معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۴/۰۸/۲۹- ۰۷:۴۵

اخبار اقتصادی آنگولا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی آنگولا در هفتۀ چهارم آبان ۱۴۰۴ مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

توافقنامه اکتشاف نفت بین آنگولا و شرکت نفتی شل

دولت آنگولا و شرکت نفتی شل توافقنامه‌ای را به‌منظور اکتشاف و توسعه هفده بلوک در آب‌های عمیق امضا کردند که سرمایه‌گذاری اولیه آن، تقریباً یک میلیارد دلار آمریکا است. این توافقنامه که روز دوشنبه سوم نوامبر امضا شد، مؤید بازگشت شل به آنگولا پس از ۲۰ سال و استمرار تفاهم‌نامه‌ای است که در نوامبر ۲۰۲۴ امضا شد و با بازنگری آن توسط شورای وزیران اخیراً مصوب شده است.

رئیس هیئت‌مدیره آژانس ملی نفت، گاز و سوخت‌های فسیلی، پس از امضای توافقنامه در لواندا اعلام کرد، «بازگشت قوی شل درمجموع در ۱۷ بلوک در مناطق واگذاری امتیاز ازجمله بلوک‌های ۱۹، ۳۴ و ۳۵ و ۱۴ خواهد بود. علاوه بر این، همان‌طور که توسط معاون ارشد شل اعلام‌شده است، به‌عنوان یک شریک در بلوک ۳۳ نیز شرکت می‌کند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده ارزیابی دقیقی از ۱۷ امتیاز واگذاری انجام می‌شود».

https://novojornal.co.ao/economia/detalhe/shell-retorna-a-angola-com-investimento-de-8605-milhoes-de-euros-para-prospeccao-de-17-blocos-68074.html

سفر رئیس‌جمهور هند به آنگولا

دروپادی مورمو، رئیس‌جمهور هند جهت انجام دیداری رسمی روز ۸ نوامبر وارد آنگولا شد. دیدار پانزدهمین رئیس‌جمهور هند که به دعوت ژوان لورنسو انجام می‌شود تا ۱۲ نوامبر ادامه داشته و دو کشور چهلمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک را جشن می‌گیرند. محورهای مذاکرات دوجانبه بر تقویت همکاری‌های اقتصادی، فناوری، انرژی و آموزشی متمرکز است.

ژوان لورنسو در ماه می سال جاری از هند دیدار کرده بود که حاصل آن امضاء چندین تفاهم‌نامه در زمینه‌های کشاورزی، بهداشت، طب سنتی، فرهنگ، جوانان و انرژی‌های تجدیدپذیر بود. همچنین آنگولا از یک خط اعتباری ۲۰۰ میلیون دلاری برای نوسازی نیروهای مسلح بهره‌مند شده است. رئیس‌جمهور هند اشاره کرد که مذاکرات با مقامات آنگولا طیف گسترده‌ای از بخش‌ها را تحت پوشش قرار داده و طرفین به ادامه همکاری برای تقویت این مشارکت پافشاری دارند.

بر اساس داده‌های رسمی حجم تجارت دوجانبه در دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۲ رقم چهار میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار بوده که خرید نفت از آنگولا ۹۰ درصد تجارت دوجانبه را تشکیل می‌دهد. صادرات هند به آنگولا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶۹۸ میلیون دلار بوده که عمدتاً شامل برنج، دارو، یدک‌کش‌ها و سایر محصولات صنعتی بوده است. آنگولا به دنبال برگزاری یک مجمع تجاری آنگولا-هند است تا سرمایه‌گذاری متقابل در بخش نفت، گاز، کشاورزی، معدن و زیرساخت‌ها را افزایش و یک گفتگوی راهبردی در مورد همکاری در قالب جنوب جهانی با اتحادیه آفریقا را پایه‌ریزی نماید.

 https://www.angop.ao/noticias/politica/presidente-da-india-inicia-visita-a-angola/

فاصلۀ آنگولا از مسیر توسعه صنعتی

در سخنرانی وضعیت ملت که در ۱۵ اکتبر سال جاری در مجلس ایراد شد، رئیس‌جمهوری، ژوان لورنسو، گفت که «پارک صنعتی در حال رشد است و امروز ۷۱۸ واحد متوسط و بزرگ وجود دارد که در ۲۴ شاخه فعالیت پراکنده‌شده‌اند». حقیقت این است که کشور همچنان به واردات وابسته است و صنایع بزرگی که از مهاجران به ارث رسیده است هیچ نشانه‌ای از احیا نشان نمی‌دهد. تعداد بسیار کمی‌با نیمه سرعت کار می‌کنند. برخی از آن‌ها که پس از استقلال ساخته شدند، در بدو تولد به دلیل خطاهای مدیریتی و عوامل دیگر جان خود را از دست دادند.

باوجود سیاست‌های قوه مجریه و درخواست‌های مداوم برای سرمایه‌گذاری خارجی، ۵۰ سال پس از اعلام استقلال، کشور هنوز از مسیر توسعه فاصله دارد. بخش صنعتی همچنان کوچک است و بسیار پایین‌تر از نیازهای آنگولا است. باید رشد کند و مشاغل بیشتری ایجاد کند تا بیکاران را جذب کند. در هر نقطه از جهان، صنعت و ساخت‌وساز بخش‌هایی هستند که بیشترین نیروی کار را جذب می‌کنند و آنگولا، اگر می‌خواهد به‌سرعت رشد کند، نمی‌تواند از این جنبه غافل شود.

https://novojornal.co.ao/opiniao/detalhe/angola-ainda-longe-da-rota-do-desenvolvimento-industrial-68140.html

دریافت دو فروند هواپیمای تجسس دریایی

آنگولا دو هواپیمای تجسسی دریایی ایرباس C۲۹۵ را دریافت کرده است که بخشی از سفارش سه هواپیما است که در آوریل ۲۰۲۲ اعلام‌شده بود. این دو هواپیما که به‌عنوان هواپیمای نظارت و تجسس دریایی پیکربندی‌شده‌اند، نقشی کلیدی در جستجو و نجات، ماهیگیری غیرقانونی و کنترل مرزها، پشتیبانی در صورت وقوع بلایای طبیعی و مأموریت‌های جمع‌آوری اطلاعات و غیره ایفا خواهند کرد. تملک آنگولا بخشی از تلاش گسترده‌تر برای تقویت امنیت ملی و حفاظت از دارایی‌ها و حوزه دریایی این کشور است. این هواپیماها از کارخانه ایرباس در سویل اسپانیا آمده است و به‌عنوان یک طرح حمل‌ونقل برای نظارت دریایی پیکربندی خواهند شد. روند خرید این هواپیماها شش سال است که در حال انجام است.

ایرباس C۲۹۵ یک هواپیمای ترابری تاکتیکی متوسط است که در ابتدا توسط شرکت هوافضای اسپانیایی CASA طراحی و ساخته‌شده است و اکنون بخشی از شرکت چندملیتی اروپایی ایرباس دفاع و فضا است. این هواپیما به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از سایر هواپیماهای ترابری موجود در بازار است، اما برد آن ۴۳۰۰ کیلومتر نسبت به رقبا برتری دارد. با تحویل به آنگولا، قاره آفریقا اکنون دارای ۵۴ واحد از C۲۹۵ است که توسط ۱۱ نیروی هوایی مختلف اداره می‌شود و این هواپیما را به‌عنوان اولویت در بخش خود در منطقه تثبیت می‌کند.

 https://aeroin.net/airbus-entrega-primeiros-c295-de-patrulha-maritima-a-forca-aerea-de-angola/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما