معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۱۱

اخبار اقتصادی ایتالیا هفته سوم فروردین ماه 1400

اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته سوم فروردین ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر است :

سخنرانی وزیر امور خارجه ایتالیا در کمیسیون مشترک مجلسین در زمینه فعالیت های پشتیبانی از جهانی سازی شرکت های ایتالیایی و صادرات؛

اصلاحات مدیریت واحد موجب گردید تا با مشارکت با سایر نهادهای ذیربط از طریق یک استراتژی یکپارچه اقدامات حمایتی دولت بیشتر مؤثر و کارآمد گردد.  ستون اصلی این اقدامات "پیمان صادرات" بود که بواسطه آن در سال پاندمی‌کووید – 19، موفق شدیم 4.2 میلیارد دلار از طریق موسسه بیمه سرمایه گذاری‌های خارجی Simest در اختیار شرکت ها قرار دهیم. از جمله دیگر ابتکار عمل های وزارت امورخارجه ایتالیا طرح تخصیص 50 میلیون یورو بودجه برای  استخدام "مدیر موقت صادرات" برای مدت یک سال در شرکت های کوچک و متوسط برای استخدام یک یا چند نیروی متخصص در این زمینه بود. در زمینه جذب سرمایه گذاری‌های خارجی بین وزارت امور خارجه و وزارت توسعه اقتصادی به منظور جذب سرمایه گذاری‌های خارجی تماس هایی بر قرار است و بزودی ابتکار عمل های مشترکی را به اجرا خواهیم گذاشت.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 1 آوریل 2021، ص 8)

افشای اطلاعات 35 میلیون کاربر ایتالیایی فیسبوک،

شماره تلفن‌ها و در برخی موارد نام و نام خانوادگی ، تاریخ تولد و آدرس پست الکترونیکی حدود 35 میلیون ایتالیایی ثبت شده در فیس بوک ، پس از انتشار در سایتی برای هکرها ، به صورت رایگان در اینترنت در گردش است. این پایگاه داده به صورت رایگان"برای هر کس با دانش فنی پایه"  در دسترس است. بیشترین خطر مربوط به تقاطع پایگاه‌های مختلف موجود برای افراد هکر است.

افزایش بیکاری در ایتالیا،

 بنا به گزارش سازمان آمار ایتالیا"ایستات" ، در فوریه 945،000 شاغل کمتری نسبت به سال گذشته، وجود داشته و رقم بیکاری به 10.2٪ رسید، در عین حال افراد غیرفعال(بخش غیر شاغل در جامعه) درحال افزایش هستند. مجموع شاغلان 22،197،000 می‌باشد که در مقایسه با ژانویه ثبات قابل توجهی را نشان می دهد(+6،000(این کاهش شامل مردان و زنان ، کارمندان (-590،000) و خود اشتغال (-355،000) و تمام گروه‌های سنی است. نرخ اشتغال طی یک سال 2.2 واحد کاهش یافت و به 56.5 درصد رسید.جوانان شاغل در ماه فوریه 919،000 نفر بودند که 15.7٪ از کل افراد بوده که با 159،000 واحد کاهش نسبت به سال قبل همراه بود ولی 4،000 واحد در ژانویه افزایش داشت.

ایتالیا در پی خودکفایی در زمینه تولید واکسن،

وزارت توسعه اقتصادی از توافق با چهار شرکت ایتالیایی واجد شرایط برای تولید واکسن در ایتالیا خبر داد. آژانس ملی برای توسعه شرکت ها (Invitalia) در حال تدوین و تهیه متن قرارداد با این شرکت ها می‌باشد. دولت برای اجرای این طرح 400 میلیون یورو بودجه در نظر گرفته است. کمک های دولت به شرکت های داروسازی طرف قرارداد طرح فوق به دو صورت انجام خواهد گرفت، 1- کمک های بلاعوض برای خرید ماشین آلات و 2- ارائه تسهیلات مالی جهت کاهش هزینه سود بانکی بابت وام دریافتی.  (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله، مورخ 6 آوریل 2021، ص 6) 

کاهش رشد اقتصادی ایتالیا در برآورد اخیر  صندوق بین المللی پول،

 پس از انقباض 8.9 درصدی  اقتصاد این کشور در سال 2020 رشد اقتصاد ایتالیا برای سال 2021 4.2% تخمین  زده می‌شود  بدهی عمومی ایتالیا انتظار می رود در سال 2021 به 157.1٪ از تولید ناخالص داخلی برسد که نسبت به  سال 2020 به میزان 6 دهم درصد افزایش می یابد.

در ایتالیا طی یک سال گذشته یک میلیون فرصت شغلی از دست رفته است.

 بنا به گزارش اداره آمار ایتالیا، پاندمی‌کووید – 19 موجب گردید تا از فوریه 2020 تا فوریه 2021، در کشور ایتالیا تعداد 945 هزار فرصت شغلی از دست برود. در این میان بخش شاغلین قراردادی با 372 هزار نفر کاهش، بیشترین بها را پرداخت نموده است و در پی آن کارکنان بخش مشاغل آزاد (355.000- نفر). بنا به همین گزارش نرخ اشتغال در ایتالیا طی یک سال گذشته 2.2 رتبه کاهش داشته و به %56.5 رسیده است. در این آمار نرخ شاغلین زن  %47.7  و نرخ شاغلین مرد با 20 رتبه بالاتر %65.3 می‌باشد.  (منبع خبر: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 7 آوریل 2021، ص 5)

فعالیت های ایتالیا در اجرای "برنامه ملی یکپارچه انرژی و محیط زیست (Pniec)"؛

 شرکت نفت ایتالیا در راستای اجرای طرح اتحادیه اروپا در زمینه حفاظت از محیط زیست و کاهش گازهای آلاینده از جمله گازکربنیک و بکارگیری از انرژی‌های تجدید پذیر توافق نامه همکاری با شرکت Fnm فعال در بخش جابجایی‌های پایدار در استان لومباردی ایتالیا در زمینه‌های زیر منعقد نمودند: حذف کربن در موتورهای حرارتی وسائل نقلیه از طریق استفاده از سوخت و حامل های انرژی قادر به کاهش گازکربونیک، اجرای طرح هایی در زمینه جذب و ذخیره و حذف گازکربونیک در فرآیند تولید سوخت های هیدروژنی (تخصصی که در آن شرکت انی چه در ایتالیا و چه در خارج از کشور بسیار فعال یم باشد)، ایجاد جایگاه توزیع سوخت هیدروژن در جاده‌های شهری. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 7 آوریل 2021، ص 5)

قرارداد ساخت 3 کشتی لجستیکی بین ایتالیا و شرکت اسکاتلندی ،

 شرکت فین کانتیه ری ایتالیا از طریق شرکت تحت کنترل خود (Vard) این قرارداد را منقعد نمود. کاربرد این سه فروند کشتی که قرار است در پارک تولید انرژی بادی Dogger Bank در 130 کلیومتری سواحل شرقی انگلستان بکار گرفته شوند، ارائه خدمات لجستیک و استفاده در تعمیر دکل های تولید انرژی بادی نام برده شده است. گفته می‌شود که پارک تولید انرژی بادی Dogger Bank پس از اتمام کار بزرگترین پارک تولید انرژِ بادی در جهان خواهد بود و شرکت های مختلفی از جمله شرکت نفت ایتالیا، انی نیز در سال 2020 %20 از طرح را خریداری نموده است. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 7 آوریل 2021، ص 5)

کشف هزاران داروی تقلبی چینی،

ایل مساجرو: بیش از شش هزار بسته داروهایی ضد کووید توسط پلیس امنیتی(کارابینری ناس) شهر تورین که از نظر مراجع بهداشتی ایتالیا و اروپا( Aifa و Ema ) مجاز نبودند ، کشف و  ضبط  گردید. تحقیقات این  پرونده در ژانویه گذشته و پس از کشف چند ده بسته داروی چینی در یک فروشگاه خرده فروشی مواد غذایی در مرکز پیدمونتزی آغاز شد. عملیات کشف این داروها به عنوان بخشی از فعالیت مبارزه با تجارت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر ، توسط دادستان عمومی فلورانس هماهنگ شده بود. 6200 بسته ضبط شده علاوه بر خطرات احتمالی بر سلامتی  افراد که  بدون ارزیابی لازم مقامات ذی صلاح از روشهای تولید و ذخیره سازی آنها بوده، منافع مالی حدود 60 هزار یورو را برای قاچاقچیان داشت.

نزدیک  به نیمی از شرکتهای ایتالیایی درمعرض خطر،

سازمان آمار ایتالیا در گزارش 2021 خود اعلام نمود،  در بررسی "نقشه استحکام" شرکت ها مشاهده می‌شود حدود 45٪ از آنها از نظر ساختاری در معرض خطر بحران کرونایی هستند . این بحران برونزا ، عواقبی مانند به ریسک عملکرد و درآمد را برای آنها در پی دارد . عمده این شرکتها در بخشهای سطوح پایین فناوری و غیر دانش بنیان هستند.  در طیف مقابل فقط 11٪ شرکتها از توانمندی خوبی برای  مقابله با این بحران برخوردار  بوده که تقریباً نیمی از اشتغال و بیش از دو سوم ارزش افزوده فعالیت های تجاری و صنعتی را به خود اختصاص  می دهند.    

سختگیریهای اتحادیه اروپا بر خط هوائی آلیتالیا،  

 سخت گیری‌های پایانی بروکسل در مورد پیشنهاد ایتالیا، بسمت تقسیم کردن بخش های مختلف شرکت، موضوع فرودگاه لیناته (شهر میلان) همواره باقی است. دیروز یک جلسه محرمانه در محل وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا بین سه وزیر اعلام شد، دولت در تلاش است تا پیشنهاد جدیدی را برای ارائه توافق نامه به کمسیون اتحادیه اروپا ارائه ارائه نماید. پیشنهادی که بتواند جلوی زمین گیر شدن هواپیماهای شرکت جدید هواپیمایی دولتی ایتالیا (Ita) را بگیرد..اصلاحات عبارتند از: کاهش پروازهای آلیتالیا در فرودگاه لینات (میلان) (امروزه در حدود %70 از اسلات های پروازی این فرودگاه در دست آلیتالیا می‌باشد). جدا سازی بخش هندلینک و تعمیر و نگهداری از شرکت جدید. بعلاوه شرکت هواپیمایی جدید ایتالیا (Ita) نمی‌تواند خریدار این دو بخش باشد. پرداخت هزینه لیزینگ هواپیما ها با فرمول "پرداخت به ازای استفاده". با توجه به اصلاحات فوق و توافق اتحادیه اروپا شرکت هواپیمایی جدید ایتالیا از ماه جولای امسال با 3000 الی 3500 کارمند و 45 فروند هواپیما  کار خود را آغاز خواهد نمود و بدین ترتیب در آلیتالیا 7500 کارمند کار خود را از دست خواهند داد. (منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 8 آوریل 1400، ص 28)

طرح تزریق واکسن کرونا در شرکت های صنعتی؛

در پی توافق وزارت کار ایتالیا و سندیکاهای کارگری دولت تصمیم گرفته است تا به منظور سرعت بخشیدن به برنامه واکسیناسیون عمومی‌کارگران شرکت های صنعتی را در محل کارخانه واکسینه کند.برای اجرای این طرح سه گزینه در دست خواهند داشت: 1- تزریق در محل کار 2- تزریق در مراکز مورد تائید وزرات بهداشت 3- در مراکز مؤسسه بیمه حوادث کار.

(منبع: روزنامه اقتصادی ایل سوله مورخ 8 آوریل 1400، ص 1)

تاکید نخست وزیر بر استفاده از قدرت طلایی در مقابل شرکت های چینی،  نخست وزیر دراگی ، یک گروه چینی را از تصاحب شرکت نیمه‌هادی ایتالیایی منع کرد.  این اولین تمرین وتو دولت در چارچوب "قدرت طلایی" است.

ایتالیا با بالاترین نرخ مرگ و میرکرونایی در اروپا

نرخ مرگ و میر ایتالیا همانند  سقوط  روزانه یک هواپیما است. اکنون این استعاره به امری عادی تبدیل شده است. هرچند این بلا در کل اروپا جریان دارد، البته با این تفاوت که هواپیمایی کشور ما حداقل در اروپا بزرگترین هواپیما است.

موج اول چنان خشونت آمیز به ایتالیا رسید که هنوز هم تلفات کلی آن سنگین تر است. در موج دوم ، دسامبر گذشته ، ما از پادشاهی انگلستان نیز پیشی گرفتیم ، اکنون در اواسط موج سوم هستیم و امیدواریم آخرین موج باشد. واکسن‌های وارداتی باید اولین سلاحی باشد که تعداد غیرعادی مرگ و میر را کاهش دهد.  سیستم رنگی بندی مناطق  شامل زرد ، قرمز یا نارنجی از 3 نوامبر در بیشتر مناطق  کشور مستقر شد. با این حال بولتن روزانه ما همچنان حاوی آمار وحشتناکی است و در ماه گذشته به طور متوسط 400 مرگ در روز ثبت شد. در ماه فوریه ، ما 38 مرگ در هر هفته به ازای هر میلیون نفر ثبت کرده بودیم. کمابیش هم تراز فرانسه و آلمان که به ترتیب در 39 و 37  بودند و کمی‌بهتر از انگلستان (60) ، که با نسخه انگلیسی دست و پنجه نرم می‌کرد. در چهار ماه گذشته ، به لطف واکسن‌ها ، فصل دیگری آغاز شد. در انگلیس ، مرگ و میر از 79 نفر در هفته در هر میلیون نفر به 11 نفر در حال حاضر رسیده است. در آلمان از 55 به 16. در فرانسه ، که همچنان دارای بالاترین میزان ابتلا و مراقبت ویژه در اروپا است ،نرخ آن از 40 به 30 رسید. ایتالیا نیز از  نرخ60 به 43 کاهش یافته،  اما تنها کشور بود که در این دوره ، افزایش مرگ و میر را ثبت کرده و از 38 مرگ در هر میلیون نفر در ماه فوریه ، به رکورد غم انگیز 43 نفر در مارس رسید. در این فاجعه روزانه ارزش دارد یک بار دیگر بپرسیم که آیا واقعاً ناهنجاری وجود دارد؟ و بالاتر از همه ، چرا؟

درآخرین گزارش از موسسه عالی بهداشت (30 مارس) میانگین سنی بیماران متوفی 81 سال در میان کسانی که با سواب آزمایش کووید مثبت شده ،اعلام گردید بیش از 61٪ از کل مرگ و میر مربوط به افراد بالای 80 سال است و 24٪ مربوط به افراد 70-79 ساله است. اولین مطالعه در مورد اثرات احتمالی واکسن  کرونا در ماه اکتبر گذشته در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد که در آن تنها یک توصیه داشت: ایمن کردن بخشهای شکننده جمعیت. در پایان دسامبر ما ابزارهایی برای این هدف ، یعنی واکسن‌ها را در اختیار داشتیم. اما ایتالیا گزینه‌های دیگری نیز انتخاب کرده است. در 3 ماه و نیم اول واکسیناسیون ، فاصله ما با آلمان و فرانسه ، انگلیس ، بسیار زیاد بود. از 19 فوریه ، افراد بالای 80 سال که حداقل یک دوز دریافت کرده اند ، تنها 6 درصد در مقایسه با 23 درصد در فرانسه و 22 درصد در آلمان بوده است. در پایان ماه مارس ، آلمان به 72 درصد رسید ، در حالی که ایتالیا و فرانسه 57 درصد با کاهش اختلاف قرارداشتند. اما افزایش بهبود یافتگان در هفته‌های اخیر برای پایین آوردن منحنی مرگ کافی نبود. دو دلیل مهم این عدم تاثیر عبارتند از:

  • پس از اولین دوز واکسن، دوز دوم با فاصله 12-14 روز اعمال می‌شود.
  • تأثیر هر میزان مهار ویروس بر تعداد مرگ ها پس از 4-6 هفته مشاهده می‌شود.

در همین حال ، از 24 ژانویه ، انگلیس 75 درصد افراد بالای 80 سال را با دوز اول واکسن زد. در روز جمعه 2 آوریل ، در طی 24 ساعت تنها ده مورد کشته ثبت کرد که کمترین تعداد کشته‌ها از 14 سپتامبر 2020 بوده وبنظر می رسد موج مرگ و  میرش تقریباً تمام شده است.

در عوض ، در پاییزی که اکنون بسیار دور به نظر می رسد دولت وعده حذف مرگ و میر کرونایی را می دهد. بسیاری در ایتالیا معتقدند علت مرگ میر زیاد کشور، بعلت  قدمت و کهن سالی جامعه است. اما باید توجه داشت آلمان دارای سن متوسط بیش از یک سال از ایتالیا است. و انگلیس همچنین 24٪ از جمعیت بالای 60 سال را در مقایسه با 30٪ ما دارد.  برخی دیگر عدم موفقیت در مراقبت های اولیه را مطرح میکنند. باید یادآورشد سیستم مراقبت های بهداشتی ما ، با الگوبرداری از سرویس بهداشت ملی انگلیس است که نقش "کنترل کننده" را به پزشکان خانواده  می دهد. در این سیستم افرادی که مسئولیت مدیریت جریان درمانی را دارند بیماران را به متخصصین ارجاع می دهند اما بدون ابزار کافی.  در آلمان و فرانسه طب محلی بر اساس بیمه سازمان یافته است. شاید این تفاوتی بین ایتالیا و آنها در موج اول کرونا بود.

اما موج دوم بیشتر و بدتر بود و موج سوم نیز بدتر از آن. تأخیر مداوم ما در مقابله با ویروس جهش یافته و سریع موجب شد در مارس 2020 ، ما اولین  کشور با میانگین 54 مرگ و میر بازاء هر میلیون نفر در هر روز بشویم. ، در حالی که انگلیس که تعداد آن 140 بود. اوج مرگ و میر وحشتناکی را سپری می‌کرد و بالاترین رکورد 920 کشته در 24 ساعت  را داشت ایتالیا در ماه اکتبر در اوضاع خیلی بد ، به 350 مرگ در روز رسید و سیستم منطقه بندی رنگی را جدی تر گرفت. در لندن ، پس از رسیدن به نرخ 120 مرگ در 24 ساعت ، تقریباً دو هفته مغازه‌ها ، سالن‌های ورزشی و رستوران‌ها را بستند و از آن زمان ، پس از تعطیلی مدارس در 6 ژانویه ، انگلیس محدودیت های سختگیرانه را حفظ کرد. آلمان اقدام مشابهی از 2 نوامبر انجام داد و از 16 دسامبر تعطیلی شدیدتری را اعمال کرد.  فرانسه ، که از 30 اکتبر فقط مدارس را باز نگه داشت ،  اکنون منع رفت و آمد از ساعت 6 عصر را اعمال  می‌کند،. در همین حال یک تحقیق از دانشگاه کلمبیا نشان داد که اگر در طول موج اول ایالات متحده و کشورهای اروپایی دو هفته زودتر از آن عمل می‌کردند ، 85 درصد مرگ و میر را کاهش می دادند. انگلیس ، آلمان و فرانسه نیز با تأخیر حرکت کردند. اما بر خلاف ما ، آنها از همان زمان به طور مداوم اعمال  محدودیت و مهار خود را حفظ کرده اند.

محدودیت های آنها منجر به سقوط منحنی کرونا شده است. طبق برآوردهای انجام شده توسط Matteo Villa dell'Ispi  جابجایی مردم از کریسمس تا اواسط فوریه در آلمان 60 درصد در مقایسه با حالت عادی بود ، سپس به به طور متوسط 50٪  کاهش یافت. اما در ایتالیا که بعداً تعطیل شد ، با وجود کاهش تردد فقط 20٪ از  سفرها کاسته شده و در اوایل کریسمس اوج سفر ها را شاهد بودیم. اما مهمتر از همه ، بازگشایی دوباره از 31 ژانویه بود.  عاملی که باعث شد دوباره به حالت زرد و بعد قرمز برگردیم و علیرغم اعمال محدودیت ها فقط 30٪ تردد کاهش یافت ، در حالی که این کاهش در آلمان و انگلستان حداقل 50٪ بوده است. ما سه برابر آلمان و 30 درصد بیشتر از فرانسه فوت ثبت کردیم. نیازی به مقایسه با انگلستان نیست.

مطالعه اخیر موسسه عالی بهداشت و بنیاد برونو کسلر به درخواست وزارت بهداشت ، برخی از سناریوهای احتمالی کشور را مشخص کرده است. با ادامه محدودیت های موجود و به شرطی که نیم میلیون نفر در روز به ترتیب سن واکسینه شوند ، بازگشت به حالت عادی تاماه اوت قابل تصور است. در این سناریوها کنار گذاشتن تدریجی اقدامات محدود کننده  25 ، 50 و 75 درصد تخمین زده شده  که حصول  به این هدف را 14 ، 16 و 17 ماه از آغاز کار واکسیناسیون ، که در 27 دسامبر گذشته انجام شد، برآورد نموده است. در این سناریو مرگ ومیر 40000 نفر دیگر در بدترین حالت پیش بینی شده است.

 تارنمای کوریره دلاسرا، 19 فروردین 1400 به قلم مارکو ایماریسیو و سیمونا راویتزا 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما