معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۵- ۰۷:۰۷ - مشاهده: ۳۱۲

اخبار اقتصادی آفریقا (هفته سوم اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

عدم علاقه شرکت برق آفریقای جنوبی به خرید برق از شرکت ترکیه ای

بر اساس گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ، چند نفر از مدیران شرکت برق آفریقای جنوبی (اسکوم) می‌گویند که از توافق بین دولت و شرکت ترکیه ای Powership برای تامین برق آفریقای جنوبی ناخرسند بوده و علاقه ای به خرید برق از این شرکت ندارند. آنها معتقدند هزینه زیاد خرید برق و ناتوانی در پرداخت آن به دلیل بدهی بالای شرکت اسکوم و همچنین مدت زمان قرارداد از مهمترین دلایل عدم علاقه آنها محسوب می‌شود. قبلا نیز موضوع آلودگی زیست محیطی و صوتی که ژنراتورهای تولید برق سیار ایجاد می‌کنند باعث برخی نگرانی‌ها شده بود. بر اساس توافق صورت گرفته قرار است دولت آفریقای جنوبی به مدت 20 سال از شرکت پاورشیپ ترکیه 1220 مگاوات برق خریداری کند. این میزان برق توسط 5 کشتی حامل ژنراتورهای گازی تولید کننده برق که در سواحل آفریقای جنوبی مستقر خواهند شد تامین می‌شود.

 حضور خانم پاندور وزیر خارجه آفریقای جنوبی در حاشیه نشست وزیران گروه 7

خانم نالدی پاندور وزیر همکاری و روابط بین المللی آفریقای جنوبی برای حضور در فعالیت های حاشیه ای نشست وزیران خارجه گروه هفت کشور صنعتی موسوم به G7 به لندن سفر کرد. این نشست در تاریخ 4 و 5 ماه می 2021 ( 14 و 15 اردیبشهت 1400) و به عنوان مقدمه نشست سران گروه هفت برگزار گردید. وزیر خارجه آفریقای جنوبی در این سفر ضمن شرکت در برنامه شام کاری نشست وزیران، با وزرای شرکت کننده در این اجلاس نیز به صورت دوجانبه ملاقات و مذاکره نمود. علاوه بر وزیر خارجه آفریقای جنوبی، وزرای خارجه استرالیا، هند، کره جنوبی و برونئی (نماینده آسه آن) نیز برای مشورت دعوت شده بودند. به گفته دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس و میزبان این نشست، مسائل مهم جهانی مانند کورونا، تغییرات آب و هوایی، دفاع از جامعه باز، و کمبود مواد غذایی، و نیز تحولات مرتبط با چین، روسیه، اتیوپی، ایران، کره شمالی، سومالی، ساحل، و بالکان موضوع بحث این نشست می‌باشند.

 سفر وزیر امور آفریقایی عربستان به آفریقای جنوبی

احمد عبدالعزیز القطان وزیر امور آفریقایی کشور عربستان در تاریخ سوم ماه می 2021 ( 13 اردیبهشت 1400) به آفریقای جنوبی سفر کرده و با سیریل راماپوزا رئیس جمهور این کشور دیدار نمود. از زمان شروع کرونا کمتر مقام خارجی به آفریقای جنوبی سفر کرده و خصوصا ملاقات مهمانان خارجی با رئیس جمهور به ندرت صورت گرفته است. با این وجود سال گذشته، وزیر خارجه و امسال وزیر امور آفریقایی عربستان به آفریقای جنوبی سفر کردند.

 نامیبیا:

افزایش 4.4 درصدی تجارت خارجی نامیبیا

علیرغم کاهش حجم تجارت جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، تجارت خارجی نامیبیا در ماه مارس با 4.4 درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به 15.7 میلیارد دلار نامیبیا رسید. بنابر اعلام اداره آمار نامیبیا، این رقم همچنان 5 درصد کمتر از مدت مشابه سال 2020 است و تراز تجاری این کشور در ماه مارس همچنان به میزان 2.6 میلیارد دلار نامیبیا منفی باقی مانده است. براساس این گزارش، میزان صادرات این کشور در ماه مارس با 6.3 درصد افزایش به 6.5 میلیارد دلار نامیبیا و میزان واردات آن نیز با 3.1 درصد افزایش به 9.2 میلیارد دلار نامیبیا رسید. مس وارداتی از زامبیا و جمهوری دموکراتیک کنگو همچنان بیشترین سهم را در میان کالاهای صادرات مجدد از نامیبیا داشته و عمدتا به کشورهای چین، فرانسه، هلند، هند و آلمان صادر شده است.

 اختصاص وام 120 میلیون دلاری به نامیبیا

بانک توسعه افریقا با اختصاص وام 120 میلیون دلاری (معادل 1.8 میلیارد دلار نامیبیا) به نامیبیا جهت توسعه سیستم فاضلاب این کشور موافقت کرده است. نامیبیا پایین ترین سطح پوشش شبکه فاضلاب را در میان کشورهای جنوب افریقا دارد. تنها 34 درصد جمعیت 2.5 میلیونی این کشور به تاسیسات فاضلاب دسترسی دارند و این رقم در مناطق روستایی تنها 14 درصد است. همچنین گزارش مرکز آمار نامیبیا نشان می دهد 80 درصد خانوارهای این کشور به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند؛ البته این رقم در مناطق روستایی 60 درصد می‌باشد

 نیجریه:

جزئیات بودجه 2021: 316 پروژه تکراری و اختصاص 24 میلیارد نایرا به 117 آژانس به منظور تأمین امنیت. 

موسسه بودجه آی تی با بررسی بودجه سال 2021 اعلام کرد دولت به تکثیر پروژه‌ها و اختصاص بودجه کلان امنیتی به آژانس های فدرال مبادرت نموده است. بر همین اساس این سازمان از دولت خواسته تا هزینه‌های امنیتی را بررسی کرده و مفرهای قانونی ایجاد فساد در تصویب بودجه را ببندد.

گابریل اوکیو مدیرعامل بودجه آی تی با توجه به اختصاص 10.2 ترلیون نایرا طی سال های 2015 تا 2021 و معضلات شدید امنیتی حال حاضر کشور، سال جاری میلادی را برای نیجریه ای‌ها سالی وحشتناک توصیف نمود. وی گفت: تنها در بودجه سال 2021 مبلغ 1.97 ترلیون نایرا به بحث امنیت اختصاص داده شده که افزایش 14 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد. همچنین در بررسی بودجه 2021 به دست آمد برخی از آژانس های غیر امنیتی نیز مبالغی را تحت این عنوان به خود اختصاص داده اند در حالی که همین سازمان‌ها قبلا مبالغی را تحت عنوان مسائل امنیتی دریافت کرده بودند. مسأله دیگر وجود 316 پروژه تکراری در بودجه امسال می‌باشد که سرمایه ای بالغ بر 39.5 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. 115 مورد از این پروژه‌ها در اختیار وزارت بهداشت است.

نکته دیگر، اختصاص بودجه به سازمان‌هایی است که توان انجام پروژه‌های تعریف شده را نداشته و ارتباطی با آن ندارند. به عنوان نمونه شورای ملی بذرهای کشاورزی 400 میلیون نایرا به منظور ساخت چراغ های خیابانی در کل کشور دریافت نموده که ارتباط این پروژه با این آژانس مشخص نیست.

 غنا:

اعتراض به افزایش قیمت بنزین در غنا

در پی افزایش قیمت بنزین در غنا (هر لیتر 1.07 دلار)، گروهها و بخشهای مختلف تجاری و سیاسی به این افزایش قیمت اعتراض کرده و هشتک FIXTHECOUNTRY، در فضای مجازی ترند شده است. همچنین گروههای مختلف درخواست برپایی تجمع اعتراض آمیز را داشتند که پلیس غنا با انتشار بیانیه ای، برگزاری هرگونه تجمع را به دلیل ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی کرونا ممنوع اعلام کرد.

 اعزام نیروهای پلیس و ارتش غنا جهت مقابله با معدنچیان غیرقانونی

دولت غنا به منظور مقابله با معدنچیان غیرقانونی موسم به Galamsey، در مناطق مختلف، بویژه مناطق غربی و مرکزی، نیروهای پلیس و ارتش را اعزام کرد. دولت اعلام نموده که معدنچیان غیرقانونی، تاثیرات مخربی بر محیط زیست منطقه داشته و موجبات آلودگی رودخانه‌ها و منابع آبی کشور را فراهم کرده و تا پایان فعالیت آنها، این عملیات ادامه خواهد داشت.

 سنگال:

حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن کریم 

طبق روال 28 سال گذشته، مجمع صلح اسلامی سنگال به ریاست شیخ احمد سالوم دینگ، طی روزهای شنبه و یکشنبه (11 و 12 اردیبهشت 1400) در شهر تی یس (70 کیلومتری پایتخت سنگال) مسابقات تلاوت قرآن برگزار کرد. در این مراسم، سفیر جمهوری اسلامی ایران، سفیر فلسطین و نماینده یک موسسه ترکیه ای فعال در زمینه بازسازی مدارس قرآنی نیز حضور داشتند.

   سیرالئون:

مکالمه تلفنی رؤسای جمهور چین و سیرالئون بمناسبت پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان دو کشور

رئیس جمهور سیرالئون در تماس تلفنی با همتای چینی خود ضمن تبریک پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک میان دو کشور، نقش سازنده چین در مواجهه با بیماری کرونا و اقدامات این کشور در مبارزه با تمجید کرد. در مقابل رئیس جمهور چین نیز ضمن تبریک شصتمین سالگرد استقلال سیرالئون، از اقدامات مثبت مادابیو در کنترل بیماری کووید-19 تمجید و اطمینان داد دولت چین کاملا از بازیابی اقتصاد سیرالئون حمایت خواهد کرد. وی همچنین از نقش رهبری سیرالئون در اتحادیه آفریقا و ابتکار این کشور در طرح اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد.

 اهدای کمکهای غذایی امارات به سیرالئون

امارات متحده عربی 50 تن مواد غذایی در راستای کمکهای بشردوستانه به غرب آفریقا و بمناسبت ماه مبارک رمضان به مردم سیرالئون اهدا کرد. سفیر سیرالئون در امارات ضمن تقدیر از این اقدام حاکم امارات آن را نشان دهنده روابط دوستانه و قوی میان دو کشور دانست. اقلام غذایی اهدایی شامل برنج، روغن و آرد می‌باشد.

 ساحل عاج:

 قطعی مکرر برق

قطع مکرر برق موجب نارضایتی مردم و اتحادیه مصرف کنندگان شده و خسارات زیادی را برای شرکتها  بهمراه داشته است. این مساله دولت را بر آن داشت که علت قطع مکرر برق در هفته‌های اخیر را اعلام کند. در اعلامیه دولت از افت حجم آب سدها، کاهش بارندگی فصلی بعلت تغییرات آب و هوایی و همچنین خرابی و مشکلات فنی در نیروگاه آزیتو که یک سوم برق کشور را تولید می‌کنند بعنوان دلایل اصلی قطع برق ذکر شده است.

مالی:

 کشف و ضبط حدود 4 تن مواد مخدر توسط گمرک

روزنامه دولتی اسار گزارش داد که گمرک کشور مالی طی عملیات خود در تاریخ 15 اردیبهشت ماه حدود 4 تن و 745 کیلوگرم را از مواد مخدر حشیش کشف و ضبط کرد. ارزش مواد مخدر ضبط شده بالغ بر 5/4 میلیارد فرانک سیفا است. به گفته سالیفو ترائوره، سرپرست تحقیقات اداره کل گمرکی، عملیات یادشده به دنبال "اطلاعاتی که در اوایل صبح روز سه‌شنبه مبنی بر تخلیه متقلبانه در منطقه 4 باماکو به دست آمد". وی افزود مواد مخدر در فروشگاه یک اپراتور اقتصادی مشهور کشور ذخیره شده‌ بود.

 دیدار وزیر امور خارجه مالی با هیأتی از وزارت امور خارجه و وزارت نیروهای مسلح فرانسه

روزنامه ایندیپندنت گزارش داد که آقای زینی مولای، وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی مالی در تاریخ 10 اردیبهشت ماه با هیأتی از وزارت امور خارجه و وزارت دفاع فرانسه که برای تمدید مأموریت سازمان مینوسما وارد مالی شده، دیدار و گفتگو کرد. این هیأت به سرپرستی آقای محمد بوادالله، معاون امور سیاسی در سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی به معیت آقای ژوئل مایر، سفیر فرانسه در جمهوری مالی بود. گفتگوها در این دیدار بر تحول اوضاع امنیتی کشورمالی، مبارزه با تروریسم در ساحل و حمایت جامعه بین‌المللی متمرکز بود. وزیر امور خارجه مالی متقابلا پیشرفت‌های دولت انتقالی را از جمله انتشار تقویم انتخاباتی و آغاز فعالیت‌های کمیته استراتژیک مسئول انجام اصلاحات را توضیح داد. وی به اولویت‌های روند کنونی از جمله تقویت امنیت در سرزمین ملی، برگزاری انتخابات و انجام اصلاحات سیاسی و نهادی اشاره کرد. وزیر خارجه مالی همچنین به بهبود چشمگیر اوضاع امنیتی در مرکز کشورش اشاره کرده و تمایل خود را نسبت به تمدید حکم حضور مأموریت سازمان مینوسما و تقویت ظرفیت‌های آن ابراز نمود.

 بورکینافاسو:

نخستین مرکز مونتاژ و تولید سلول و پنل های خورشیدی بورکینافاسو

نخستین مرکزمونتاژ و تولید سلول و پنل های خورشیدی با هزینه ای بالغ بر 3.7 بیلیون فرانک تحت عنوان FASO ENERGY در منطقه صنعتی واگادوگو احداث شد. در این مرکز روزانه 200 پنل خورشیدی تولید می‌شود که، در صورت نصب، به تولید 30 مگاوات برق (سه درصد مصرف کشور) در سال منجر خواهد شد. بورکینافاسو به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب تابش عمود نور خورشید، استفاده ازاین انرژی پاک با استقبال زیادی مواجه شده است. دولت در نظر دارد تا سال 2025 در زمینه تولید و مصرف انرژی خورشیدی به خودکفایی برسد.

 کمک 5.6 میلیون دلاری ژاپن به بخش بهداشت و آموزش کودکان بورکینافاسو

ژاپن از طریق سازمان یونیسف مبلغ 5.6 میلیون دلار با هدف اجرای طرح های دسترسی کودکان به بهداشت، آب و آموزش در بورکینافاسو تخصیص داد. در بورکینافاسو از هر 10 نفر 4 نفر (1.4 درصد) زیر خط فقر زندگی کرده و بیش از نیمی از جمعیت این کشورکودکان (52 درصد) تشکیل می دهند. علاوه بر این بورکیناب بیش از یک میلیون آواره داخلی داشته که، 61 درصد آنها کودکان بوده که در معرض خشونت ، ترک تحصیل و بدتر شدن شرایط بهداشتی قرار دارند.

دماغه سبز:

تعهد دماغه سبز به توسعه زبان پرتغالی در نهادهای آفریقایی

آمادئو کروز وزیر آموزش و پرورش دماغه سبز در افتتاحیه یک کنفرانس "آنلاین" تحت عنوان "ارتقا و استفاده از زبان پرتغالی در سازمان‌های منطقه ای" که با حضور اعضای جامعه کشورهای پرتغالی زبان (CPLP) به مناسبت روز فرهنگ و زبان پرتغالی برگزار شد، از تعهد کشورش برای تقویت دیپلماسی در جهت استفاده از زبان پرتغالی در سازمان‌های منطقه ای به ویژه در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) خبر داد.

 دماغه سبز نیاز به یک رئیس جمهور قابل مشاهده و مردمی دارد

پریکلس تاوارس، که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر دماغه سبز نامزد شود، در تاریخ 3 مه 2021 به Assemanaonline گفت: کشور به یک رئیس جمهور قابل مشاهده نیاز دارد تا به شهروندان نزدیک باشد. وی که دارای تابعیت آمریکایی نیز هست، نامزدی خویش را به دلیل ضرورت و عمل به وظایفی دانست که قانون اساسی جمهوری به طور کامل به او اعطا کرده است. «متفاوت از نخست وزیر که حوزه لجستیکی را بر عهده دارد، رئیس جمهور بر حوزه "فرماندهی ملی" نظارت دارد و در هر شرایطی در زندگی مردم حضور دارد. من مخالف کنترل فعالیت های دولت در دادگاه‌ها و همچنین نحوه اداره کشور هستم. من مخالف نابرابری هستم و طرفدار عدالت هستم. من طرفدار دموکراسی مشارکتی هستم. تاوارس در پاسخ به سوالی درباره عملکرد احزاب سیاسی در مجمع الجزایر دماغه سبز، تأکید کرد که احزاب سیاسی باید بیشتر در خدمت مردم باشند و به گونه ای عمل کنند که نابرابری وجود نداشته باشد. منابع موجود در کشور را در دسترس قرار دهند و به رفاه مردم کمک کنند.»

به زعم طرفداران او، نامبرده یک رئیس جمهور "مناسب برای مردم" خواهد بود که طبق نیازهای کشور کار می‌کند و با کابینه همکاری خوبی بنا می‌کند که به طور قابل توجهی گرسنگی و مهاجرت را در کیپ ورد به حداقل می رساند، شرایطی را برای مردم فراهم می‌کند که نیازی به جستجوی زندگی در خارج از کشور نداشته باشند.دماغه سبز در تاریخ 17 اکتبر 2021 انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد. خورخه کارلوس فونسکا رئیس جمهور کنونی که دو دوره رئیس جمهور بوده است، برنامه ای برای حضور در دور سوم ندارد. در این انتخابات، پریکلس تاوارس با نامزدهای دیگری مانند کارلوس ویگا نخست وزیر سابق، خوزه ماریا نئوز رهبر سابق حزب جنبش برای دموکراسی (MpD حزب حاکم) و رئیس سابق دولت، الیو سانچز رئیس سابق حزب استقلال آفریقا و دماغه سبز، دانیل مدینا استاد دانشگاه و مارکوس رودریگز تاجر، رقابت خواهد کرد.

 لیبریا:

سفر رئیس فیفا به لیبریا

به گزارش LIBERIANOBSERVER، انفانتینو، رئیس فیفا همراه با رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا به لیبریا سفر نموده و با ژرژ وآ رئیس جمهور این کشور (فوتبالیست بین المللی سابق) ملاقات کرده و در خصوص برنامه‌های پیش رو در جهت ارتقاء ورزش، بویژه فوتبال در این کشور گفتگو نمود. وی همچنین از برخی پروژه‌های زیرساختی فوتبالی و ورزشی نیز بازدید کرد. انفانتینو در ادامه به سیرالئون سفر می‌کند.

 زیمبابوه:

آمادگی سازمان تجارت جهانی جهت ارائه راه حل های عملی به زیمبابوه

سازمان تجارت جهانی (WTO) تمایل خود را برای همکاری با زیمبابوه در جستجوی راه حل های عملی برای چالش های متعددی که با آن روبرو است ابراز کرده است. این موضوع زمانی مطرح گردید که دکتر انگوزی اوکونجو لولا، مدیرکل جدید سازمان تجارت جهانی، اعتبار نامه سفیر و نماینده دائمی زیمبابوه در ژنو را دریافت کرد. وی ضمن قدردانی از منانگاگوا رئیس جمهوراین کشور به دلیل حمایت از زیمبابوه در طول مبارزات انتخاباتی خود برای به دست آوردن استقلال کشورش، درمورد افزایش تنش های تجاری و اقتصادی، کاهش حمایت و پشتیبانی در رابطه با اجرای دستورالعمل های توسعه ای  و همچنین تلاش های برخی کشورهای غربی برای تضعیف کشورهای در حال توسعه، بواسطه تحریمهای اعمال شده و بوجود آوردن مشکلات همه جانیه و اقتصادی برای آنان  بحث و گفتگو کرد. وی همچنین تأکید کرد که از سر گیری همکاری این سازمان جهت رفع مشکلات در این کشور کاملاً به برنامه اصلاحات سیاسی و حقوق بشر این کشور بستگی دارد که توسط رئیس جمهوراین کشور هنگام تصدی مسئولیت ریاست جمهوری در نوامبر 2017 بیان شده است.

 عدم پذیرش مسئولیت جدید توسط وزیر امورخارجه زیمبابوه به دلیل پرداخت نشدن حقوق

فردریک شاوا، وزیر امور خارجه و تجارت بین الملل زیمبابوه که به تازگی توسط منانگاگوا رئیس جمهور این کشور منصوب شد پس از مراسم سوگند بیش از یک ماه از قبول وظیفه خودداری کرد و خواستار پرداخت مبلغ 100.000 دلار شد که دولت از حقوق و مزایای وی از زمانی که وی سفیر زیمبابوه در سازمان ملل متحد بوده به وی بدهکار است. طبق اظهارات مقامات و منابع دولتی زیمبابوه، فردریک شاوا، اعلام نمود با توجه به اینکه حدود یک سال است حقوق وی پرداخت نشده است تنها پس از تسویه حقوق عقب افتاده، پست خود را تحویل خواهد گرفت. شایان ذکر است امرسون منانگاگوا رئیس جمهور زیمبابوه در تاریخ 9 فوریه 2021 شاوا را به عنوان وزیر امور خارجه منصوب کرد اما قسم خوردن او به تأخیر افتاد تا قانون به او اجازه دهد سناتور میدلندز شود، تا شرایط قانونی اخذ پست وزارت را برآورده کند. وی جایگزین مرحوم سیبوسیسو مویو وزیر امور خارجه سابق زیمبابوه شد که  جان خود را بر اثر ابتلا به ویروس Covid-19 از دست داد. وی از سال 2016 به عنوان سفیر زیمبابوه در سازمان ملل در نیویورک خدمت کرده است.

 زامبیا:

تاکید رئیس جمهور زامبیا مبنی بر جلوگیری از برهم زدن صلح در کشوردر جریان انتخابات آتی

ادگار لونگو رئیس جمهور زامبیا طی سخنانی  بار دیگر تأکید کرد که کسی مجاز نیست صلح و آرامشی را که سالهاست زامبیا از آن برخوردار است برهم بزند. وی عنوان داشت که زامبیا کشوری مستقل و بزرگ است، از این رو هیچ کس نباید محیط صلح آمیز در کشور را مختل کند و به چالش بکشد. وی همچنین از کلیساها درخواست کرد که در دعاوی برای صلح در کشور و نیز میانجگیری بین گروه‌های سیاسی و احزاب موجود در کشور در جریان انتخابات عمومی ریاست جمهوری 2021 منفعلانه عمل نکنند و دست از فعالیت های مضاعف برای انسجام  ملی و همبستگی برندارند. طبق گزارشی در همین زمینه ادگار لونگو در مراسم بزرگداشت جشن نقره ای تأسیس خانه جوهان اوسمرز اسقف اعظم زامبیا که توسط کلیسای کلیپاتا آنجیلیکان ساخته شد شرکت کرد و به همین مناسبت سخنرانی نمود. وی در خلال این مراسم خانه ای را که به نام اولین اسقف زامبیا نامگذاری شده بود تحویل داد. لونگو همچنین ازکلیسای آنجلیکان برای کارها و فعالیتهایی همچون تأسیس چندین مرکز بهداشتی و مدارس  با همکاری دولت ودر راستای همبستگی عمومی و برای ارتقای زندگی  مردم انجام داده است قدردانی کرد.

 بوتسوانا:

تاکید وزیر توسعه کشاورزی و امنیت غذایی بوتسوانا برجلوگیری از هدر رفتن منابع کشور

گار، وزیر توسعه کشاورزی و امنیت غذایی بوتسوانا، عنوان کردکه 37 درصد بودجه ملی کشور به هدر می رود که قابل اجتناب می‌باشد. وی تاکید کرد این امر باعث تضعیف تلاش های دولت برای توسعه کشور شده است. وی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بر وضعیت مالی و اقتصادی کشور تأثیر منفی گذاشته است از نهادهای مسئول در بخش دولتی خواست تا اطمینان حاصل کنند که منابع تخصیصی به خوبی استفاده می‌شود. وی همچنین گفت بیشترین درآمدهای اصلی کشوراز محل فروش الماس و صنعت گردشگری است که در سال مالی 2020-21 بواسطه شیوع  بیماری همه گیر کرونا ضربه جدی به کشور زد. وی اظهار داشت از 20 میلیارد دلار درآمد پیش بینی شده از فروش الماس و صنعت توریسم فقط 6 میلیارد عاید کشور شد. وی همچنین بر اهمیت اطمینان از اتمام پروژه‌ها در زمان و با بودجه تعیین شده تأکید کرد و گفت در حال حاضر اولویت دولت نجات زندگی و  معیشت مردم است. وزیرکشاورزی و امنیت غذایی بوتسوانا، کارگران را که در خط مقدم فعالیت نمودند و در جهت تأمین و تولید مواد غذایی، کالاهای مورد نیاز و خدمات شهروندان در برابر خطرات ناشی ازشیوع ویروس کرونا تلاش نمودند را تحسین کرد.

ماداگاسکار:

هشدار سازمان برنامه جهانی غذایی نسبت به احتمال خشکسالی

در حالی که بیماری کرونا همچنان قاره آفریقا را در می نوردد، سازمان برنامه جهانی غذایی هشدار داد بسیاری از کشورها به دلیل خشکسالی احتمالا با قحطی مواجهه می‌شوند. جنوب ماداگاسکار در حال حاضر با بدترین بحران گرسنگی طی چند سال اخیر روبرو شده است که ناشی از طوفان‌های شن و خشکسالی است که مزارع را نابارور کرده است. وخامت اوضاع به حدی است که ملخ هایی به عنوان آفت یاد می‌شوند اکنون برای بسیاری منبع حیات گشته اند.

 کنیا:

ملاقات مجازی وزیر خارجه آمریکا با مقامات کنیا

وزیر امور خارجه ایالات متحده آنتونی بلینکن اولین دیدارمجازی خود را از آفریقا و با تمرکز به کنیا و نیجریه انجام داد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده ، ند پرایس گفت که بلینکن "از کنیا و نیجریه دیدارمجازی نموده  و با جوانان از سراسر قاره درگیرسخن گفت."

وزارت امور خارجه گفت که هدف از این گفتگو تقویت روابط دوجانبه استتا همکاری مجدد استراتژیک بین آمریکا و کنیا در مورد همکاری‌های آینده برای ارتقا دموکراسی و گسترش تجارت بحث شد و راه‌هایی را برای حل چالش های جهانی ، از جمله تغییر اقلیم و بیماری همه گیر کرونا مطرح گردید.

 گفتگوی روتو با کنیایی‌های مقیم خارج

معاون رئیس جمهور ویلیام روتو جزئیات دیدار خود با بخشی از کنیایی‌های مقیم کشورهای دیگر را فاش کرد. روتو در یک سری توییت ها گفت که این نشست راهی را برای آنها فراهم کرده تا بتوانند برنامه ای محکم برای ساختن کنیا به یک کشور بهتر برای همه داشته باشند.

وی در ادامه گفت که سهم مهمی اقتصادی و فکری آنها در توسعه کنیا را به رسمیت می‌شناسد و او می‌تواند بستری را برای همه برای پیوستن به گفتگو فراهم کند. روتو اظهار داشت که در جلسه مجازی ، کنیایی‌ها از مناطق مختلف جهان متعهد شدند که برای تغییر سیاست ما به سیاست ها و برنامه‌های مبتنی بر مسئله فشار وارد کنند. "ما سهم مهم و عظیم - چه از نظر اقتصادی و چه از نظر فکری - را که کنیایی‌های دیاسپورا در توسعه کشور ما انجام می دهند ، به رسمیت می‌شناسیم.

جمهوری فدرال دموکراتیک اتیوپی:

سفر وزیر خارجه اتیوپی به آفریقای جنوبی

دمکه مکونن، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اتیوپی روز چهارشنبه 5 می، در سفر خود به آفریقای جنوبی با سیریل رامافوزا، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد. در این دیدار، وضعیت جاری در اتیوپی، کمک های بشردوستانه در ایالت تیگرای و روابط دوجانبه  مورد بحث قرار گرفت و طرفین بر تقویت مناسبات تاکید نمودند. در خصوص مذاکرات سه جانبه سد رنسانس، وزیر خارجه اتیوپی بر تعهد این کشور برای تداوم مذاکرات در چهارچوب اتحادیه آفریقا و رسیدن به یک نتیجه قابل قبول مشترک برای سه کشور تاکید نمود.

 انتصاب رئیس جدید دولت ایالتی تیگرای            

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی روز 6 می طی حکمی، آبراهام بلای را به عنوان رئیس جدید اجرایی دولت موقت ایالت تیگرای منصوب نمود. وی در حال حاضر، رئیس شاخه حزب سعادت در ایالت تیگرای می‌باشد. مولو نگا، رئیس سابق دولت موقت نیز به عنوان معاون وزیر علوم و آموزش عالی تعیین گردید.

جمهوری فدرال سومالی: 

گفتگوی تلفنی امیر قطر با رئیس جمهور سومالی

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در گفتگوی خود با محمد عبداللهی فارماجو رئیس جمهور سومالی روز دوشنبه 3 می، در خصوص تحولات جاری در این کشور گفتگو کردند. به گفته­ی برخی منابع، این گفتگو پس از آن صورت گرفته است که فرستاده­ی ویژه­ی دولت قطر، آقای مطلق القحطانی، در سفر روز یکشنبه به سومالی در جلسه­ای به نامزدهای انتخاباتی مخالف دولت گفته بود که وی حامل پیامی قاطع از دوحه و واشنگتن به فارماجو است که دوره­ی ریاست جمهوری وی در 8 فوریه 2021 به اتمام رسیده است. سفر این فرستاده­ی ویژه­ی دولت قطر به مذاق برخی رهبران مخالف دولت سومالی خوش نیامده و برخی از چهره­های شاخص در این دیدار حضور نداشته­اند. کشور قطر از طرف این مخالفان به دخالت در سیاست داخلی متهم شده است. اخیرا نیز دولت ترکیه در کنار قطر به کمک تسلیحاتی به دولت فارماجو برای سرکوب مخالفان و اصحاب رسانه متهم شده است.

نخستین بازدید سفیر انگلستان در سومالی از منطقه­ سومالی­لند

خانم کیت فاستر سفیر انگلستان در سومالی هفته­ی گذشته برای افتتاح فاز نخست جاده­­ای به­طول 22.5 کیلومتر در هرجیسا مرکز منطقه­ی سومالی­لند حضور یافته و با موسی بیهی رئیس این منطقه دیدار کرد. این جاده که با حمایت مالی انگلستان و برخی شرکای بین­المللی دیگر در حال احداث است زمان و هزینه­ی انتقال کالا بین بندر بِربِرا و اتیوپی را به حداقل خواهد رساند. آقای بیهی ضمن قدردانی از انگلستان و شرکای خود به­خاطر نقش­شان در سرمایه­گذاری در زیرساخت­های سومالی­لند، اظهار داشت که این اقدامات باعث تسریع در فرآیند انتقال کالاها و ایجاد اشتغال خواهد شد. خانم فاسر نیز با اعلام این­که این پروژه­ی 240 کیلومتری با همکاری ابوظبی و شرکای اروپایی­مان در اواخر سال بعد به اتمام می­­رسد اظهار داشت که پروژه­ی در حال احداث به صدها هزار نفر از مردم این منطقه در زمینه­ی ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و تسهیل کمک­رسانی­های بشردوستانه کمک خواهد کرد.

 جمهوری جیبوتی:           

امضای تفاهم نامه همکاری میان جیبوتی و مراکش

محمود علی یوسف، وزیر خارجه جیبوتی و ناصر بوریطه، همتای مراکشی وی بصورت ویدئو کنفرانس با یکدیگر در خصوص تقویت بیشتر روابط و همکاری در زمینه‌های مختلف به گفتگو پرداختند. در مورد صحرای مراکش، دولت جیبوتی تعهد خود را از تمامیت ارضی مراکش ابراز و بر حمایت خود از یک راه حل سیاسی مورد توافق تاکید نمود. در طی این گفتگوی مجازی، وزرای خارجه دو کشور توافقنامه همکاری به منظور ایجاد کمیسیون مشترک جهت گسترش روابط در زمینه‌های سرمایه گذاری، آموزش، انرژی، ماهیگیری، جهانگردی و حمل و نقل به امضا رساندند. طرفین همچنین تفاهم نامه همکاری میان دو وزارت خارجه‌های دو کشور در زمینه آموزش دیپلماتیک به امضا رساندند.

 اوگاندا:

انتصاب پسر وزیر خارجه اوگاندا به عنوان کنسول افتخاری عمان در اوگاندا

اینگا کوتسا، پسر وزیر خارجه اوگاندا، که یک تاجر است به عنوان کنسول افتخاری کشور عمان در اوگاندا منصوب شد. با توجه به اینکه سال گذشته دختر وزیر امورخارجه نیز به عنوان کنسول افتخاری اسرائیل در اوگاندا منصوب شد، این سوال مطرح است که آیا این انتصابات براساس شایستگی‌های این دو نفر صورت گرفته و یا صرفا به دلیل روابط خانوادگی آنها. یکی از مقامات وزارت خارجه اوگاندا عنوان کرد انتخاب کنسول افتخاری توسط کشور مربوطه صورت می‌گیرد و وزیر خارجه در آن نقشی ندارد و اینکه این انتخاب براساس موقعیت اجتماعی افراد، نفوذ آنها و ارتباطاشان انجام می‌گیرد.

 رواندا:

حبیب المالکی رئیس مجلس مراکش از کیفیت روابط با رواندا ابراز رضایت کرد

حبیب المالکی، رئیس مجلس نمایندگان مراکش" کیفیت خوب" همکاری دوجانبه بین مراکش و رواندا را تحسین کرده و دیدگاههای مشترک پان آفریقایی دو کشور را مورد تاکید قرار داد. وی توضیح داد، تعهد پان آفریقایی مبنای اهداف قاره ای محمد شاه ششم و رئیس جمهور پل کاگامه است. رباط و کیگالی طی ماهها و سالهای اخیر گام هایی را برای تعمیق همکاری‌های دوجانبه خود در مورد طیف گسترده ای از مسائل منافع مشترک برداشته اند.  مالکی این سخنان را در مراسم یادبود در سفارت رواندا در رباط عنوان کرد. این مراسم برای بزرگداشت 27 امین سالگرد پایان نسل کشی 1994 در رواندا ترتیب داده شد. او ارزش های آشتی ملی، همزیستی و مدارا را  که به رواندا پس از نسل کشی اجازه داد تا گذشته خود را از پاکسازی قومی و خشونت سیاسی پاک کند را تحسین کرد.

 بروندی:

تانزانیا بیش از 89000 تن ذرت به کشورهای همسایه فروخته است

طی گزارشی به پارلمان تانزانیا گفته شده است که کشاورزان و بازرگانان تانزانیایی 89.725.35 تن ذرت را در کنیا، بروندی و جمهوری دموکراتیک کنگو بین ژوئیه 2020 و دسامبر 2020 فروختند. همچنین شورای غلات و سایر محصولات 24.829.17 تن ذرت را از کشاورزان خریداری کرده است. وزارت همچنین گفت که آژانس ذخیره ملی غذا 73.831.15 تن ذرت به ارزش 48.42 میلیارد شیلینگ از کشاورزان و گروههای مربوطه آنها از ماه می تا دسامبر سال 2020 از هر هشت منطقه خریداری کرده است.

 تانزانیا:

دستاوردهای سفر دو روزه رئیس جمهوری تانزانیا به کنیا

رئیس جمهور تانزانیا خانم سامیا صولوحو حسن طی سفر رسمی دو روزه به کنیا با همتای کنیایی خود آقای کنیاتا با هدف رفع موانع تجارت دو طرفه و تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور دیدار و گفتگو کرد. در این سفر طرفین ضمن ابراز علاقه به همبستگی اقتصادی بیشتر نسبت به نقش حساس دو کشور در منطقه گفتگو کردند. همچنین دو رئیس جمهور تفاهم نامه ای در خصوص پروژه‌های همکاری بین دو کشور همسایه از جمله راه سازی، ساخت خط برق 400 کیلوواتی از سینگیدا به کنیا ، تکمیل پست مرزی یک مرحله ای و ساخت خط لوله گاز دارالسلام-مومباسا را امضا کردند. در همین راستا رئیس جمهور کنیا نیز در راستای رفع موانع اداری و به منظور جذب بیشتر بخش خصوصی تانزانیا، به وزرای کابینه خود دستور داد تا تجار تانزانیایی اجازه ورود به کنیا و سرمایه گذاری بدون نیاز به ویزای تجاری یا اجازه کار را داشته و بحران منتج به واردات ذرت از تانزانیا به کنیا را پایان دهند. دو رئیس جمهور همچنین توافق کردند که همکاری در زمینه گردشگری ، حمل و نقل و تدارکات را تقویت کنند. شایان ذکر است که علارغم اینکه کنیا در میان شرکای تجاری اصلی تانزانیا است که 4.3٪ از کل صادرات تانزانیا و 4.1٪ از کل واردات این کشور را تشکیل می دهد با این حال، کنیا و تانزانیا همواره در مورد مسائل اقتصادی و لجستیکی با یکدیگر اختلاف داشته اند.

 افزایش صادرات طلا از تانزانیا

براساس آمار بانک مرکزی تانزانیا، ارزش صادرات طلا در این کشور از مرز 3 میلیارد دلار عبور کرد. این مبلغ در سال مالی منتهی به مارس 2020 معادل 2.3 میلیارد دلار بود که در مارس 2021 به 3 میلیارد دلار افزایش یافت. از سال گذشته میلادی درآمد ارزی حاصل از صادرات طلا از گردشگری پیشی گرفته است و صادرات این محصول 55.9 درصد مجموع صادرات غیرسنتی تانزانیا را در برگرفته است. بانک مرکزی تانزانیا این افزایش ارزش صادرات را ناشی از سیاست های حمایتی دولت از بخش صنایع این کشور و نیز افزایش قیمت جهانی طلا ارزیابی کرد.

 مالاوی:

دیدار مجازی وزرای امور خارجه مالاوی و مغرب

آیزنهاور ام کاکا وزیر امور خارجه مالاوی طی دیدار مجازی با ناصر بوریطه همتای مغربی خود بر حمایت بی دریغ کشورش از حاکمیت مغرب بر صحرای غربی تأکید کرد. طی این دیدار مجازی، وزیر خارجه مالاوی از برنامه مغرب برای صحرای غربی استقبال کرد و خواستار روند سیاسی تحت هدایت سازمان ملل برای یافتن راه حلی قابل قبول جهت پایان دادن به مناقشات صحرای غربی شد. طرفین همچنین در زمینه­های کشاورزی، انرژی­های تجدیدپذیر، بخش آموزش و تهدیدات تروریستی در منطقه گفتگو کردند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما