معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۷

برنامه دولت الجزایر در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژیهای تجدید پذیر، الجزایر در سال 2017 در زمینه ظرفیت احداث شده انرژی‌های تجدیدپذیر در رتبه هجدهم قاره آفریقا قرار دارد.

دولت الجزایر در سال 2011 طرح ملی بلند مدتی برای تولید 22 هزار مگاوات برق از منابع تجدید پذیر در چشم انداز سال 2030 تصویب کرد که به گفته کارشناسان در عمل تاکنون کمتر از دو درصد محقق شده است. دولت جدید الجزایر توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را جزو برنامه‌های اولویت دار خود قرار داده است. افزایش مصرف انواع سوخت های فسیلی در کشور،  کاهش میزان برداشت از مخازن و قدیمی‌شدن چاه‌های نفت، سرمایه گذاری ناکافی برای کشف و استخراج منابع جدید، مباحث محیط زیستی و دیگر ملاحظات مربوط به انرژی‌های فسیلی بر اهمیت توجه به حوزه انرژیهای تجدید پذیر افزوده است. دولت فعلی برای راه اندازی و تولید یک هزارمگاوات برق تجدید پذیر طی سال جاری و در مجموع 15 هزار مگاوات در چشم انداز سال 2035 در حال برنامه ریزی است. آقای عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر در ماه می 2021 و طی نشست کابینه دولت، دستور اجرای فوری یک هزار مگاوات انرژی خورشیدی طی سال جاری را صادر کرد.

با توجه به اهمیت موضوع، وزارتخانه تحول انرژی و انرژی‌های تجدید پذیر به کابینه افزوده شده است و کلیه امور مربوط به توسعه انرژیهای تجدید پذیر در این کشور به این وزارتخانه محول شده است. آقای شمس الدین شیطور یکی از شخصیت های مطرح علمی الجزایر نیز به ریاست این وزارتخانه منصوب شده است. وی اخیرا اعلام کرد اسناد مربوط به مناقصات یک هزار مگاوات انرژی خورشیدی طی هفته‌های آتی در ماه ژوئیه منتشر خواهد شد. نامبرده از تاسیس مرکز آموزش متخصصین نیروگاه‌های خورشیدی و نیز یک موسسه دولتی برای هماهنگی کلیه امور مربوط به مناقصات خبر داد. آقای شیطور بر همکاری الجزایر با کشورهای پیشرفته در این حوزه از جمله آلمان، آمریکا و چین اشاره کرد. وی بر همکاری با آلمان در زمینه تولید هیدورژن سبز تاکید کرد.

به گفته وی در چشم انداز 2035 کشور با کمبود منابع سوخت فسیلی مواجه خواهد شد و لازم است تا به صورت جدی به سمت استفاده از انرژیهای جدید روی آورد.

الجزایر با اجرای برنامه انرژیهای تجدید پذیر امیدوار است به عنوان یکی از تولید کنندگان مهم برق خورشیدی و بادی مطرح گردد و تولید برق از سایر منابع از جمله بیوماس، زمین گرمایی، تولید همزمان برق و گرما را در سالهای آتی در دستور کار قرار دهد. پیشرفت در این زمینه باعث کمک به ایجاد یک الگوی جدید توسعه اقتصادی خواهد شد.

به گفته یکی از کارشناسان این امر، با توجه به ظرفیت بالای الجزایر در حوزه انرژی خورشیدی فرصت خوبی برای توسعه این کشور با محوریت سرمایه گذاری در این انرژی وجود دارد. دولت طی توافقی برق تولیدی را از تولید کنندگان خریداری خواهد کرد، بعلاوه الجزایر در نظر دارد در بازه زمانی 2022 تا 2024 مناقصات دیگری را برای اجرای سالانه یک هزار مگاوات برق ارائه کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما