معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۸۶

اخبار اقتصادی عربستان (نیمه اول خرداد 1400)

مهمترین اخبار اقتصادی عربستان در نیمه اول خرداد 1400 که توسط رسانه‌ها و نشریات این کشور منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می گردد:

 

سود خالص آرامکو در سه‌ماهه نخست سال: 21.7 میلیارد دلار

شرکت آرامکوی عربستان سعودی نتایج مالی سه ‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد و از افزایش ۳۰ درصدی درآمد خالص به مقدار ۸۱.۴ میلیارد ریال سعودی (معادل ۲۱.۷ میلیارد دلار) خبر داد. آرامکو همچنین از توزیع ۷۰.۳ میلیارد ریال (۱۸.۸ میلیارد دلار) سود که قرار است طی سه‌ماهه دوم امسال به سهامداران پرداخته شود، خبر داد. در گزارش شرکت آرامکو تأکید شده‌ است که نتایج مالی سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱، افزایش قیمت نفت و بهبود فضای اقتصادی در این سه ماه را نشان می‌دهد.

برترین شرکت‌های نفتی جهان کدامند؟

پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی از سه شرکت برتر نفت و گاز جهان به ترتیب زیر نام برده است:

1- شرکت نفت و شیمیایی چین (سینوپک)

درآمد (۲۰۲۰): ۴۰۷ میلیارد دلار

درآمد خالص: ۵.۱ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۷۵.۸ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۴.۹ درصد

۲- پتروچاینا

درآمد (۲۰۲۰): ۲۹۶.۳ میلیارد دلار

درآمد خالص: ۲.۹ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۱۱۱.۴ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۰.۲۶ درصد

۳- شرکت نفت عربستان سعودی (آرامکوی سعودی)

درآمد (۲۰۲۰): ۲۸۶.۹ میلیارد دلار

درآمد خالص: ۶۴.۵ میلیارد دلار

سرمایه بازار: ۱.۹ تریلیون دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۱.۴ درصد

ارزش صادرات نفت عربستان در ماه مارس 2021 به 14 میلیارد دلار رسید 

داده‌های اداره کل آمار عربستان نشان داد، ارزش صادرات نفت ریاض در ماه مارس نسبت به مدت مشابه پارسال 75 درصد افزایش یافته و به 52 میلیارد و 300 میلیون ریال (13 میلیارد و 950 هزار دلار) رسیده است. صادرات نفت خام 70 درصد مجموع صادرات این کشور را شامل می‌شود. اداره کل آمار عربستان اعلام کرد، چین در ماه مارس شریک اصلی تجاری ریاض بوده است.

 

فعالیت‌های تجاری بزرگ‌ترین پروژه گردشگری در جنوب عربستان سعودی سازماندهی می‌شوند

حسام المدنی مدیرعامل شرکت «توسعه السوده» عربستان سعودی و ولید الحمیدی شهردار منطقه عسیر، تفاهم نامه ای را برای تحکیم همکاری دوجانبه در زمینه سازماندهی فعالیت‌های تجاری در بزرگ‌ترین پروژه گردشگری جنوب کشور و در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ پادشاهی عربستان سعودی امضا کردند. هدف از این تفاهم نامه سازماندهی صدور پروانه‌های ساختمانی و انواع فعالیت‌های تجاری و تعیین مناطق پیشنهادی توسط «دبیرخانه سرمایه‌گذاری» و هماهنگی در مورد الزامات فنی برای اجرای پروژه‌های خدماتی است، به طوری که به ایجاد یک فضای جذاب برای گردشگری و ارتقای توسعه شهروندان در السوده و مناطقی از استان رجال ألمع کمک می‌کند. المدنی مدیر عامل شرکت السوده تأکید کرد که این دبیرخانه یک شریک اصلی در دستیابی به اهداف مطلوب برای توسعه و دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ مربوط به توسعه مقاصد گردشگری در پادشاهی سعودی است. از سوی دیگر، الحمیدی شهردار منطقه عسیر اظهار کرد که این تفاهم نامه تلاشی مشترک با هدف دستیابی به اهداف چشم‌انداز پادشاهی و ارتقای کیفیت زندگی است. الحمیدی اضافه کرد که کارهای عمرانی انجام شده توسط شرکت توسعه السوده جریان گردشگری، توسعه و پیشرفت منطقه و شهروندان را تقویت می‌کند.

شرکت «توسعه السوده» یک شرکت سهامی خاص عربستان سعودی است که کاملاً متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی است و هدف آن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در السوده و مناطقی از رجال المع است

تحویل سند الحاق عربستان سعودی به پروتکل سال 2014 سازمان بین المللی کار در مورد کار اجباری

نماینده دائمی عربستان سعودی در مقر سازمان ملل در ژنو سند الحاق عربستان سعودی به پروتکل سال 2014 سازمان بین المللی کار در مورد کار اجباری (مکمل توافق نامه شماره 29 کار اجباری سال 1930) را تحویل داد. پروتکل مورد نظر با هدف تقویت پیشگیری و حمایت و افزایش تلاشها برای پایان دادن به کار اجباری در همه انواع خود تدوین شده است. این پروتکل به مدت 12 ماه پس از تاریخ تحویل آن به مدیر کل سازمان بین المللی کار در داخل این کشور فعال خواهد شد و عربستان سعودی به این ترتیب اولین کشور حاشیه خلیج فارس است که به آن ملحق می‌شود.

عربستان سعودی در صدر بازارهای نوظهور قرار گرفت

با وجود شیوع موج جهانی ویروس کرونا، تلاش‌های عربستان سعودی در مواجهه با بیماری همه‌گیری، این کشور را قادر ساخت تا در صدر فهرست بازارهای نوظهور به دلیل افزایش فعالیت‌های واکسیناسیون طی ۳۰ روز گذشته قرار گیرد، تازه‌ترین رتبه‌بندی شاخص «بلومبرگ اکونومیکس» نشان داد که از میان ۷۵ اقتصاد، عملکرد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و شرق آسیا عملکرد بهتری نسبت به بقیه کشورهای خاورمیانه، اروپای مرکزی و شرقی و آمریکای لاتین دارد. این طبقه‌بندی نشان داد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی، امارات، قطر و آسیای شرقی، شامل کره جنوبی، چین و تایوان، بهترین عملکرد را در بین کشورها داشته‌اند. در همین حال، بقیه کشورهای خاورمیانه، اروپای مرکزی و شرقی و آمریکای لاتین تحت فشار همه‌گیری قرار دارند. زیاد داود اقتصاددان ارشد متخصص در بازارهای نوظهور در «بلومبرگ اکونومیکس» گفت: «کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ۳۰ روز گذشته به صدر لیست رسیده‌اند. این امر تا حدی به دلیل میزان واکسیناسیون است که بالاترین سطح در جهان است، همچنین علی‌رغم کندی اخیر مصادف با ماه رمضان، فعالیت اقتصادی در این کشورها به سطح قبل از ویروس نزدیک شده‌است». اقتصاد کره جنوبی، چین و تایوان نیز در لیست عملکرد بلومبرگ در رتبه‌های بالا قرار گرفتند. این کشورها توانستند، به لطف سیاست‌ها و تدابیر قوی که در اوایل انجام دادند، ویروس را مهار کنند و به‌طور قابل توجهی از عواقب همه‌گیری بهبود یابند. بنگلادش نیز به لطف بهبود بخش حمل و نقل خود به رتبه‌بندی جهانی پیوست. طبقه‌بندی بلومبرگ اکونومیکس از طیف وسیعی از اقدامات اجتماعی، از جمله میزان آلودگی به ویروس کرونا میزان مرگ و میر، پیشرفت واکسیناسیون، فعالیت اقتصادی و سیاست‌ها را در نظر گرفته‌است

بندر شاه عبدالله دومین بندر کارآمد آسیا شد

شاخص‌های بررسی شده توسط بانک جهانی و IHS Markit نشان می‌دهد که بنادر آسیایی با تسلط بر ۵۰ مکان برتر در سال ۲۰۱۹ از همه بنادر کارآمدتر هستند. در این میان سه بندر یوکوهامای ژاپن، بندر شاه عبدالله در عربستان سعودی و چینگدائو چین در صدر بنادر کارآمد آسیا قرار دارند.

 

افزایش بدهی عمومی عربستان سعودی به دلیل کاهش بی سابقه قیمت نفت و پیامدهای ویروس کرونا

بدهی عمومی عربستان تا پایان سال 2020 به 854 میلیارد ریال (227.7 میلیارد دلار) ، 34.3 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافت. این رقم در سال 2019 معادل 678 میلیارد ریال (180.8 میلیارد دلار) 22.8 درصد تولید ناخالص داخلی بود

  

عربستان دومین مقصد سرمایه‌گذاری در خلیج فارس

جذب سرمایه خارجی، موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی در نظریات و الگوهای رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته جهان محسوب می‌شود. بر این اساس، امروزه جذب سرمایه خارجی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان اقتصادی در هر کشور می‌باشد.امارات با جذب ۱۳.۸ میلیارد دلار موفق‌ترین کشور خلیج فارس در جذب سرمایه خارجی می‌باشد و عربستان و عمان در جایگاه بعدی قرار دارند

موافقت عربستان با راه اندازی شعبه بانک ملی عراق در ریاض

عربستان با صدور مجوز راه اندازی و فعالیت شعبه بانک ملی عراق در این کشور موافقت کرد. پیش از این نیز عربستان با راه اندازی شعبه بانک تجارت عراق در این کشور موافقت کرده بود.

 

 

د بهبود و پیشرفت بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما