده اند.

https://sloveniatimes.com/five-airlines-apply-for-new-subsidies-to-fly-to-slovenia/

 

راه اندازی خط ریلی مستقیم مسافری وین– لوبلیانا - تریئست

 وبگاه سیول نت – از جمعه 21 خرداد امکان جابجایی مسافرین با قطار وین – لوبلیانا - تریئست (ایتالیا) مجددا فراهم شده است . این خط ریلی مسافربری با همکاری و تلاش سه کشور اتریش، اسلوونی و ایتالیا راه اندازی شده است. این قطار در ساعات صبحگاهی از وین حرکت می‌کند و بعدازظهر به تریست ایتالیا می رسد ( 9 ساعت).  قطار وین - تریئست که از لوبلیانا عبور می‌کند همه روزه در این مسیر در حرکت است و قیمت بلیط آن 29 یورو خواهد بود. از شهر تریست ایتالیا امکان ادامه مسیر با قطار سریع السیر به طرف ونیز، پادووا، میلان، تورینور، رم و چند شهر دیگر ایتالیا وجود دارد. همچنین مسافرین می‌توانند از وین با قطار به پراگ، براتیسلاو و ورشو سفر کنند. 

https://www.dnevnik.si/1042956928

اسلوونی تمدید ارزیابی طرح ملی بهبود را درخواست نمود

اسلونیا تایمز- اسلوونی به همراه لهستان ، سوئد ، کرواسی و رومانی ، خواستار تمدید مدت دو ماهه برای ارزیابی برنامه ملی بهبود و مقاومت شده است. کمیسیون اروپا این درخواست را تأیید و مهلت آن را دو هفته تمدید نمود. سخنگوی کمیسیون اروپا (جمعه 21 خرداد) به مطبوعات گفت که این بدان معنی است که زمان بیشتری برای حل مسائل موجود و تبادل اطلاعات در این خصوص وجود دارد.  اما توضیح نداد که چرا کشورهای عضو ، جداگانه درخواست تمدید کرده اند. کمیسیون اروپا پس از دریافت برنامه بهبود هر یک از کشورهای عضو، دو ماه فرصت دارد تا آن را ارزیابی کند و ممکن است پیشنهادهایی ارائه و اطلاعات بیشتری را درخواست کند. کشورهای عضو در صورت لزوم می‌توانند برنامه‌های خود را اصلاح کنند.

دفتر دولت اسلوونی برای توسعه و سیاست انسجام اروپا ،گفت:" اسلوونی برنامه خود را در30 آوریل ارائه داده است. هنگام ارائه سند ، توافق شده بود که دوره دو ماهه ارزیابی کمیسیون اروپا در صورت لزوم 14 روز تمدید شود" . کمیسیون اروپا تاکنون برنامه‌های بهبود ملی 23 کشور عضو را دریافت و انتظار می رود هفته آینده ارزیابی‌های خود از پنج برنامه اول را ارائه دهد.

https://sloveniatimes.com/slovenia-asks-for-extension-of-recovery-plan-assessment

اختصاص بن‌های گردشگری به ارزش 120 یورو  برای سالجاری میلادی

وبگاه رادیو و تلویزیون اسلوونی- تعداد گردشگرانی که در سال گذشته به اسلوونی سفر کردند 50 درصد کاهش داشته است لذا دولت درنظر دارد بخش گردشگری را تقویت و به ازای هر شهروند اسلوونی ، 120 یورور بن  گردشگری اختصاص دهد. هزینه کل این طرح ، 246 میلیون یورو برآورد شده است.  در سال گذشته ،37 درصد بن‌های گردشگری نقد ( استفاده ) شدند. بن‌های جدید گردشگری تا پایان سال جاری میلادی قابل استفاده خواهد بود.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/novi-turisticni-boni-naj-bi-bili-vredni-120-evrov/583605

ارزش راهبردی سرمایه گذاری جدید در کارخانه تولید دستمال کاغذی پالوما

سایت دولت- یانز یانشا نخست وزیر اسلوونی در مراسم پایانی سرمایه گذاری در کارخانه تولید دستمال کاغذی ( دستمال های بهداشتی) پالوما که بزرگترین سرمایه گذاری در صنعت کاغذ سازی می‌باشد ، شرکت کرد.  ارزش این سرمایه گذاری 41 میلیون یورو می‌باشد( یک دستگاه تولید دستمال کاغذی برای این کارخانه خریداری شد).

 https://www.gov.si/novice/2021-06-08-predsednik

 

سرمایه گذاری مجارستان در اسلوونی 

خبرگزاری اسلوونی- با اشاره به فروش پمپ بنزین‌های OMW اسلوونی به شرکت مجاری MOL می نویسد: " گروه MOL، شرکت نفت و گاز مجارستان، قرارداد خرید 92.25 درصد سهام شرکت OMW در اسلوونی را امضاء نموده است.  این شرکت پیش از این 7.75 درصد سهام را در اختیار داشت. ارزش قرار داد امضا شده برابر با 301 میلیون یورو است.  هفته گذشته ، شندور چانی مدیر عامل بانکOTP مجارستان ، قرارداد خرید100 درصد سهام بانک NKBM ( نوا کردیت بانک ماریبور) را به ارزش تقریبی یک میلیارد یورو امضاء نمود. او تی پی بانک مجارستان در حال حاضر مالکیت بانک SKB را در اختیار دارد و با خرید NKBM به عنوان بزرگترین بانک اسلوونی ، 29 درصد سهام بانکهای اسلوونی را در اختیار خواهد داشت.

https://www.sta.si/2909901/bencinski-servisi 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما