معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۱

بررسی تدابیر دولت مجارستان درآستانه شیوع موج سوم کرونا

به دنبال کاهش نسبی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مجارستان ظرف یک ماه اخیر به کمتر از هزار نفر ، بر اساس اعلام آمار مراکز رسمی این کشور در ظرف چند روز اخیر آمار مبتلایان روند صعودی پیدا کرده و دوباره به رقم بیش از دو هزار نفر در روز افزایش پیدا کرده است. بر اساس تصمیم دولت مجارستان در طی اوائل سال جدید میلادی ، محدودیت های کرونایی تا ماه مارس تمدید شده است . افزایش فشارهای اقتصادی وارده بر بنگاه‌های تولید و خدماتی و تداوم تعطیلی مراکزی مانند هتل ، رستوران و سایر مراکز خدمات عمومی ( مانند ورزشگاهها ، سالن‌های سینما و... ) دولت مجارستان طرح نظر سنجی عمومی در خصوص لغو یا برقراری محدودیت های کرونایی را پیشنهاد نموده تا بتواند با گردآوری نظرات و دیدگاههای مردمی در خصوص وضعیت محدودیت ها پس از ماه مارس و در تابستان سالجاری، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید.

بر اساس جدید ترین آمار رسمی تا کنون بیش از 405.646 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا ، تعداد 14347 نفر جان باخته ،  تعداد 82649 نفر دارای ویروس فعال ، تعداد 4489 نفر بستری و 394 نفر نیز از دستگاه ونتیلاتور ( تنفس مصنوعی ) استفاده می‌کنند.  همچنین تعداد 25589 نفر در قرنطینه خانگی  و از حدود 3.519.536 میلیون نفر نیز تست کرونا گرفته شده است. در مجموع طبق اعلام برخی از منابع غیر رسمی ،تاکنون حدود 453.457 نفر مرحله اول تست کرونا و حدود 201.005 نفر نیز دو مرحله تزریق واکسن را انجام داده اند.

آقا ویکتور اوربان ، نخست وزیر مجارستان در مصاحبه هفتگی با رادیو کوشوت مجارستان  ضمن اشاره به آغاز موج سوم ویروس کرونا در کشور ، تهیه  واکسن کرونا به اندازه لازم و کافی را ضروری و بااهمیت دانست و تصریح کرد: مجارستان در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا ، بیشترین میزان واکسن را در اختیار دارد و امیدواریم تا ماه می سالجاری 3.5 میلیون نفر واکسینه شوند که در این صورت نسبت به جمعیت ، بیشترین آمار افراد واکسینه شده دربین اعضای اتحادیه را به خود اختصاص خواهد داد.آقای اوربان با تکرار اظهارات قبلی مبنی بر عدم اقدام بموقع اتحادیه اروپا در تامین واکسن مورد نیاز کشورهای عضو اظهار کرد: مشکلات تامین واکسن ار سوی اتحادیه، مجارستان را بر آن داشت تا بدون تکیه به این روند و راساً نسبت به تامین واکسن مورد نیاز چاره اندیشی نماید.

در همین چارچوب آقای چابا دو موتور ، معاون پارلمانی نخست وزیر نیز با اشاره به افزایش روند ثبت نام در طرح نظر سنجی آنلاین دولت بیان کرد : افزایش مشارکت مردم در طرح نظر سنجی در خصوص تمدید یا کاهش محدودیت ها  ناشی از ویروس کرونا و طرح واکسیناسیون ملی ، نشان از توجه و علاقه مردم برای مشارکت در این طرح می‌باشد.

ازسوی دیگر طبق اظهارات آقای سالوچ بیکیشی، رئیس انجمن پزشکان خانواده مجارستان ، تقاضا برای دریافت واکسن کرونا روبه افزایش که طبق  اولویت با آنان تماس گرفته و اطلاع رسانی خواهد شد .وی در ادامه گفت: در عین حال افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به این ویروس می‌باشند زودتر از بیقه واکسینه خواهند شد.

آقای پیتر سیارتو وزیر امورر خارجه و تجارت مجارستان در خصوص خرید واکسن اسپتنیک روسی اظهار کرد: مجارستان تاکنون 2 میلیون دوز واکسن روسی سفارش داده و حدود یک صد هزار دوز دیگر از این نوع  واکسن در حال ورود به مجارستان است. در همین چارچوب بنا به اظهارات آقای اشتوان گیورگی ، رئیس گروه ویژه هماهنگ کننده واکسن کرونا ، تا کنون 550 هزار دوز واکسن چینی ، 46 هزار واکسن روسی دریافت شده و  قرار است تا 15 مارس یک محموله 500 هزار دوز دیگر از واکسن چینی  وارد کشور گردد. وی افزود: حدود 275 هزاز دور از واکسن سینو فارم و آسترازنکا  در طی هفته‌های آتی وارد کشور می‌شود.

 آقای ویکتور اوربان نیز در مصاحبه اخیرش اعلام داشت: خودش واکسن چینی را برای تزریق انتخاب کرده و بر قابل اعتماد بودن واکسن روسی نیز تاکید ورزیده است. اوربان گفت : (زمانی که نوبت به من برسد واکسن می زنم ،از من مکررا سئوال می‌کنند من میگویم منتظر واکسن چینی ام و به این واکسن اعتماد زیادی دارم ما همه عین هم نیستیم و ممکن عده ای واکسن دیگری را انتخاب کنند. در دوران بچگی ما واکسن روسی می زدیم و عده ای ممکن است به واکسن روسی اعتماد کنند. هر چند عده ای ممکن است  به واکسن غربی به جای شرقی علاقمند و اعتقاد داشته باشند ))

آقای بلا مرکلی رئیس دانشگاه سلموایز ( مهم ترین و معتبرترین دانشگاه پزشکی کشور )  و عضو گروه مشاورین دولت نیز  به اتفاق  چهار نفر از مدیران این مجموعه،  اخیرا مرحله اول واکسن کرونای روسی را تزریق کرده اند.

مقامات دولتی اخیر اعلام کرده اند که به شرکت سازنده واکسن سینو فارم سفارش خرید 5 میلیون دوز واکسن داده شده  که حدود 550 هزار دوز آن وارد مجارستان شده است.آقای یانوش سالویک ، رئیس مرکز عفونی بیمارستان مرکز منطقه جنوب pest ، در طی گفتگوی اخیر رسانه ای نیز بر موثر بودن و ایمن بودن واکسن چینی تاکید کرده است.

جدول آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مجارستان از ابتدی شروع پاندمیک در این کشور از مارس 2020 میلادی تا فوریه 2021 میلادی  ( نرخ متوسط هفتگی مبتلایان با رنگ مشکی و نرخ روزانه به رنگ زرد) نمایش داده شده است. در بازه زمانی دسامبر سال 2020 میلادی نرخ آمار مبتلایان به بیش از 6500 نفر در روز هم رسیده است که تاکنون بی سابقه بوده است.

  • با وجود اقدامات و تلاش دولت اوربان به منظور تامین واکسن مورد نیاز کرونا ، اجرای طرح ملی واکسیناسیون و همچنین اجرای طرح نظر سنجی با هدف بازنگری در محدودیت های کرونایی در ماه آوریل و می  ، احزاب مخالف سیاسی از تدابیر و اقدامات دولت انتقاد دارند تا جائیکه اخیر واکنش لفظی اوربان را در پی داشته و صراحتا اظهار نمود: اگر کسی فکر می‌کند که واکسن‌های موجود فاقد معیارهای لازم می‌باشد میتواند طبق تصمیم خودش منتظر بماند و تا بازگشت شرایط عادی صبر کند.
  • اخیرا یکی از نمایندگان حزب مخالف سیاسی ضمن انتقاد از عدم تکافوی حمایت های موجود دولت از بخش های اقتصادی تصریح کرد : بیش از 600 هزار نفر از شاغلین حوزه‌های گردشگری ، فرهنگی و رستوران و.. نیازمند حمایت فوری دولت اند. از این رو دولت باید درچارچوب برنامه حمایتی اتحادیه اروپا و به منظور حمایت از این بخش ها، یک میلیارد یورو درخواست کمک کند.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما