تاثیر گذاری وضعیت صنایع خودروسازی اروپا بر صنعت خودروسازی اسلوونی
رئیس اتاق صنایع و کارافرینی ماریبور گفت بحران در صنعت خودروسازی اروپا به طور فزاینده ای باعث نگرانی شرکت های اسلوونیایی شده است، زیرا به نظر می رسد مانند یک سونامی در حال وقوع است و مستلزم اقدام و چاره اندیشی از سوی دولت است.
وی نسبت به جدی بودن وضعیت در این زمینه هشدار داد و گفت اتاق صنایع دستی و کارآفرینی اسلوونی، همراه با سایر سازمانهای کارفرمایی در وزارت کار و اقتصاد، بیش از یک سال پیش تصویب قانونی را برای تنظیم غرامت کار کوتاه مدت آغاز کردند تا به شرکتها کمک کند تا کارگران را حفظ کرده و به محض بهبود کسبوکار آنها را فعال کنند. ما از مدت ها قبل در این مورد هشدار داده ایم و اکنون که وضعیت واقعاً بسیار جدی شده است، باید سریع و قاطعانه عمل کنیم. کمک به شرکتها بسیار سودمندتر از تصمیمگیری در مورد اخراجها است که کارفرمایان نمیخواهند زیرا زمان و پول زیادی را روی کارمندان خود سرمایهگذاری کردهاند. ما می ترسیم که شرکت ها واقعاً آنقدر ضعیف شوند که ورشکستگی یا تعطیلی گسترده رخ دهد.
وی درخصوص چگونگی برخورد با پیامدهای بحران صنعت خودروسازی آلمان و اروپا و حفاظت از صنعت خودرو اسلوونی در این ارتباط گفت: صحبت کردن در این زمینه در شرایط فعلی دشوار است. درخواست هایی برای گنجاندن اقتصاد اسلوونی در زنجیره تامین تامین کنندگان چینی وجود دارد، اما باید بدانیم که چین نیز فشار زیادی را بر تامین کنندگان خودرو از طریق مکانیسم قیمت ها وارد میکند. ما خودمان این را تجربه میکنیم و می دانیم که قیمت های چینیها 40 درصد از ما کمتر است. گفتن اینکه در حال حاضر چه کاری عاقلانه است دشوار است. یک اقدام میتواند تغییر جهت دادن به سمت برخی از صنایع جدید باشد اما برای صدور گواهینامههای جدید، تغییر در فرآیندهای تولید، تغییر در ماشین آلات، تغییر در دانش کارکنان، زمان و هزینه صرف میشود، بنابراین انجام این کار در کوتاه مدت دشوار است. ما قطعاً از دولت این تغییر ساختار را می طلبیم زیرا از دستورالعمل اروپا مبنی بر ممنوعیت تولید خودروهای احتراق داخلی تا سال 2035 آگاهیم. شرکتهای اسلوونیایی قبلاً سرمایهگذاری زیادی برای تبدیل شدن به تامینکننده خودروهای الکتریکی کردهاند، هرچند که هنوز به مرحله فروش نرسیده اند.
در نشست مشترک دست اندرکاران خودرو اسلوونیایی-فرانسوی که توسط آژانس SPIRIT در پاریس برگزار شد نیز چالشهای پیش روی صنعت خودروسازی جهانی مورد بحث قرار گرفت و پیامدهای آن بر صنایع خودروسازی در اسلوونی، فرانسه و کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت. ایزتوک سلیاک، رئیس انجمن مدیران و مدیر عامل شرکت تامین کننده خودرو هیدریا هولدینگ گفت که اتحادیه اروپا در مورد انتقال به خودروهای الکتریکی از چین عقب مانده است و چین در حال تولید خودروهای الکتریکی با 30 تا 40 درصد برد بیشتر با 40 درصد قیمتهای پایینتر است، در حالی که در اتحادیه اروپا ما همیشه در مورد چگونگی ادامه کار صحبت میکنیم. شرکتهای چینی در زمینه خودروهای الکتریکی پنج تا هفت سال از اروپا جلوتر هستند.
در چارچوب چالشهای پیش روی صنعت خودرو در آلمان و اروپا، اسلوونی در تلاش است تا پیامدهای منفی آن را بر اقتصاد خود پیشبینی کند و اقدامات مناسب را انجام دهد. تحلیلگران هشدار می دهند که سازگاری سریع با تحرک الکترونیکی برای حفظ مزیت رقابتی در بازار جهانی ضروری است. تغییرات قابل توجه، چالش ها و اهداف بلندپروازانه در صنعت خودرو که میتواند به پیامدهای گسترده ای منجر شود باعث گردید تا وزیر اقتصاد اسلوونی در اواخر سال گذشته با حضور نمایندگان صنعت خودرو، انجمنهای تجاری و اتحادیههای کارگری با هدف تحلیل وضعیت موجود و تدوین تدابیر لازم برای کمک به بخش خودروسازی اسلوونی در سازگاری با چالشهای جدید جهانی تشکیل جلسه دهد. در این نشست بر نیاز به اقدام فوری و ضرورت اجرای اقدامات ساختاری که شامل بهبود فرآیندهای تولید از طریق ادغام فناوریهای جدید، دیجیتالیسازی، اتوماسیون و روباتسازی میشود، تاکید شد. نمایندگان صنعت ابراز امیدواری کردند که دولت حتی با اقدامات موقتی مانند طرح کار کوتاه مدت اعلام شده، به حفظ اشتغال در دورههای نوسانات موقت تقاضا کمک کند.
از سوی دیگر صنعت خودروسازی اسلوونی بدنبال روابط قوی تر با چین است. لیوبلیانا در اکتبر 2024 میزبان نشست خودروسازان چین و اسلوونی بود. این رویداد با هدف آشنایی و ایجاد شبکههای مشترک برگزار شد. تقریباً 40 شرکت خودرو اسلوونی، خود را به صنعت خودروسازی چین در رویداد اصلی معرفی کردند. نمایندگان صنعت خودروسازی چین نیز از برخی شرکت های اسلوونیایی تولید قطعات خودرو و نیز بندر کوپر بازدید و موقعیت بندر بعنوان کوتاه ترین مسیر از بنادر چین به اروپای مرکزی از طریق دریا را مورد بررسی قرار دادند. ماتیاژ هان وزیر اقتصاد اسلوونی در این نشست گفت: صنعت خودروسازی اروپا در حال حاضر با فشارهای متعددی مواجه است. سهم خودروهای تولید اتحادیه اروپا در بازار جهانی از 31 درصد (18 میلیون وسیله نقلیه) به 15 درصد (13 میلیون وسیله نقلیه) بین سال های 2000 تا 2022 کاهش یافته است، در حالی که سهم خودروهای تولید شده در چین رو به افزایش است. بنابراین برای تامین کنندگان اسلوونی مهم است که علاوه بر مشتریان ثابت خود، شبکه مشتریان خود را فراتر از اتحادیه اروپا نیز گسترش دهند. تاکنون، اسلوونی به عنوان یک شریک بالقوه جالب در چین شناخته شده است. جدا از موقعیت عالی برای لجستیک و تجارت بین اروپا و آسیا، اسلوونی یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری در ظرفیت تولید در اتحادیه اروپا است. این امر بهویژه به دلیل نیروی کار با تحصیلات بالا، اکوسیستم عالی از شرکتهای با فناوری پیشرفته مرتبط با مؤسسات تحقیقاتی و موقعیت عالی آن در مرکز اروپا صادق است.