معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۰۰

اخبار اقتصادی نیجریه (هفته اول اسفند ماه 1399 )

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی نیجریه که در هفته اول اسفند ماه 1399 در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور انتشار یافته به شرح زیر است:

خروج اقتصاد نیجریه از رکود

روز پنج شنبه مورخ 7 اسفندماه 1399 آقای «فمی ادسینا»، سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه از خروج اقتصاد آن کشور از رکود در سه ماهه چهارم سال 2020 خبر داد.

بر اساس اعلام این مقام نیجریه ای درحالیکه اقتصاد آن کشور با ثبت دو دوره رکود به ترتیب در سه ماهه دوم و سوم سال 2020 برای دومین بار از هنگام شروع بکار دولت بوهاری وارد رکود شده بود، توجه این دولت به متنوع ساختن اقتصاد کشور موجب شد تا اقتصاد نیجریه بتواند با ثبت رشدی 0.11 درصدی در سه ماهه چهارم سال 2020 که بیشتر متاثر از رشد 17.6 درصدی بخش ارتباطات راه دور و رشد 3.4 درصدی بخش کشاورزی بوده است، از رکود خارج شود.

سخنگوی ریاست جمهوری نیجریه همچنین با اشاره به بحران اقتصادی دامنگیر همه کشورها در دوران همه گیری کرونا و همچنین کاهش قیمت جهانی نفت، توجه دولت بوهاری به متنوع سازی اقتصاد کشور را نوید بخش پایان آسیب پذیری اقتصاد نیجریه دانسته و تاکید کرد رد پای دولت محمدوبوهاری در توسعه زیرساخت هایی نظیر پل، بزرگراه، راه آهن و خطوط انتقال نفت و گاز در تاریخ توسعه نیجریه باقی خواهد ماند.

سفر دوره ای وزیر مشاور نفت نیجریه به چند کشور آفریقایی

روز جمعه مورخ اول اسفندماه 1399 آقای «تیمیپره سیلوا»، وزیر مشاور نفت نیجریه به منظور رایزنی با چهار کشور صادر کننده نفت آفریقایی سفر دوره ای خود را به گینه استوایی، گابن، کنگو و سودان جنوبی آغاز نمود.

این وزیر نیجریه ای در گینه استوایی ضمن دیدار با آقای «گابریل اوبیانگ لیما»، وزیر معادن و هیدروکربن آن کشور ضمن گفتگو در مورد لزوم مدیریت بازار جهانی نفت، یادداشت تفاهمی را در خصوص توسعه همکاری‌های حوزه نفت و گاز میان نیجریه و گینه استوایی با نامبرده امضاء نمود.

بر اساس اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سفر آقای تیمیپره سیلوا به چهار کشور آفریقایی تولید کننده نفت بر اساس ماموریت ارائه شده به ایشان از سوی کمیته وزارتی نظارت بر بازار نفت اوپک بوده و نامبرده به عنوان نماینده ویژه سازمان مذکور در جریان این سفر ضمن دیدار با مقامات کشورهای گینه استوایی، گابن، سودان جنوبی و کنگو بر اهمیت پایبندی همه کشورهای تولید کننده نفت به سهمیه‌های تعیین شده جهت بازگشت ثبات در بازار جهانی نفت تاکید خواهد کرد.

رای دادگاه عالی بریتانیا در خصوص امکان رسیدگی به مردم نیجریه علیه شل

روز جمعه مورخ اول اسفندماه 1399، دادگاه عالی بریتانیا در حکمی تاریخی، طرح دعاوی کشاورزان و ماهیگیران نیجریه ای علیه شرکت نفتی رویال داچ شل در دادگاه‌های آن کشور را به رسمیت شناخت.

شایان ذکر است که در سال 2015 یک گروه چهل هزار نفری از ساکنان منطقه نفت خیز دلتا در جنوب نیجریه از شرکت نفت شل به دلیل آلودگی‌های گسترده خاک و آب آن منطقه که در اثر فعالیت های اکتشاف و استخراج یکی از شرکت های تابعه شل ایجاد شده است به دادگاهی در لندن شکایت بردند که از آن هنگام تاکنون تاکید وکلای شرکت شل بر اصل سرزمینی بودن قوانین و کیفرها و در نتیجه عدم صلاحیت دادگاه‌های انگلستان موجب اطاله رسیدگی به این شکایت شده بود که نهایتا دادگاه عالی بریتانیا روز جمعه با رد این ادعای شرکت نفتی شل صلاحیت دادگاه‌های انگلستان برای رسیدگی به این دعوا را برسمیت شناخت.

 واردات 2.2 تریلیون نایرا گندم در چهارسال گذشته به نیجریه

آقای «صابو نانو»، وزیر کشاورزی و توسعه روستایی نیجریه اعلام کرد، طی چهارسال گذشته، نیجریه بیش از 2.2 ترلیون نایرا ( برابر با 6.1 میلیارد دلار) گندم وارد کرده است.

این مقام نیجریه ای با تاکید بر محدودیت منابع ارزی کشور و فشار قابل توجه ارز اختصاص یافته به واردات سالانه گندم از قصد دولت برای دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک خبر داده و تاکید نمود دولت فدرال نیجریه به منظور تحقق این مهم قصد دارد تا علاوه بر ارائه نهاده‌های کشاورزی نظیر بذر و کود و در اختیار قراردادن زمین‌های مرغوب، دوره‌های آموزشی را برای ارتقاء دانش و مهارت کشاورزان برگزار نماید.

بر اساس اظهارات این مقام نیجریه ای احداث صنایع کوچک مرتبط، تجمیع اراضی خرد، تشکیل شرکت های ارائه خدمات کشاورزی و در اختیار قراردادن ماشین آلات مورد نیاز از دیگر برنامه‌های دولت در مسیر تحقق خودکفایی در تولید گندم می‌باشد.

 تولید سالانه 120 هزار تن بادام هندی توسط نیجریه

آقای «اوجو آجاناکو»، رئیس انجمن تولیدکنندگان بادام هندی نیجریه اعلام کرد این کشور با تولید سالانه 120 هزار تن بادام هندی به ارزش بیش از 24 میلیارد نایرا، از این نظر در جایگاه ششم جهان قرار دارد.

این مقام نیجریه ای با اشاره به مشکلات تولید بادام هندی در آن کشور از جمله ضعف دانش و مهارت کشاورزان، کمبود صنایع فراوری و انبارهای مدرن نگهداری این محصول، یکی دیگر از عمده ترین مشکلات این بخش را ضعف نیجریه در بازاریابی محصول بادام هندی خود دانست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان بادام هندی نیجریه در عین حال از برنامه آن کشور برای افزایش ظرفیت تولید بادام هندی تا 300 هزار تن در سال و دستیابی به جایگاه نخست جهان در تولید این محصول کشاورزی تا سال 2030 خبر داد.

شایان ذکر است بادام هندی پس از کنجد و کاکائو سومین محصول عمده صادراتی نیجریه می‌باشد و این محصول عمدتا به کشورهای آسیایی از جمله ویتنام، هند، ترکیه و ژاپن صادر می‌شود.

 هشدار مرکز کنترل بیماری‌های نیجریه در مورد اشاعه مجدد ابولا

مرکز کنترل بیماری‌های نیجریه در اطلاعیه ای ضمن ابراز نگرانی از شیوع مجدد ابولا در گینه اعلام نمود در هماهنگی کامل با سازمان بهداشت جهانی، مرکز کنترل بیماری‌های آفریقا و سازمان بهداشت غرب آفریقا تحولات مربوط به این بیماری را به دقت زیر نظر دارد.

این سازمان مسئول نیجریه ای ضمن در اطلاعیه خود با اشاره به مرگ سه نفر و وخامت حال چهار بیمار دیگر مبتلا به ابولا در کنگو ضمن هشدار به لزوم رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی و اجتماعی از انتشار اطلاعیه ویژه ای در این خصوص در آینده نزدیک خبر داد.

شایان ذکر است بروز بیماری ابولا در فاصله سال های 2013 تا 2016 در منطقه غرب آفریقا بویژه در کشورهای لیبریا، سیرالئون و گینه منجر به مرگ بیش از 11 هزار و 300 نفر شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما