معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۴

تلاش های دولت آرژانتین برای تهیه واکسن کرونا

در چارچوب دستور رئیس جمهور آرژانتین به وزرای کابینه برای تسهیل و تسریع در واردات و تولید واکسن کرونا وزرای امور خارجه و بهداشت آرژانتین اقدامات دیپلماتیک و کارشناسی خود را مضاعف کرده اند تا روند واردات واکسن به این کشور را تسریع بخشند. آرژانتین که اکنون موج دوم کروناویروس را با شدت بی سابقه ای تجربه می‌کند، به واکسن همچون نوشدارویی برای غلبه بر این بیماری می نگرد و از همین رو تولید و واردات آن از شرکت و کشورهای مختلف در اولویت دولت آلبرتو فرناندز قرار گرفته است.

صرف نظر از حل بحران‌های چندسویه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آقای فرناندز واکسیناسیون را برگ برنده خود در سپهر سیاسی این کشور می‌بیند که به واسطه آن می‌تواند کارنامه قابل قبولی نزد افکار عمومی آرژانتین عرضه کند.

  • پیشرفت واکسیناسیون در آرژانتین:

تاکنون9 میلیون و 558 هزار و 745 دوز انواع واکسن وارد آرژانتین شده که نه میلیون و 123 هزار و 808 دوز از آن در مناطق مختلف کشور توزیع و هفت میلیون و 715 هزار دوز به افراد واجد شرایط تزریق شده است. شش میلیون و 806 هزار و 565 نفر (15% کل جمعیت) از شهروندان آرژانتینی تاکنون واکسن زده که در این میان پنج میلیون 898 هزار و 124 نفر (13% جمعیت) دوز اول و 908 هزار 441 نفر (2% از جمعیت) دوز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند.

طبق اعلام وزارت بهداشت آرژانتین 31.64% جمعیت بالای 60 سال، 99% جامعه پزشکی و کادر درمان، 19.54% از پرسنل نهادهای استراتژیک و 4.68% از افراد دارای بیماری‌های زمینه ای، تاکنون از واکسن استفاده کرده اند. 60.14% از کسانی که واکسن دریافت نموده اند را زنان و 39.65 درصد را مردان تشکیل می دهند. قرار است از هفته آینده جمعیت 60 تا 65 سال وارد فاز واکسیناسیون شوند. علاوه بر این بر اساس اعلام دولت آرژانتین پرسنل شاغل در مراکز مددکاری این کشور که شامل 10 هزار آشپزخانه می‌شود، نیز در اولویت دریافت واکسن قرار گرفته اند. برای این طیف از جامعه 70 هزار دوز واکسن در نظر گرفته شده است.

  • واردات واکسن:

واردات واکسن در هفته کنونی، با سرعت بیشتری ادامه داشت، طی این هفته چهار عملیات پرواز برای واردات واکسن به آرژانتین انجام و طی آن دو میلیون دوز واکسن سینوفارم به آرژانتین وارد شد و روز جمعه نیز سیزدهمین پرواز خطوط هوایی آرژانتین (آیرولینیاس آرخنتیناس) 700 هزار دوز واکسن اسپوتنیک. وی را از روسیه به این کشور وارد خواهد کرد. با احتساب ورود واکسن در هفته جاری 11 میلیون و 600 هزار دوز واکسن تا پایان هفته به آرژانتین منتقل می‌شود.

  • تلاش های سیاسی برای واردات واکسن:

تقریباً تمامی اعضای کابینه دولت آرژانتین تلاش های خود را بر تولید و واردات واکسن کرونا متمرکز نموده اند. آقای آلبرتو فرناندز که نگرانی شدیدی نسبت به افزایش موارد ابتلا و فوت دارد، به وزرای بهداشت و امور خارجه دستور داده تا چارچوب های لازم به منظور تولید بومی واکسن کروناویروس و واردات آن را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

به دنبال بدعهدی شرکت آسترازنکا برای صادرات واکسن خود به آرژانتین، کارلا ویزوتی، وزیر بهداشت با نمایندگان این شرکت در آرژانتین دیدار و بر ضرورت عمل به تعهدات آن شرکت، تأکید کرد. نمایندگان آسترازنکا در آرژانتین نیز قول داده اند که در نیمه اول سال 2021 به تعهدات خود عمل نمایند. آرژانتین در قراردادی که با این شرکت امضا نموده، تعداد 22.4 میلیون دوز به مبلغ 89.6 میلیون دلار (هر دوز به مبلغ 4 دلار) خریداری کرده و60% از مبلغ قرارداد را نیز پرداخته است. با این حال علیرغم گذشت پنج ماه از امضای این قرارداد، آسترازنکا تنها 1017000 دوز واکسن در قالب برنامه کوواکس به آرژانتین ارسال کرده است. کارایی این واکسن 79% اعلام شده است.

قرار بود آسترازنکا از محصولات تولیدی خود در مکزیک به کشورهای حوزه آمریکای لاتین صادر نماید اما به دلیل عدم واردات مواد اولیه از آمریکا تولید150 میلیون دوز واکسن که قبلاً برنامه ریزی شده بود، با وقفه مواجه گردید. فلیپه سولا وزیرامور خارجه آرژانتین نیز با ابراز نارضایتی از وقفه در واردات واکسن آسترازنکا گفت مسائل پیچیده ای برای واردات این محصول وجود دارد. حال این شرکت اعلام نموده علاوه بر رفع موانع واردات مواد اولیه هم اکنون خط تولید این کارخانه نیز گسترش یافته و از همین رو می‌تواند به تعهدات خود عمل کند.

علاوه بر این صدور واکسن کویشیلد که تحت لیسانس آسترازنکا در هند تولید می‌شود نیز در هاله ای از ابهام فرو رفته است. هند که خود با سونامی ابتلا و مرگ شهروندان بر اثر کروناویروس مواجه شده، از عمل به تعهدات خود برای صدور 580 هزار دوز امتناع می نماید. این کشور در ماه فوریه580 هزار دوز از این واکسن را به آرژانتین ارسال کرده بود. روز چهارشنبه 28 آوریل 2021، فلیپه سولا با سفیر هندوستان در آرژانتین دیدار کرد و بر خواسته آرژانتین جهت دریافت واکسن از آن کشور تأکید کرد. در این دیدار آقای دینش بهاتیا سفیر هند در آرژانتین گفت که کشورش توانایی تولید روزانه 2.5 میلیون دوز واکسن را دارد، که اگر با این حجم غیرمنتظره از همه گیری مواجه نشده بود، روند صادرات واکسن به آرژانتین طبق برنامه ادامه پیدا می‌کرد.

در همین روز آقای سولا با پدرو پابلو پرادا سفیر کوبا در بوئنوس آیرس دیدار و در باره تامین بودجه برای افزایش ظرفیت تولید واکسن ساخت آن کشور با وی گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار در باره بحران و چالش های تحمیل شده ناشی از همه گیری کروناویروس و لزوم پیشبرد پروژه‌هایی که دسترسی به واکسن را تسهیل می‌کند، بحث و گفتگو شد. در این دیدار آقای پرادا پیشنهاد صادرات داروی استنشاقی ضد ویروس تولیدی کوبا را مطرح نمود که مورد استقبال فلیپه سولا وزیر امور خارجه آرژانتین قرار گرفت. کارلا ویزوتی وزیر بهداشت نیز اعلام نموده که با مقامات ذیربط کوبایی برای تولید دارو و واکسن در تماس است.

وزارت بهداشت آرژانتین در ادامه تلاش های خود برای واردات واکسن مذاکرات با شرکت فایزر را نیز از سر گرفته است. طی هفته‌های گذشته وزارت بهداشت با نمایندگان این شرکت در آرژانتین جلسات مکرری برگزار نموده تا موانع موجود بر سر توافق برای واردات واکسن به این کشور را برطرف نماید. به گفته منابع خبری، عزم لازم برای رسیدن به توافق میان دو طرف وجود دارد. دو موضوعی که آرژانتین و فایزر با یکدیگر اختلاف دارند؛ یکی مصونیت قضایی این شرکت در قبال عوارض جانبی واکسن و دیگری در خصوص دارایی‌های حاکمیتی است که فایزر در مقابل صدور واکسن به آرژانتین مطالبه نموده است. برای آلبرتو فرناندز تغییر قوانین واردات واکسن، برای فایزر واجد هزینه سیاسی خواهد بود که با توجه به لزوم تسریع در جریان واکسیناسیون معلوم نیست که رئیس جمهور این هزینه را تقبل نماید.

منابع:

https://www.lanacion.com.ar/politica/vacunas-contra-el-coronavirus-tenemos-un-gran-problema-que-se-llama-astrazeneca-dijo-felipe-sola-nid29042021/

https://www.infobae.com/america/ciencia-america/2021/04/29/las-razones-del-laboratorio-astrazeneca-sobre-por-que-se-demoran-las-vacunas-adquiridas-por-el-gobierno-nos-atrasamos/

https://www.perfil.com/noticias/coronavirus/coronavirus-astrazeneca-confirmo-que-las-dosis-llegaran-el-primer-semestre-de-2021.phtml

https://www.clarin.com/sociedad/coronavirus-claves-analiza-gobierno-posible-acuerdo-pfizer-vacunas_0_TkaHMcjQq.html

https://www.minutouno.com/sociedad/aerolineas-argentinas/nuevo-vuelo-moscu-busca-una-importante-cantidad-dosis-n5188250

https://www.pagina12.com.ar/338542-nuevas-citaciones-para-darse-la-vacuna-contra-la-covid-19-a-

https://www.infobae.com/politica/2021/04/28/esta-madrugada-saldra-otro-avion-a-rusia-para-buscar-mas-vacunas-contra-el-coronavirus/

https://www.clarin.com/politica/vacunas-movimientos-sociales-daniel-arroyo-confirmo-70-000-justificado-_0_020Jcq-PB.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما