معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۵۰

تحولات مربوط به برنامه واکسیناسیون کرونا در مالزی هفته سوم فروردین ١٤٠٠

از شروع برنامه واکسیناسیون در مالزی کمی‌بیش از یک ماه می‌گذرد و تاکنون بیش از 710 هزار نفر این واکسن را دریافت کرده اند. به گفته وزیر بهداشت مالزی تاکنون 3.5 درصد یا حدود 26 هزار نفر از افرادی که واکسن کرونا زده اند دچار اثرات ناشی از واکسن شده اند. از این تعداد افرادی که دارای عوارض منفی شده اند بیش از 99 درصد اثرات خفیفی داشته اند و تنها در حدود نیم درصد عوارض شدیدی مشاهده شده است.

واکسن‌ها:

مالزی واکسن‌ها را از منابع مختلف تهیه کرده است و هرکدام با کمی تفاوت عمل می‌کنند و دارای خواص منحصر به فردی هستند که آن را برای موقعیت های خاص مناسب می‌کند. رسانه‌های مالزی براساس داده‌هایی که تا به این مرحله در دسترس بوده (هرچند هنوز بسیار مقدماتی هستند)، برخی اطلاعات تقریبی را ارائه داده اند که با ادامه این روند ممکن است تغییر کند.

Pfizer (کارآیی: 95 درصد، نحوه استفاده دو دوز با فاصله سه هفته):

این واکسن به فناوری mRNA متکی است، که به سلولهای انسان یاد می دهد قطعه ای بی ضرر از "پروتئین سنبله" تولید کنند که در سطح ویروس عامل Covid-19 وجود دارد. این قطعه کوچک پاسخ ایمنی را ایجاد می‌کند و در صورت ورود ویروس به بدن، توانایی مبارزه با ویروس بهتر می‌شود.

عوارض جانبی: برخی از گیرندگان درد، قرمزی، تورم یا ترکیبی از اینها را در اطراف محل تزریق و همچنین خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع یا ترکیبی از همه آنها را خواهند داشت.

SinoVac (کارایی: 50 درصد، نحوه استفاده دو دوز با فاصله دو هفته):

نحوه عملکرد: از ذرات ویروسی واقعی که از بین رفته اند استفاده می‌کند و آنها را به بدن وارد می‌کند تا سیستم ایمنی بدن را نشان دهد و پاسخ ایمنی ایجاد کند. از آنجا که ذرات زنده نیستند، خطر جدی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد.

عوارض جانبی: درد در محل تزریق و تب.

AstraZeneca (کارایی: 65 درصد، دو دوز با فاصله چهار هفته):

نحوه عملکرد: براساس فناوری viral vector، واکسن AstraZeneca از نسخه ضعیف شده ویروس سرماخوردگی گرفته شده است. این شبیه ویروس کرونای اصلاح شده باعث ایجاد آنتی بادی‌های موثر در بدن می‌شود.

عوارض جانبی: برخی از گیرندگان، درد، قرمزی، تورم یا ترکیبی از اینها را در اطراف محل تزریق و همچنین خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع یا ترکیبی از این اثرات را گزارش می‌کنند.

Gamaleya Institute (کارایی: 90 درصد، دو دوز با سه هفته اختلاف):

نحوه عملکرد: دقیقا مانند AstraZeneca ، مبتنی بر فناوری ناقل ویروسی است و از نسخه خوش خیم ویروسی استفاده می‌کند که معمولاً باعث عفونت های تنفسی می‌شود. این واکسن شامل یک تکه از "پروتئین سنبله" به منظور ایجاد ایمنی است. برخلاف واکسن‌های دو دوز دیگر که از فرمولاسیون یکسان دو بار استفاده می‌کنند، در دوز دوم Sputnik V از ویروس کمی متفاوت تر به عنوان ناقل استفاده می‌شود، که به گفته محققان این موسسه منجر به ایمنی طولانی مدت تر می‌شود.

عوارض جانبی: درد، قرمزی، تورم یا ترکیبی از اینها به عنوان اثرات شایعی است که احتمالا در اطراف محل تزریق مشاهده می‌شود و همچنین خستگی، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، تب، حالت تهوع یا ترکیبی از آنها نیز گزارش شده است.

CanSino (کارایی: 65 درصد، یک دوز):

نحوه عملکرد: شبیه به Gamaleya و AstraZeneca ، این واکسن نیز با استفاده از یک ویروس بی خطر بدن را در معرض اجزای ویروس قرار می دهد تا ایمنی ایجاد کند.

عوارض جانبی: در حال حاضر هیچ عارضه جانبی شدیدی گزارش نشده است، اما همانطور که در مورد بسیاری از این واکسن‌ها مشاهده می‌شود، آزمایشات هنوز در حال انجام است.

نقش شرکت های خصوصی:

علاوه بر دولت تاکنون مجوز خرید واکسن کرونا به سه شرکت خصوصی نیز داده شده است. شرکتهای Pharmaniaga Bhd مجوز خرید(Sinovac) ، شرکت Duopharma Biotech Bhd  مجوز خرید (Sputnik V) و شرکت Solution Group Bhd  مجوز خرید (CanSino) را برای کمک به دولت در تهیه و توزیع واکسن‌ها بدست آورده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما