معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

استقبال مقامات عالی مجارستان از واکسن چینی

درحالی که مردم مجارستان در طی روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر آمار مبتلایان به ویروس کرونا می‌باشند ، دولت این کشور در طی مصاحبه‌های متعدد رسانه ای از یکسو مردم را به ثبت نام در واکسیناسیون ملی تشویق و ازسوی دیگر به شرکت در نظر سنجی با موضوع امکان کاهش محدودیت ها کرونایی در دو سه ماهه آینده ترغیب می نماید، چراکه آقای اوربان بر این باور است سفارش خرید 5 نوع واکسن برتر موجود در بازار بین المللی ، میتواند روند افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کشور را کم کرده و زمینه ی بازگشت به حالت عادی کسب و کار و رونق گردشگری را تا حدودی ممکن فراهم نماید.

بررسی تدابیر دولت مجارستان درآستانه شیوع موج سوم کرونا

به دنبال کاهش نسبی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مجارستان ظرف یک ماه اخیر به کمتر از هزار نفر ، بر اساس اعلام آمار مراکز رسمی این کشور در ظرف چند روز اخیر آمار مبتلایان روند صعودی پیدا کرده و دوباره به رقم بیش از دو هزار نفر در روز افزایش پیدا کرده است. بر اساس تصمیم دولت مجارستان در طی اوائل سال جدید میلادی ، محدودیت های کرونایی تا ماه مارس تمدید شده است . افزایش فشارهای اقتصادی وارده بر بنگاه‌های تولید و خدماتی و تداوم تعطیلی مراکزی مانند هتل ، رستوران و سایر مراکز خدمات عمومی ( مانند ورزشگاهها ، سالن‌های سینما و... ) دولت مجارستان طرح نظر سنجی عمومی در خصوص لغو یا برقراری محدودیت های کرونایی را پیشنهاد نموده تا بتواند با گردآوری نظرات و دیدگاههای مردمی در خصوص وضعیت محدودیت ها پس از ماه مارس و در تابستان سالجاری، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید.

ارزیابی وضعیت اقتصادی در نشست سالانه اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان

نشست سالانه اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان با حضور آقای ویکتور اوربان نخست وزیر ، میهالی وارگا، وزیر دارائی در بوداپست برگزار و در این جلسه پیرامون وضعیت جاری اقتصادی در شرایط پاندمیک ویروس کرونا، اقدامات حمایتی دولت از بخش های تولیدی و اقتصادی و برنامه عمل دولت در سال جاری میلادی بحث و تبادل نظر شد.

چشم انداز اقتصاد مجارستان در 2021 میلادی

آقای ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در دسامبر سال 2020 میلادی بسته حمایتی جدید خود از اصناف و بنگاه‌های تولیدی متضمن افزایش مهلت قانونی بازپرداخت وام ها، اعطای یارانه به بنگاه‌های کوچک، کاهش مالیات شرکت های کوچک و متوسط، اعطای وام های ویژه به خانوارها را رونمایی کرد تا بتواند با تداوم حمایت های مالی خود از شرکت ها بویژه شرکت های کوچک و متوسط، پاره ای از خسارت های وارده به آنان را جبران و از افزایش فشار مالی به این واحد ها تا حدودی جلوگیری نماید. آقای اوربان در نخستین مصاحبه رادئویی خود با رادیو کوشوت مجارستان در سوم ژانویه 2021 پیرامون برنامه‌های حمایتی دولت از واحدهای تولیدی و نیز چشم انداز اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی مواردی را تبیین نمود که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته اند.

تازه ترین ارزیابی کمیسیون اروپا از وضعیت اقتصادی مجارستان

در آستانه همه گیری ویروس کرونا در جهان آهنگ رشد اقتصادی مجارستان نیز آهسته و رو به کندی گرائید. با توجه به تصمیم دولت این کشور برای اعلام وضعیت فوق العاده ( LOCK DOWN) برای کنترل و جلوگیری از گسترش این ویروس ، اقتصاد این کشور نیز در 4 ماه اول سال تحت تاثیر قرار گرفت و GDP کشور بر اساس روش q.o.q(مقایسه بین سه ماهه چهارم سال مالی قبل با سه ماه چهارم مالی بعدی ) حدود 0.4درصد کاهش داشته است. از اوایل ماه می ، بخشی از محدودیت ها ی فاصله گذاری فیزیکی( اجتماعی ) برداشته است. شاخص های آماری نشان می دهد که اقتصاد مجارستان در ماه آوریل ، تحت فشار قرار داشته است. در ماه می وضعیت خرده فروشی به حالت قبلی بازگشته و تقاضای مصرف کنندگان افزایش اما وضعیت نابسامان بازار کار بر کاهش خرید قدرت مردم تاثیر گذارده است. بخش گردشگری و خدمات وابسته به آن در فصل بهار کاملا به حالت تعطیل در آمد. تولیدات صنعتی دربازه زمانی فوریه تا آوریل ، حدود 38 درصد کاهش یافته که با توجه به عدم وجود تقاضای بین المللی ، بهبود شرایط در این بخش تدریجی است. در مرحله اول برقراری وضعیت فوق العاده ، صنعت ساختمان آسیب کمتری دیده است اما با توجه به احتمال دور دوم تاثیر کرونا بر کسادی اقتصادی، این بخش نیز آسیب بیشتری خواهد دید.

اهم دیدگاههای اقتصادی ویکتور اوربان ،نخست وزیر مجارستان

روزنامه مجار نمزت ( دولتی) مقاله ای به قلم آقای ویکتور اروبان، نخست وزیر مجارستان به چاپ رسانده که در آن وضعیت سیاسی و اقتصادی جاری و آینده این کشور ترسیم گردیده است که میتواند به شناخت هرچه بیشتر دیدگاه اوربان که حدود 10 سال بر مسند قدرت مجارستان تکیه زده و آگاهی از استراتژی حزب فیدس نیز که کم کم خود را برای انتخابات پارلمانی 2022 میلادی آماده می نماید ، مفید و موثر واقع گردد. یکی از افتخارات دولت مجارستان به رهبری اوربان این است که در ظرف این مدت توانسته وضع اقتصادی کشور را سرو سامان ببخشد. کاهش نرخ بیکاری و افزایش رشد اقتصادی و نیز توسعه جذب سرمایه گذاری از دستاوردهای مهم این کشور در چارچوب همکاری با شرکت های اروپایی و اتخاذ سیاست نگاه به شرق با هدف توسعه مناسبات با کشورهای چین، ترکیه، کره جنوبی و اخیراً یا کشورهای آسیای مرکزی همواره مورد تاکید حزب سیاسی حاکم بوده است. لذا در این گزارش به مهم ترین محورهای این مقاله به شرح ذیل پرداخته خواهد شد.

تمایل مجارستان برای مشارکت در پروژه خط لوله گازی ترک استریم

یکی از اولویت های سال های اخیر سیاست خارجی در دولت ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان تقویت مناسبات و همکاری با ترکیه و به موازارت آن با روسیه در حوزه‌های مختلف از جمله مبحث انرژی بوده است.

رونمایی از بسته حمایتی اقتصادی دولت مجارستان برای مقابله با ویروس کرونا

در راستای حمایت از بنگاه تولیدی و صنعتی کشور و جبران خسارت های ناشی از توقف و تعطیلی ناشی از کرونا ، دولت مجارستان بسته حمایت اقتصادی جدیدی را در 6 آوریل2020(19 فروردین ماه) به صاحبان مشاغل و صنایع کشور ارائه کرد.