معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۹

اخبار اقتصادی سوئیس (هفته سوم اسفند‌ ماه 1399)

مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های سوئیس در هفته سوم اسفند ‌ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

افزایش شدید بدهی‌های خصوصی در اثر همه گیری کرونا 

بیماری همه گیر کرونا با به هم زدن تعادل مخارج زندگی و کاهش درآمدها موجب افزایش بدهی‌های خصوص شده است. طبق گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، به همین دلیل 70 درصد از مراکز ارائه خدمات تسویه بدهی در سوئیس با افزایش درخواستهای مرتبط مواجه شده اند.

براساس این اطلاعیه، دفتر تحقیقات اقتصادی در دانشگاه ETH زوریخ به بررسی و تحلیل اثرات پاندمی‌کووید 19 پرداخته است. آنها دریافتند که 11 درصد از خانوارهای دارای درآمد کمتر از 4000 فرانک در ماه و 6 درصد از خانوارهای با درآمد بین 4000 و 6000 فرانک در ماه برای تأمین هزینه‌های جاری خود مجبور به قرض گرفتن شده اند. به طور مشخص، افرادی که بیکار شده اند (25 درصد)، خویش فرمایان (13 درصد) یا شاغلان کارهای کوتاه مدت (11 درصد) ، متحمل بدهی شده اند.

 تعلیق کمک های توسعه ای سوئیس به میانمار 

در پی سرکوب شدید معترضان میانمار، وزارت امور خارجه سوئیس تایید کرد که کمک های توسعه ای این کشور برای این کشور را به حالت تعلیق درآورده و تنها کمک های اضطراری برقرار خواهند ماند. در نتیجه ، سهم این کشور از بودجه 36 میلیون فرانکی (38.5 میلیون دلاری) امسال مسدود خواهد شد. بعلاوه، این وزارتخانه در حال بررسی 30 پروژه دیگر در میانمار است. سوئیس در طول هشت سال گذشته 300 میلیون فرانک به میانمار کمک کرده است.

 خسارت میلیاردی به صنعت برگزاری رویداد در سوئیس

طبق آخرین گزاش SonntagsBlick ، در اثر بحران کرونای سال 2020، صنعت رویدادبرگزاری سوئیس متحمل 3.2 میلیارد فرانک خسارت شد. بر همین اساس، انجمن‌های صنفی افت 57 درصدی فروش را در مقایسه با سال 2019 برآورد کرده اند. تقریباً 4500 شغل - یعنی یکی از هر پنج شغلدر صنف -از بین رفته است.این صنعت اکنون امیدوار است که پارلمان قانون حمایت از رویدادهای برنامه ریزی شده تحت لایحه Covid Actرا تصویب کند. کمیسیون اقتصادی شورای ملی 350 میلیونفرانک را برای این امر در نظر گرفته است.

 شرکت Novartis سوئیس، پیشرو در جهان در تشکیل پرونده‌های ثبت علائم تجاری

شرکت دارویی سوئیسی Novartis در سال 2020 بیشترین درخواست های ثبت علائم تجاری را به سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ارائه داد. این شرکت مستقر در بازل در مجموع 233 درخواست مادرید (104 مورد بیشتر از سال 2019) ثبت کرده که بر اساس آمار سال 2020، جایگاه این شرکت را از مقام سوم به مکان اول می آورد. شرکتهای بعدی برتر در این زمینه به ترتیب عبارتند از: شرکت هواوی چین (197 مورد)، شرکتShiseido ژاپن (130 مورد)، شرکت ADP Gauselmann آلمان (123 مورد) و L’Oréal فرانسه (115 مورد).

رکود بی سابقه هواپیمایی SWISS در سال کرونایی

طبق گزارش سالانه خطوط هواپیمایی SWISS که روز پنجشنبه منتشر شد، همه گیری و محدودیت های مربوط به مسافرت ، ضربه ای سنگین به خطوط هوایی بین المللی SWISS وارد کرده و موجب شد درآمد این شرکت 65.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد و به 1.85 میلیارد فرانک (2.01 میلیارد دلار) برسد. این نخستین نتیجه ضرر و زیان این شرکت در 15 سال گذشته است.
این زیان به ویژه در سه ماهه چهارم به شدت بالا بود که موج دوم عفونت های ویروس کرونا در سراسر اروپا فرا گرفت. درآمد این شرکت در سه ماهه چهارم نسبت به سال گذشته بیش از 75 درصد کاهش داشت.

 افزایش شدید ضبط کالاهای تقلبی در دوران همه گیری

رونق تجارت آنلاین و کنترل شدیدتر مرزها در جریان بحران سلامت منجر به افزایش چشمگیر تعداد کالاهای تقلبی ضبط شده توسط گمرکات فدرال شده است. روز پنجشنبه، اداره گمرک فدرال سوئیس گزارش داد که در سال 2020، حدود 50٪ بیشتر محصولات تقلبی نسبت به سال قبل مصادره کرده است. در سال 2020 ، تعداد کالاهای مصادره شده 4433 کالای تقلبی کشف و ضبط شد در حالی که در سال 2019 این تعداد 2906 بود. متداول ترین محصولات تقلبی شامل ساعت، جواهرات، عینک و کیف های دستی میشد.

به گفته مقامات گمرک، یکی از دلایل اصلی این افزایش، رونق خریدهای اینترنتی به دلیل تعطیلی مغازه‌ها و ممنوعیت خرید مرزی است. ارزش اظهارنامه‌های گمرکی در سال 2020 به 50 میلیون فرانک (54 میلیون دلار) رسید، در حالی که در سال 2019 این رقم 40 میلیون فرانک بود.

 تمایل سوئیس و چین برای گسترش همکاری در بازارهای مالی 

روز چهارشنبه، وزیر دارایی اولی ماورر جلسه ای مجازی با لیو او ، یکی از چهار معاون نخست وزیر چین برگزار کرد تا در مورد تقویت و گسترش همکاری در بخش بازار مالی گفتگو کند. همچنین دو وزیر در مورد چشم اندازهای تعمیق روابط دو جانبه در زمینه تجارت بورس اوراق بهادار ، خدمات پایدار مالی و مدیریت ثروت و همچنین ارز دیجیتال بانک مرکزی گفتگو کردند.

 سوئیس 14 میلیون فرانک برای فعالیت های سازمان ملل متحد در یمن می‌پردازد

سوئیس متعهد شده است 14 میلیون فرانک ( 15.3 میلیون دلار) برای صرف در فعالیت های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن که بیش از شش سال جنگ بدترین فاجعه انسانی جهان را در آنجا ایجاد کرده است، پرداخت کند.وزیر امور خارجه سوئیس، ایگنازیو کاسیس، در کنفرانس مجازی عالی رتبه این خبر را اعلام کرد که روز دوشنبه به میزبانی دولت های سوئیس و سوئد برگزار شد. کمکهای مالی سوئیس طی پنج سال گذشته در فعالیت های بشردوستانه یمن به 71 میلیون فرانک می رسد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما