معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۲:۲۸

اخبار اقتصادی آنگولا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آنگولا در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ترکیه خواهان همکاری در بخش کشاورزی با آنگولا است

روزنامه آنگولا: تته آنتونیو، وزیر امورخارجه آنگولا در ملاقات با سفیر ترکیه در این کشور در مورد تعمیق همکاری‌های دوجانبه با محوریت ساختمان، تعلیم و تربیت، کشاورزی، گردشگری، بازرگانی و توسعه زیرساخت‌ها گفتگو کرد.

محمد مصطفی کلیک، سفیر ترکیه تصریح کرد: کشورش خواهان مشارکت راهبردی با آنگولا در تمامی حوزه‌های اقتصادی و تجاری و تبادل تجربیات در زمینه فنی و حرفه‌ای است. همچنین در مورد تبادل هیات و مشورت‌های منظم سیاسی میان دو کشور تأکید شد.

ترکیه و آنگولا همکاری‌های خوبی دارند. ترکیه بر آن است که این ارتباطات را در تمامی زمینه‌ها گسترش بدهد. در حال حاضر همکاری‌هایی در زمینه حمل و نقل هوایی، دفاعی، تجارت، حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری و نیز در بخش‌های معدن و انرژی بین ترکیه و آنگولا در جریان است. ترکیه ماشین‌آلات صنعتی، لوازم برقی خانگی، محصولات بیمارستانی و موارد دیگری را به آنگولا صادر و از آنگولا چوب، آهن و آلومینیوم اسقاطی و نیز برخی مواد معدنی وارد می‌کند. در حال حاضر حدود 300 شهروند ترکیه‌ای در زمینه تجاری عمدتاً در شهر لواندا فعالیت می‌کنند.

حضور پررنگ اقتصادی فرانسه در آنگولا

روزنامه آنگولا: سفیر فرانسه در مصاحبه‌ای با روزنامه آنگولا، به توافق جامع اقتصادی دوجانبه به عنوان دروازه ورود کشورش اشاره کرد و گفت: حضور فرانسوی‌ها و سرمایه‌گذاری در سه سال اخیر در آنگولا باعث ایجاد اشتغال در این کشور شده است.

خانم سفی به برنامه مشترک آموزش زبان فرانسه در مدارس آنگولا به عنوان زبان خارجی اشاره کرد که از دو سال قبل با توافق با وزارت آموزش آنگولا دنبال شده است. در زمینه باستان‌شناسی و اسکن سه بعدی میراث باستانی نیز کارهایی شروع شده است. «قصد من بر این است که همکاری‌های کشاورزی را در حوزه تحقیقات دانشگاهی و مؤسسات تحقیقی و نیز در بخش سلامت و دامپزشکی توسعه بدهم. در قالب دانشگاهی آماده‌ایم تا یک برنامه دوساله آموزش‌های فنی دانشگاهی را درزمینه ارتقاء مهارت‌های شغلی برگزار کنیم. در ماه مارس سه توافقنامه در بخش هوایی، کشاورزی و گردشگری میان دو کشور امضاء شد. بخش همکاری‌های هوایی به‌خوبی پیش می‌رود. ایرفرانس پنج روز هفته به آنگولا پرواز دارد و امیدواریم که پروازهای آنگولا را نیز به فرانسه داشته باشیم.

فرانسه دومین سرمایه‌گذار خارجی در آنگولا است. 57 شرکت فرانسوی در آنگولا حضور دارند. 54 شرکت نیز با شراکت فرانسه در آنگولا ایجاد شده است که در مجموع حدود 120 شرکت مرتبط با کشور فرانسه در آنگولا فعالیت دارند. شرکت‌های توتال و کاستل بزرگ‌ترین شرکت‌های فرانسوی در آنگولا هستند. سرمایه‌گذاری فرانسه در آنگولا حدود 40 میلیارد یورو است. در سال 2022 حجم مبادلات تجاری سه میلیارد و 700 میلیون یورو بوده است. در سال 2023 فرانسه اولین صادرکننده گندم به آنگولا بود و در آفریقای غربی آنگولا اولین شریک تجار فرانسه است.

پرتغال خط اعتباری برای آنگولا را به میزان 500 میلیون یورو افزایش می‌دهد

روزنامه آنگولا: نخست‌وزیر پرتغال، لوئیس منت نگرو در سفر رسمی 4 روزه به آنگولا اعلام کرد: دولت پرتغال خط اعتباری برای آنگولا را 500 میلیون یورو افزایش داده است. همچنین موسسه فنی حرفه‌ای پرتغال برنامه‌ای را در آنگولا برای آموزش کارگران آنگولایی به اجرا می‌گذارد.

منت نگرو اعلام کرد با وجود تغییرات در سیاست‌های مهاجرت، اما در خصوص شهروندان آنگولا همان رویه قبلی صدور روادید ادامه دارد. در جریان این دیدار 12 سند همکاری بین دو کشور امضاء شد.

ژوان لورنس، رئیس‌جمهور آنگولا در مصاحبه مطبوعاتی با نخست‌وزیر پرتغال تصریح کرد آنگولا هرگز به خاطر جنایات دوران استعمار از پرتغال درخواست غرامت نخواهد کرد.

اقتصاد غیررسمی 80 درصد مشاغل در آنگولا را تشکیل می‌دهد

خبرگزاری آنگولا: در بررسی که در خصوص بازار کار در آنگولا انجام شده است، اعلام شد که 80% مشاغل در این کشور از طریق اقتصاد غیررسمی‌بوده که این رقم در مناطق روستایی حدود 90 درصد و در شهرها 75% بوده است. نرخ اشتغال غیررسمی در میان جوانان بین 15 تا 24 سال 92 درصد عنوان‌ شده است. عمده افرادی که در اقتصاد موازی به کار گماشته می‌شوند دارای تحصیلات پایین بوده و از توانمندی و مهارت لازم برای برخورداری از یک شغل رسمی‌ با تمامی مزایا برخوردار نیستند.

افزایش صادرات نفت آنگولا در سه ماهه دوم سال به میزان 8 میلیارد دلار

خبرگزاری آنگولا: درسه دوم سال 2024، آنگولا 96.84 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. قیمت هر بشکه نفت در این مدت تقریباً 85 دلار اعلام شده است. چین اصلی‌ترین مقصد نفت آنگولا بوده و در این فاصله زمانی 85 درصد صادرات به آن کشور و پس از آن اسپانیا، کانادا و فرانسه قرار دارند.

در همین مدت میزان صادرات گاز طبیعی یک میلیون تن متریک یا به عبارتی 567 میلیون دلار بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما