معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۴- ۱۴:۰۳ - مشاهده: ۴۳۳

خشکسالی و ناامنی غذایی در آنگولا

بر اساس گزارشی که در ماه آوریل توسط عفو بین الملل منتشر شد، ده‌ها هزار دامدار از زمین‌های خود رانده شده اند تا جای دامداری‌های تجاری را فراهم کنند. تخمین زده می‌شود که 2.3 میلیون نفر به دلیل خشکسالی در آنگولا با عدم امنیت غذایی روبرو باشند و نزدیک به نیم میلیون نفر از آنها کودکان زیر 5 سال هستند.

بر اساس گزارشی که در ماه آوریل توسط عفو بین الملل منتشر شد، دولت آنگولا گرسنگی مردم خود را به دلیل اقداماتی در توزیع مجدد زمین تشدید کرده است. در این گزارش آمده است که ده‌ها هزار دامدار از زمین‌های خود رانده شده اند تا جای دامداری‌های تجاری را فراهم کنند.

تخمین زده می‌شود که 2.3 میلیون نفر به دلیل خشکسالی در آنگولا با عدم امنیت غذایی روبرو باشند و نزدیک به نیم میلیون نفر از آنها کودکان زیر 5 سال هستند. عفو بین الملل از دولت می خواهد که فوراً کمک غذایی اضطراری ارائه دهد ، به جوامع آسیب دیده جبران خسارت بدهد و اقدامات فوری برای رفع ناامنی غذایی انجام دهد.

دپروز موچنا Deproz Muchena، مدیر منطقه ای سازمان عفو بین الملل در جنوب آفریقا، در بیانیه ای گفت: "دامداران سنتی بهترین زمینهای چرای خود را از دست داده اند و اکنون بی اختیار تماشا می‌کنند که کودکان و خانواده‌های آنها با شکم خالی می خوابند. دولت نتوانسته است از حقوق این جوامع به ویژه از حق آنها برای غذا حمایت کند." موچنا می‌گوید، آنها مانده اند که از زمین‌های نابارور چگونه امرار معاش کنند - و اکنون ، هرچه خشکسالی شدیدتر می‌شود دیگر چیزی برای خوردن باقی نمانده است.  

کمبود مواد غذائی و مشکلات ناشی از خشکسالی به گونه ای است که کلیسای کاتولیک در آنگولا از دولت درخواست می‌کند به دلیل خشکسالی وضعیت فوق العاده ملی اعلام کند. البته در اوایل سال جاری، دولت در سه استان وضعیت اضطراری اعلام کرد. تخمین زده می‌شود 1 میلیون دام سنگین به دلیل خشکسالی آسیب دیده اند.  پرورش گاو و تولید شیر در اقتصاد در مناطق جنوبی آنگولا نقش اساسی داشته است و تولید شیر، پنیر، ماست و گوشت منبع اصلی امرار معاش است ، بنابراین خشکسالی ویرانگر بوده است.

یکی از دامداران به عفو بین الملل گفته است که بزرگسالان نوشیدن شیر را کنار گذاشته اند: «ما بزرگترها از خوردن شیر دست کشیدیم تا کودکان هنوز بتوانند مقداری شیر بخورند. همانطور که می‌بینید ، ما مانند گذشته سالم و قوی به نظر نمی رسیم. ما لاغر و ضعیف هستیم. "

طبق عفو بین الملل، گرسنگی به طور گسترده ای رواج دارد و برخی از افراد برای زنده ماندن به خوردن برگ های وحشی روی می آورند. افراد محلی می‌گویند عدم دسترسی به مواد غذایی مغذی منجر به بیماری‌ها و بیماری‌های پوستی شده است که کنترل آن بدون دسترسی به آب تمیز دشوار است.

مسئله توزیع زمین علاوه بر کمبود باران و کمبود کمک های غذایی، یکی از عوامل عدم امنیت غذایی است. یونیسف گزارش داد که فصل بارانی امسال بارش باران ناکافی بوده است و باعث شده  محصولات از بین  برود و پرورش دامها را تحت تأثیر قرار داده است. استان‌هایی که از این مشکلات آسیب دیده اند شامل کوننه، هویلا، کواندو-کوبانگو و نامیب هستند. در این اواخر هجوم ملخ به این استانها نیز باعث تشدید مشکلات گذشته شده است.

در مناطقی از این استانها جستجو برای یافتن آب ممکن است ساعتها در روز طول بکشد. این موضوع باعث شده والدین اغلب کودکان را ملزم به کمک برای تهیه آب کنند و در نتیجه  کاهش شدید حضور کودکان در مدرسه شده است. ورلد ویژن گزارش داد که 160 مدرسه در استان کوننه تعطیل شده است زیرا خانواده‌ها در جستجوی آب به مکان‌های مختلف نقل مکان می‌کنند. به گفته یونیسف تقریباً 70 درصد از کودکان در کوننه با اختلال در تحصیلات خود روبرو شده اند.

آنگولا پس از آنکه در سال 2015 توسط پدیده ال نینو تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفت، هرگز بهبود نیافت. این پدیده در سال 2017 پایان یافت اما اثرات آن ماندگار است. خشکسالی مداوم بر 14 کشور در شرق آفریقا، آفریقای جنوبی و شاخ آفریقا تأثیر گذاشته است. در سال جاری در سراسر این مناطق بیش از 45 میلیون نفر برای یافتن غذای کافی با مشکل روبرو خواهند بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما