معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۶۰

ارائه پیش نویس طرح ملی بازسازی اقتصادی لهستان (KPO)

آقای ماتئوس موراویتسکی، نخست وزیر لهستان با همراهی سایر وزرا، مفروضات طرح ملی بازسازی اقتصادی لهستان (KPO) را ارائه داد.

آقای ماتئوس موراویتسکی  نخست وزیرلهستان با همراهی سایر وزرا، مفروضات طرح ملی بازسازی اقتصادی لهستان (KPO) را ارائه داد. این طرح سه هدف اصلی دارد: کمک به ترمیم بحران‌ها و آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از بیماری همه گیر ویروس کرونا، بازگرداندن انعطاف پذیری اقتصادی و آماده سازی جامعه و دولت برای شرایط پیش بینی نشده آینده. به گفته نخست وزیر این طرح تا 2 آوریل رایزنی خواهد شد و نسخه نهایی برنامه نیز تا 30 آوریل به کمیسیون اروپا ارسال خواهد شد. دولت لهستان امیدوار است که مذاکرات با اتحادیه اروپا حداکثر طی 2-3 ماه به پایان برسد.

سهم کشور لهستان از صندوق بازسازی اتحادیه اروپا در نتیجه بحران ناشی از پاندمی ویروس کرونا حدود 170 میلیارد یورو می‌باشد که حدود 58 میلیارد یورو (شامل حدود 23.9 میلیارد یورو کمک بلاعوض و حدود 34.2 میلیارد یورو وام) از آن احتمالا در سال 2021 به لهستان وارد می‌شود که تا سال 2026 باید مورد استفاده قرار گیرد.

براساس این پیش نویس، بخشی از این بودجه (تقریباً 24 میلیارد یورو) در پنج حوزه زیر سرمایه گذاری خواهد شد:

انعطاف پذیری و رقابت پذیری اقتصاد

 18.6 میلیارد زلوتی (حدود 4.1 میلیارد یورو): منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری اقتصادی و افزایش رقابت اقتصادی لهستان با سایر کشورهای اروپایی و جهان و در نهایت موجب بهبود کیفیت زندگی شهروندان لهستانی خواهد شد. شامل: بازسازی و تحول بخشهایی که بیشتر تحت تأثیر بحران کووید 19 قرار گرفته اند ، ایجاد شرایط پایدار برای سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری ، تقویت پتانسیل بخش علوم برای همکاری با شرکت ها ، تخفیف مالیاتی در زمینه اتوماسیون و دیجیتال سازی ، سرمایه گذاری‌های مربوط به فرآوری محصولات غذایی ، آموزش حرفه ای و ایجاد شبکه ای از مراکز مهارت های صنعتی ،حمایت از فعالیت حرفه ای مادران یا به طور گسترده تر ، والدین و ...

انرژی سبز و کاهش مصرف انرژی

28.6 میلیارد زلوتی (حدود 6.3 میلیارد یورو): شامل: سرمایه گذاری برای هوای پاک ، منابع انرژی تجدیدپذیر، سرمایه گذاری در زمینه انرژی بادی و دریایی ، فناوری‌های هیدروژنی و تصفیه فاضلاب، حمایت از شهرهای متوسط و کوچک در فعالیت های مربوط به ایجاد فضای سبز و ...

 تحول دیجیتال

 13.7 میلیارد زلوتی (حدود 3 میلیارد یورو): اقتصاد دیجیتالی می‌تواند در برابر شوک هایی مانند کووید 19 مقاومت نماید شامل: سرمایه گذاری در زمینه اینترنت پرسرعت ، اطمینان از دسترسی به خدمات بی سیم با کیفیت بالا ، نظارت بر انتشار میدانهای الکترومغناطیسی ، مدرسه دیجیتال ، فعالیت های مربوط به امنیت سایبری و ...

در دسترس بودن و کیفیت سیستم مراقبت های بهداشتی

 19.2 میلیارد زلوتی (حدود 4.2 میلیارد یورو) : سیستم بهداشتی منسجم و مناسب می‌تواند پاسخگوی بسیاری از چالش های عصر جدید همانند کووید 19 باشد. شامل: سرمایه گذاری مربوط به برنامه واکسیناسیون ، نوسازی مراکز و تجهیزات پزشکی ،گسترش فناوری اطلاعات در سیستم مراقبت های بهداشتی ، افزایش تعداد پرسنل پزشکی (امکانات آموزشی ، هزینه‌های تحصیل) ، ایجاد شرایط مناسب برای صنعت داروسازی و ...

تحرک سبز و هوشمند

 27.4 میلیارد زلوتی (حدود 6 میلیارد یورو): شامل: سرمایه گذاری در حمل و نقل عمومی ، تأمین مالی بخش راه آهن ، افزایش ایمنی جاده‌ها و راه آهن ، پیاده سازی راه حل های دیجیتال ، ساخت چندین جاده کمربندی برای شهرهای دارای ترافیک سنگین و ...

همانطور که مشخص است، در توزیع این بودجه بیشترین تأکید بر تأمین مالی حوزه تحول و بهره وری انرژی و توجه به انرژی‌های تجدید پذیر است.

مطابق نظر آقای گوین، معاون نخست وزیر و وزیر توسعه اقتصادی، کار و فناوری، بودجه حاصل از KPO سرمایه بزرگی است که صرف اصلاحات خواهد شد. وی شش زمینه اساسی این اصلاحات را که به منظور افزایش رقابت پذیری و انعطاف پذیری اقتصاد لهستان است ، معرفی کرد:

  • تحول بخشهایی که بیشتر تحت تأثیر همه گیری قرار گرفته اند که تقریباً 5/5 میلیارد زلوتی (حدود 1.2 میلیارد یورو) برای آن اختصاص می یابد. این بودجه قرار است از کارآفرینان حمایت کند و فعالیت های آنها را متنوع نماید تا در برابر تغییرات اقتصادی مقاومت بیشتری داشته باشند.
  • ایجاد شرایط پایدار برای سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری ، که تقریباً 2.5 میلیارد زلوتی( حدود 550 میلیون یورو) برای آن اختصاص می یابد. به عنوان مثال ، آماده سازی مناطق سرمایه گذاری توسعه یافته و اصلاح برنامه ریزی و توسعه فضایی.
  • تحول ساختاری صنعت  و اقتصاد دایره ای (تقریباً 4 میلیارد زلوتی: حدود 880 میلیون یورو ) به عنوان مثال ، حمایت از ایجاد بازار مواد اولیه خام و ثانویه ، آزمایش فناوری‌های نوآورانه برای استفاده از زباله ، کاهش اثرات منفی زیست محیطی ، سرمایه گذاری در تحرک اتوماتیک  مانند هواپیماهای بدون سرنشین.
  • تقویت پتانسیل بخش علوم و بهبود انتقال دانش و نوآوری به اقتصاد. تقریباً 2 میلیارد زلوتی(حدود 440 میلیون یورو) برای این امر اختصاص داده شده است.
  • تقریباً 3 میلیارد زلوتی (حدود 660 میلیون یورو) برای آماده سازی منابع انسانی در راستای اقتصاد مدرن اختصاص داده شده است ، به عنوان مثال. برای ایجاد مراکز مهارت صنعتی.
  • تقریباً 2 میلیارد زلوتی(حدود 440 میلیون یورو)  به فعالیت حرفه ای و مقابله با خلا شغلی اختصاص داده شده است. وزیر توضیح داد، اقتصاد ما همچنین به کارگران خارجی بیشتری نیاز دارد.

 آقای  آدام نیدزیلسکی، وزیر بهداشت، با اشاره به بودجه اختصاص یافته در بخش بهداشتی و پزشکی خبر از اختصاص این بودجه به موارد زیر داد:

  • نوسازی و تجهیز زیرساخت های مدرن 150 نهاد بهداشتی و 230 مرکز آموزشی.
  • راه اندازی 3 سرویس دیجیتال مرکزی اضافی دیگر (به غیر از سرویس هایی که قبلاً کار کرده اند ، مانند نسخه الکترونیکی) و دیجیتال سازی (60٪) سوابق پزشکی ؛
  • اصلاحات جامع جهت ایجاد انگیزه‌ها و اقدامات سرمایه گذاری با هدف افزایش تعداد دانشجویان ، افزایش کیفیت تدریس در دانشگاه‌های علوم پزشکی و در نتیجه افزایش نیروی کار بهداشتی و پزشکی. فرض بر این است که در چند سال آینده تعداد دانشجویان دانشکده پزشکی بیش از دو برابر خواهد شد و به بیش از 40000 دانشجو می رسد.
  • پشتیبانی از توسعه پتانسیل تحقیق و تحلیلی خدمات بهداشتی و سیستم تشویقی برای افزایش تولید مواد فعال جدید (مواد دارویی فعال ، داروهای واسطه ای و داروهای آماده ، به ویژه ژنریک ها و مواد شیمیایی زیستی که در درمان برخی بیماری‌ها نقش اساسی دارند و تاکنون خارج از اروپا تولید شده اند) در لهستان و اتحادیه اروپا.

آقای والدمار بودا ، معاون وزیر بودجه و سیاست های منطقه ای نیز اظهار داشت که حداقل 20٪ از بودجه برای سرمایه گذاری‌ها جهت ایجاد اقتصاد دیجیتالی و 37٪ برای سرمایه گذاری‌های مربوط به محیط زیست و حفاظت از اقلیم و آب و هوا اختصاص خواهد یافت. وی یادآور شد که 23.9 میلیارد یورو برای کمک های غیر قابل بازپرداخت و 34.2 میلیارد یورو به صورت وام در نظر گرفته شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما