معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۶۵

گشایش مسیر زمینی روسیه- امارات از طریق ایران

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) که در ژنو مستقر است اعلام نمود که بر اساس سیستم تیر مسیر جدید و سریعی را بین روسیه و امارات متحده عربی ایجاد نموده اند که منجر به کاهش پنجاه درصدی زمان و 15 درصدی هزینه حمل و نقل نسبت به مسیرهای سنتی شده است، که بخش عمده ای از کوریدور شمال جنوب (INSTC) را شامل می‌شود که با گذر از کشور جمهوری آذربایجان و طی مسیر ایران و از طریق بندرعباس انجام می‌شود.

پس از شیوع همه گیر کرونا اختلالاتی در حمل و نقل دریایی به وقوع پیوسته است و جابجایی بار از طریق بنادر با مشکلات زیادی مواجه شده است، و این فرصتی را برای کشورمان جهت تسهیل حمل نقل زمینی از طریق کوریدور شمال جنوب، فراهم آورده است که در صورت استفاده بهینه از فرصت بوجود آمده و تشویق و تبلیغ و تسهیل مسیر زمینی ، شرکتهای حمل و نقل می‌توانند به جای حمل بار کشورهای روسیه و برخی از کشورهای اروپای شرقی، از طریق دریای مدیترانه و کانال سوئز به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند و پاکستان، از مسیر زمینی ایران استفاده نمایند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای (IRU) که در ژنو مستقر است  مورخ  25 مارس 2021، اعلام نمود که بر اساس سیستم تیر ( TIR) مسیر جدید و سریعی را بین روسیه و امارات متحده عربی ایجاد نموده اند که منجر به کاهش پنجاه درصدی زمان و 15 درصدی هزینه حمل و نقل نسبت به مسیرهای سنتی شده است، که بخش عمده ای از کوریدور شمال جنوب (INSTC)  را شامل می‌شود که با گذر از کشور  جمهوری آذربایجان و طی مسیر ایران و از طریق بندرعباس  انجام می‌شود.

هم اکنون یک شرکت حمل و نقل پاکستانی (Pakistani freight forwarder Crown 3PL Services) که در مسکو مستقر است ذیل سازوکار کنوانسیون تیر از این مسیر استفاده می‌کند. طبق اعلام اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای با دیجیتال شدن بسیاری از تشریفات اداری، استفاده ازاین مسیر می‌تواند از نظر هزینه و زمان حتی به صرفه تر شود. اتفاقی که اخیرا در کانال سوئز رخداد و حمل و نقل بین المللی را مدتی مختل نمود، می‌تواند گواه دیگری بر مزیت نسبی مسیر زمینی ایران باشد.

 از این رو لازم است جهت اتصال هرچه بیشتر کشورمان به نظام حمل و نقل بین المللی و برخورداری از مزایای اقتصادی و بین المللی آن، برنامه منسجمی جهت استفاده از فرصت بوجود آمده و تسهیل، تبلیغ و تشویق استفاده از مسیر امن، ارزان و کوتاه ایران جهت حمل و نقل کالا ازطریق کوریدور شمال جنوب (INSTC) که روسیه تا هند را در بر می‌گیرد، صورت گیرد. در این زمینه تاکید و تبلیغ خبر اتحادیه بین امللی حمل و نقل جاده ای، و بهره برداری از سازوکار حمل و نقل تیر می‌تواند، کمک کننده باشد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما