معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۳

اخبار اقتصادی ایتالیا (هفته سوم اردیبهشت 1400)

اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته سوم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر است :

 تائید رتبه اعتباری کشور ایتالیا در رتبه BBB با دورنمای ثابت؛

آژانس رتبه سنجی استاندارد اند پورز (Standard & Poor’s) در جدیدترین گزارش خود رتبه اعتباری کشور ایتالیا را با چشم انداز ثابت، در رتبه BBB بدون تغییر نگه داشت. بنا به پیش بینی این نهاد تولیدات ناخالص داخلی ایتالیا امسال %4.7 رشد خواهد داشت و نسبت کسری در بودجه با تولیدات ناخالص داخلی به %11.6 خواهد رسید. از جمله عوامل کاهش نگرانی آژانس رتبه سنجی S&P از روند رو به رشد بدهی ملی ایتالیا پائین بودن هزینه استقراض (برابر با 0.11% حجم تولیدات ناخالص داخلی) می‌باشد که به دلیل پائین بودن نرخ بهره بین بانکی در اروپا و سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا بوده است.به عقیده کارشناسان این نهاد بین المللی کمک های 221 میلیارد یورویی Recovery Fund اتحاددیه اروپا که طی 6 سال در اختیار ایتالیا قرار خواهد گرفت به این کشور این امکان را می دهد تا بدهی ملی خود را تحت کنترلی پایدار نگه دارد.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 24 آوریل 2021 ص 2)

افزایش ظرفیت حمل و نقل تجاری بین ایتالیا و آلمان؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله ظرفیت  حمل و نقل کالا بین آلمان و ایتالیا از دو مسیر افزایش خواهد یافت. مسیر با ایجاد کوریدوی ریلی 680 کیلومتری اول از طریق تقویت ارتباط راه آهن بین ترمینال Samer Seaport بندر تری استه و بندر بین المللی Tricon نورینبرگ. از طریق این مسیر کالاهایی که از آسیای دور به بندر تری استه می رسند می‌توانند به آلمان ارسال شوند. مسیر دوم از طریق افزایش تردد قطارهای باری Tx Logistic (راه آهن ایتالیا) بین شهر ورونا و آلمان از 4 برنامه رفت و برگشت (Verona-Lipsia) هفتگی به 5 برنامه. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 27 آوریل 2021 ص 16)

استقبال زیاد شرکت های ایتالیایی از طرح معرفی کالا در فضای مجازی؛

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، مؤسسه تجارت خارجی ایتالیا (Ice) در ماه نوامبر گذشته با شرکت علی بابا توافق نموده بود تا این شرکت چینی 300 شرکت ایتالیایی را برای دو سال به منظور معرفی کالاهای خود از طریق ویترین مجازی  در سایت اینترنتی علی بابا پشتیبانی نماید. به گفته رئیس مؤسسه ایچه، کارلو فررو، یا بدلیل عدم برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی به دلیل پیوع پاندمی و یا آگاهی شرکت های ایتالیایی از اهمیت کانال های تجارت الکترونیک، اکنون به جای 300 شرکت 1000 شرکت فرم تقاضا برای دریافت فضایی مجازی در سایت علی بابا ارسال نمودند و همه آنها مورد تائید قرار گرفته اند.

به گفته مدیرکل دفتر ایتالیای شرکت علی بابا کشور ایتالیا تنها کشور در اتحادیه اروپاست که یک تیم اختصاصی برای سکوی B2B (تجار با تجار) اختصاص داده است که در مجموع به سکوی B2C (تجار با مصرف کننده) TMALL و TMALL GLOBAL ملحق خواهد شد این دو سکو با 26 میلیون شرکت خریدار در 190 کشور مختلف در ارتباط می‌باشد. وی افزود هدف شرکت مجازی علی بابا جذب 10 هزار شرکت ایتالیایی طی پنج سال آینده است.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 27 آوریل 2021 ص 16)

بانک ای ان جی کلیه فعالیت های نقدی خود را در ایتالیا حذف می خواهد نمود.

به نوشته روزنامه اقتصادی ایل سوله، بانک ای ان جی  (Ing) طی نامه‌های به مشتریان خود اعلام نموده است که از تاریخ اول ماه جولای امسال کلیه دستگاه‌های خودپرداز (Atm) و صندوق های اتوماتیک این بانک جمع خواهند شد. بدین ترتیب این بانک بخش فعالیت های نقدینگی خود را تعطیل خواهد نمود و فعالیت خود را در زمینه مشاوره در مورد سرمایه گذاری و سایر خدمات بانکی متمرکز خواهد نمود.

به گفته مدیران این بانک پاندمی ویروس کرونا موجب گردید تا بانک  ای ان جی  (Ing) چنین تصمیمی را بگیرند زیرا علاوه بر اینکه مشتریان این بانک طی سال های اخیر استفاده از نقدینگی در خرید های خود را بطور قابل توجه ای کاهش داده بودند ولی با بروز پاندمی‌کووید – 19 مردم بیشتر به سمت استفاده از ابزارهای دیجیتالی  روی آوردند بطوریکه %96 از مشتریان این بانک تنها از این طریق پرداختی‌های خود را انجام می دهند و از هر 10 نفر، هفت نفر استفاده از تلفن‌های هوشمند شخصی را به استفاده از دستگاه‌های خودپرداز بانکی ترجیح می دهند بنابر این فعالیت نقدی سود دهی لازم را برای این بانک نداشته است.   

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 28 آوریل 2021 ص 22)

افزایش سرعت واکسیناسیون در ایتالیا

به گفته فرانچسکو پائولو فیلیولو، گمیساریای ویژه برای اجرای کمپین ملی واکسیناسیون،  استان‌های ایتالیا تا 30 روز آینده 20 میلیون دوز واکسن دریافت خواهند نمود. از این میزان 2.2 میلیون دوز واکسن فایزر طی امروز و فردا و 2 میلیون دوز واکسن استرازنکا تا 30 در بین استان‌ها توزیع خواهد گردید. وی ضمن اشاره به این مطلب که این میزان واکسن به همراه میزان ذخیره موجود به طرح واکسیناسیون ما این اجازه را می دهد تا به هدف  تزریق 500 هزار دوز در روز دست یابیم، افزود تزریق 500 هزار دوز در روز حداقل میزانی می‌باشد که دولت قصد دارد پائین تر از آن نرود تا بدین ترتیب بتواند تا ماه سپتامبر امسال به واکسیناسیون حداقل %80 از جمعیت ایتالیا را به اتمام رسانده باشد.   (روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 28 آوریل 2021 ص 7)

طرح بازیافت اقتصادی ایتالیا در آخرین مرحله تصویب قبل از ارسال به بروکسل؛

طرح بازیافت اقتصادی ایتالیا (Recovery Plan) پس از تائید از طرف پارلمان ایتالیا و تائید دیروز مقامات حاضر در کنفرانس استان‌ها، امروز در آخرین مرحله قبل از ارسال به اتحادیه اروپا به اداره نخست وزیری باز خواهد گشت تا هیئت دولت در مورد آخرین جرئیات این طرح تصمیم گیری نماید. از جمله مواردی که امروز قرار است در مورد آن تصمیم گیری شوند عبارتند از: 1- تصویب نهایی 70 میلیارد یورو بودجه تکمیلی طرح که توسط دولت و از محل فروش اوراق قرضه تامین خواهد شد. این بودجه در مورد بخشی از پروژه‌ها می‌باشد که کمک های اتحادیه اروپا آنها را در بر نمی‌گیرد. (از هفتاد میلیارد یورو بودجه تکمیلی 30 میلیارد طی شش سال 2026-2021 و 40 میلیارد طی هشت سال 2033-2026 سرمایه گذاری خواهند شد) و 2-  موضوع مدیریت اجرای طرح.

طرح فوق پس از تصویب نهایی هیئت وزرا تا فردا 30 آوریل (آخرین مهات تعیین شده) به اتحادیه اروپا ارسال خواهد شد تا بدین ترتیب در پی تائید اتحادیه اروپا اولین بخش کمک ها که برابر با 27 میلیارد یور خواهد بود برای شش ماهه دوم امسال در اختیار ایتالیا قرار داده شود.

این طرح مشخصا مراحل مقدماتی خود را طی می‌کند و برای اجرای کامل آن نیاز به یک توافق سیاسی محکم در بخش اصلاحات می‌باشد اصلاحاتی که بتواند سرمایه گذاری‌های مطرح شده را به حرکت بیاندازد. از طرفی قبل از هر چیز باید یک ساختار مدیریت و حکمرانی در باره اجرای طرح ها نیز ایجاد شود که البته این موضوع  بصورت کلی در طرح Recovery Plan معرفی شده است که بر اساس آن برنامه ریزی و مدیریت سیاسی بر عهده اداره نخست وزیری و هماهنگی مرکزی جهت اجرای طرح ها بر عهده وزارت دارایی ایتالیا خواهد بود. در حقیقت وزارت دارایی ایتالیا نقش حسابداری عمومی و مخاطب و نقطه عطف اتحادیه اروپا را خواهد داشت که وظیفه آن جمع آوری اطلاعات پیرامون روند و پیشرفت پروژه‌ها و تهیه گزارش دوره‌های در این زمینه جهت ارائه به اتحادیه اروپا و دریافت بودجه خواهد بود. شایان ذکر است که کمیسیون اروپا پس از دریافت طرح ایتالیا ظرف حداکثر دو ماه پس از بررسی‌های مربوطه جهت رای گیری به شورای اروپا ارسال خواهد نمود و شورا نیز حداکثر ظرف چهار هفته پس از دریافت طرح جهت تخصیص پیش پرداخت بودجه نظر نهایی اتحادیه اروپا را در مورد طرح های ایتالیا ارائه خواهد نمود.

هشدار بانک مرکزی ایتالیا و اداره نظارت بر بورس ایتالیا در مورد سرمایه گذاری در رمزارز

فقدان مقررات نظارتی و نبود ابزار محافظت از افرادی که سرمایه‌های خود را خرید ارز های رمزنگار (Bitcoin e ecc.) سرمایه گذاری می‌کنند بویژه  از طرف پس اندازکنندگان خرد موجب نگرانی مقامات اروپایی که وظیفه محافظت از پس اندازکنندگان را دارند گردیده است. نهادهایی که در حال حاضر توانایی نظارت و کنترل این پدیده نوظهور را ندارند و تنها می‌توانند به سرمایه گذاران خرد که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند در مورد خطرات از دست دادن سرمایه‌های شان هشدار دهند.

در همین رابطه بانک مرکزی ایتالیا و اداره ناظر بر بازار بورس این کشور (Consub) مشترکا طی یادداشتی در مورد ریسک بالای سرمایه گذاری مرتبط با فعالیت در خرید دارایی‌های رمزکاری شده که می‌تواند منجر به از دست رفتن کامل مبالغ سرمایه گذاری شده گردد، هشدار دادند. کمبود اطلاعات در مورد نحوه تعیین قیمت ها و نوسان بی مقررات آن؛ پیچیدگی فن آوری‌های در برگیرنده؛ عدم وجود مقررات در مورد متعهد ساختن اپراتورها برای اطلاع رسانی، عدم مقررات نظارت بر عملکرد اپراتورها، عدم مقررات حفاظت از مبالغ سرمایه گذاری شده و همچنین در معرض حملات سایبری بودن پول های سرمایه گذاران از جمله دلایل عنوان شده در نامه هشدار بانک مرکزی ایتالیا در این مورد می‌باشد. نهاد های ناظر بر امور بانکی و مالی در اتحادیه اروپا (Eba, Esma, Eiopa) در صدد تدوین مقرراتی در زمینه ارزهای رمزنگار هستند ولی از آنجائیکه قانونگذاری در اتحادیه اروپا زمانبر می‌باشد و رمزارزها با سرعت در حال پیشرفت هستند، این نهادها در حال حاضر در حال صرفا به هشدار دادن به سرمایه گذاران خرد بسنده کرده است.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 5)

کاهش سهام شرکت فنی مهندسی و پیمانکاری سایپم  بدلیل توقف فعالیت های در موزامبیک؛

بازار بورس میلان سهام شرکت پیمانکاری سایپم ایتالیا تحت کنترل شرکت نفت ایتالیا، انی، %5.06 - کاهش یافت. علت این کاهش حمله تروریستی در موزابیک و تصمیم شرکت توتال فرانسه در مورد به تعلیق درآوردن کلیه فعالیت های خود در رابطه با طرح بزرگ گاز ال ان جی (Lng) که شرکت سایپم در خط مقدم آن فعالیت می‌کند نام برده شده است. مدیر عامل فعلی شرکت سایپم در این زمینه گفت: ما از کاهش ارزش سهام بوجود آمده نگرانی نداریم زیرا شرکت سایپم از ساختار مالی قوی برخوردار می‌باشد.(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 29 آوریل 2021 ص 30)

تصویب طرح بازیافت اقتصاد ایتالیا درهیات دولت

 شنبه گذشته هیئت دولت ایتالیا طرح بازیافت اقتصاد ایتالیا معروف به Recovery Plan (Next Generation UE) را تصویب نموده و به منظور تائید به پارلمان این کشور فرستاد. قرار است نخست وزیر ایتالیا جهت معرفی طرح امروز در مجلس نمایندگان و فردا سه شنبه در مجلس سنا حاضر شود. این طرح قرار است پس از تائید پارلمان در تاریخ 30 آوریل به اتحادیه اروپا ارسال گردد.طرح بازیافت اقتصاد ایتالیا (Recovery Plan) در 318 صفحه تدوین گردیده و در آن اهداف دولت به منظور ترمیم زیان‌های ناشی از پاندمی و همچنین حل مشکلات و ضعف های ساختاری اقتصادی ایتالیا مشخص شده است. این اهداف در قالب شش بخش و دو برنامه اصلاحات تدوین شده اند که به همراه میزان سرمایه گذاری‌های پیش بینی شده برای هر بخش عبارتند از:

  1. بخش دیجیتارلیزه کردن سیستم ها، نوآوری، رقابت پذیری و فرهنگ 40.73 میلیارد یورو
  2. بخش انقلاب سبز و انتقال اکولوژیکی  33 میلیارد یورو
  3. بخش زیرساخت های زیر بنایی برای جابجایی پایدار 13 میلیارد یورو
  4. بخش آموزش و پژوهش و تحقیقات علمی           88 میلیارد یورو
  5. بخش کمک به همسان سازی جامعه (شمول اجتماعی)             81  میلیارد یورو
  6. بهداشت و درمان 63 میلیارد یورو

بودجه طرح بازیافت اقتصاد ایتالیا:

بودجه این طرح در مجموع 221.5 میلیارد یورو می‌باشد که تشکیل شده از:

  • کمک های اتحادیه اروپا: 191.5 میلییارد یورو (از این میزان 68.9 میلیارد یوروی آن از محل کمک های بلاعوض اتحادیه اروپا خواهد بود)
  • بودجه تکمیلی دولت: 30 میلیارد یورو (از محل فروش اوراق قرضه )

بعلاوه دولت ایتالیا از محل طرح React EU نیز 13 میلیارد یورو از اتحادیه اروپا برای کمک به قشر جوانان دریافت خواهد نمود.

بنا به پیش بینی دولت با اجرای این طرح تا سال 2026 سطح تولیدات ناخالص داخلی کشور به میزان %3 افزایش پیدا خواهد کرد.

همجنین به منظور مقابله با موانع سرمایه گذاری و پیچیدگی و کندی روند قضایی در طرح فوق دو نوع اصلاحات نیز پیش بینی گردیده است:

  • اصلاحات در سیستم دادرسی و عدالت: کاهش زمان دادرسی در دادگاه‌های مدنی و کیفری
  • اصلاحات در سیستم ادارات دولتی: ساده سازی امور اداری در ارائه مجوزها و ساده سازی و شفاف سازی روند مناقصات دولتی، تغییر نسل از طریق استخدام 228 هزار کارمند جوان، دیجیتالیزه کردن سیستم ادارات دولتی، حذف امور اداری دست و پا گیر برای شهروندان و شرکت ها و حذف مقرراتی که موجب تشدید فساد می‌شوند.

جدول خلاصه  طرح بازیافت اقتصاد ایتالیا (Recovery Plan) به همراه میزان سرمایه گذاری‌های تخصیصی برای هر بخش (ارقام به میلیارد یورو)

 

کمک های اتحادیه اروپا Recovery Plan

طرح کمک های اتحادیه اروپا (React EU)

بودجه تکمیلی دولت

جمع کل

بخش دیجیتارلیزه کردن سیستم ها، نوآوری، رقابت پذیری و فرهنگ

40.73

0.80

8.54

50.07

-         دیجیتالیزه و مدرن سازی سیستم، نوآوری و امنیت در ادرات دولتی

9.75

0.00

1.20

10.95

-         دیجیتالیزه و مدرن سازی و رقابتی ساختن سیستم تولیدی

24.30

0.80

5.88

30.98

-         گردشگری و فرهنگ

6.68

0.00

1.48

8.13

بخش انقلاب سبز و انتقال اکولوژیکی

59.33

1.31

9.32

69.96

کشاورزی پایدار و اقتصادی چرخشی

5.27

0.50

1.20

6.97

تغییر منبع استفاده از انرژی و جابجایی پایدار

23.78

0.18

1.40

25.38

بهینه سازی و بهروری انرژی، افزایش کارآمدی ساختمان‌ها از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی

15.22

0.32

6.72

22.26

حفاظت از محیط زیست و منابع آبی

15.06

0.31

0.00

15.37

بخش زیرساخت های زیر بنایی برای جابجایی پایدار

25.13

0.00

6.33

31.46

ایجاد شبکه راه آهنی سریع السیر

24.77

0.00

3.20

28.30

بهبود سیستم لوجیستیکی داخلی و شبکه ارتباطی بین بنادر و راه آهن

0.36

0.00

3.13

3.16

بخش آموزش و پژوهش و تحقیقات علمی

30.88

1.93

1.00

33.81

تقویت خدمات در سیستم آموزشی از کودکستان تا دانشگاه

19.44

1.45

0.00

20.89

تقویت سیستم آموزش و پرورش و تحقیقات علمی

11.44

0.48

1.00

12.92

بخش کمک به همسان سازی جامعه (شمول اجتماعی)

19.81

7.25

2.56

29.62

اجرای سیاست های کمک به بازار کار

6.66

5.97

0.00

12.63

کمک به خانواده‌ها، سیستم اجتماعی، بازنشستگان

11.17

1.28

0.13

12.58

اقدامات ویژه برای همسان سازی جامعه در مناطق مختلف کشور

1.98

0.00

2.43

4.41

بهداشت و درمان   

15.63

1.71

2.89

20.22

ایجاد شبکه بهداشت و درمان محلی، تقویت سیستم دارویی و کمک های بهداشتی منطقه‌های

7.00

1.50

0.50

9.00

نوآوری و تحقیقات علمی و دیجیتالیزه کردن سیستم خدمات درمانی ملی

8.63

0.21

2.39

11.22

جمع کل: ارقام به میلیارد یورو

191.50

13.00

30.64

235.14


تغییر نام و مارک شرکت جدید شرکت فولاد سازی ایلوا (Ilva)؛

رسما نام و مارک شرکت فولاد سازی ایلوا (Ilva) ایتالیا به شرکت "فولادسازی ایتالیا" تبدیل گردید. %62 از سهام شرکت جدید فولاد سازی ایتالیا متعلق به شرکت فولادس سازی آرسلور میتال (Arselor Mital) و %38 باقی مانده متعلق به شرکت مؤسسه جذب سرمایه گذاری خارجی ایتالیا (Invitalia) می‌باشد.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 23 آوریل 2021، ص 19)

سفر وزیر خارجه به دبی جهت افتتاح نمایشگاه

" لوئیجی دی مایو ، وزیر امور خارجه ، صبح امروز در هنگام بازدید از امارات متحده عربی در بنیاد آینده دبی اظهار داشت."فردا غرفه ایتالیا را در نمایشگاه دبی افتتاح می‌کنیم که نشانه ای بارز از توجه ما به پیشرفته ترین فن آوری‌ها بوده و همچنین نشان دهنده میراث هنری ، تاریخی و فرهنگی ما می‌باشد. تصادفی نیست که عنوان انتخاب نمایشگاه "زیبایی مردم را متحد می‌کند".می‌باشد. زیبایی می‌تواند ابزار دانش و وسیله مهم ارتباط ، نوآوری و پایداری باشد. با آگاهی از گذشته و ارزش های خود به آینده نگاه کنیم. اکسپو دبی 2020 که به دلیل Covid-19 یک سال به تعویق افتاد ، در ماه اکتبر درهای خود را به روی عموم باز خواهد کرد. وزیر در سفر خود به امارات ، اثربخشی برنامه استارت آپ جهانی را که توسط ICE آغاز شده ، را تشریح کرده و آن را یکی از عناصر مهم - همکاری وی بین ایتالیا و امارات متحده عربی – دانست و افزودمن متقاعد شده ام که توجه به نوآوری ، همراه با شهود کارآفرینی ، یک استراتژی برد-برد است. آخرین گزارش Ice در مورد شرکتهای نوآور ایتالیایی ، اعداد بسیار امیدوار کننده ای را در این زمینه نشان می دهد. و من با رضایت فراوان می‌بینم که اغلب استارت آپ های مهم در اینجا ایتالیایی هستند. 12000 نفر با کل سرمایه مشترک بیش در 700 شرکت، فعال در بخشهای مختلف از قبیل خدمات تجاری ، تولیدی ، ترانزیت، حضور قابل توجه زنان و جوانان در ساختار این بخش حائز اهمیت است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما