معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

اخبار اقتصادی عراق - کربلا ( هفته چهارم خرداد)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق (کربلا) در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 70( نیمه اول اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

تحولات مربوط به واکسیناسیون در مالزی تا 10 اردیبهشت 1400

در این گزارش تحولات مربوط به واکسیناسیون در مالزی تا 10 اردیبهشت 1400 مورد بررسی قرار گرفته است.براساس آمار وزارت بهداشت مالزی تا این تاریخ بیش از 550 هزار نفر هر دو مرحله واکسیناسیون را انجام داده اند.

تحولات مربوط به برنامه واکسیناسیون کرونا در مالزی هفته سوم فروردین ١٤٠٠

از شروع برنامه واکسیناسیون در مالزی کمی‌بیش از یک ماه می‌گذرد و تاکنون بیش از 710 هزار نفر این واکسن را دریافت کرده اند. به گفته وزیر بهداشت مالزی تاکنون 3.5 درصد یا حدود 26 هزار نفر از افرادی که واکسن کرونا زده اند دچار اثرات ناشی از واکسن شده اند. از این تعداد افرادی که دارای عوارض منفی شده اند بیش از 99 درصد اثرات خفیفی داشته اند و تنها در حدود نیم درصد عوارض شدیدی مشاهده شده است.

ابراز علاقه متخصصان ایتالیا به تولیدواکسن اسپوتنیک ساخت روسیه

علیرغم برخورد سنگین و سخت اروپا با روسیه و اعمال تحریم های مختلف این کشور از فرصتهای مختلف برای نزدیکی به برخی ازاعضای این اتحادیه خصوصا بلوک شرق سابق ، کشورهای مشکل دار اتحادیه از جمله یونان و ایتالیا استفاده نموده است. در دوران اوج گیری کرونا روسیه اولین کشوری بود که بیمارستان صحرانی خود را در شمال ایتالیا با کمک کادر بهداری ارتش خود مستقرنمود و تجهیزات مختلف مقابله با کرونا را در اختیار این کشور بدون چشم داشتی قرار داد. با استقبال کشورهای مختلف از واکسن روسی، ایتالیا نیز در این خصوص ابرازنمایل نموده تا نسبت به کارآمدی آن تحقیق نماید. در این میان کارشناسان ومختصصان این کشور که نگران موج سوم کرونا درکشور می‌باشند، خواستار تسریع دولت درا ین خصوص شده تا در صورت تائید مراتب بررسی و تائید کارآمدی آنرا سریعتر طی نمایند. از سوی دیگر چراغ سبز روسیه به تولید این واکسن در ایتالیا برای پوشش داخلی و در سطح اتحادیه برگ برنده دیگری است که ایتالیا میتواند از آن بهره مند شده و در عین حال مسیری برای تقویت قدرت روسیه در اروپا باشد. ذیلا گزارش منتشر در تارنمای اینساید اور مورخ 8 مارس 2021 با عنوان آیا اسپوتنیک نجات بخش ایتالیا ازکرونا خواهد بود؟ به قلم فدریکو جولیانی در این خصوص ارائه می‌شود.

تامین واکسن توسط اتحادیه آفریقا برای کشورهای عضو این قاره

تیم کاری واکسن آفریقا (The Africa Vaccine Acquisition TaskTeam) با نام اختصاری (AVATT) که توسط اتحادیه آفریقا برای به دست آوردن دوزهای اضافی واکسن به منظور واکسیناسیون 60٪ از مردم این قاره تا پایان سال 2020 تشکیل شده است ، اعلام کرد که ساز و کارهای مناسب بر روی پلتفرم پزشکی آفریقا ((www.AMSP.africa برای پیش سفارش 300 میلیون دوز واکسن Sputnik V که توسط فدراسیون روسیه تولید گردیده است را برای 55 کشور عضو این قاره که مایل به دریافت واکسن باشند، در نظر گرفته است.