معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بررسی تدابیر دولت مجارستان درآستانه شیوع موج سوم کرونا

به دنبال کاهش نسبی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مجارستان ظرف یک ماه اخیر به کمتر از هزار نفر ، بر اساس اعلام آمار مراکز رسمی این کشور در ظرف چند روز اخیر آمار مبتلایان روند صعودی پیدا کرده و دوباره به رقم بیش از دو هزار نفر در روز افزایش پیدا کرده است. بر اساس تصمیم دولت مجارستان در طی اوائل سال جدید میلادی ، محدودیت های کرونایی تا ماه مارس تمدید شده است . افزایش فشارهای اقتصادی وارده بر بنگاه‌های تولید و خدماتی و تداوم تعطیلی مراکزی مانند هتل ، رستوران و سایر مراکز خدمات عمومی ( مانند ورزشگاهها ، سالن‌های سینما و... ) دولت مجارستان طرح نظر سنجی عمومی در خصوص لغو یا برقراری محدودیت های کرونایی را پیشنهاد نموده تا بتواند با گردآوری نظرات و دیدگاههای مردمی در خصوص وضعیت محدودیت ها پس از ماه مارس و در تابستان سالجاری، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید.

گزارش استفاده از واکسن چینی در مجارستان

به دنبال اعلام رسمی چین مبنی بر ساخت واکسن کوویدو-19 ، مجارستان در زمره نخستین کشورهای اروپای مرکزی ، تمایل خود را برای استفاده از واکسن سینوفارم اعلام کرد. با گذشت زمان و وجود برخی از مشکلات فنی و تکنیکی در تامین واکسن‌های اروپایی و آمریکایی مانند مدرنا و فایزر ، از جمله تعلل اتحادیه اروپا در سفارش این واکسن‌های کرونا برای کشورهای عضو و نحوه نگهداری آن در دمای بسیار پائین ، تلاش دولت های عضو از جمله مجارستان را در تامین واکسن از چین و روسیه را گسترده تر ساخت. .

ارزیابی وضعیت اقتصادی در نشست سالانه اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان

نشست سالانه اتاق بازرگانی و صنایع مجارستان با حضور آقای ویکتور اوربان نخست وزیر ، میهالی وارگا، وزیر دارائی در بوداپست برگزار و در این جلسه پیرامون وضعیت جاری اقتصادی در شرایط پاندمیک ویروس کرونا، اقدامات حمایتی دولت از بخش های تولیدی و اقتصادی و برنامه عمل دولت در سال جاری میلادی بحث و تبادل نظر شد.

چالش های دولت مجارستان در استفاده از انواع واکسن کرونا

اگرچه مقامات دولت مجارستان طی روز های اخیر اظهارات صریحی در خصوص استفاده از واکسن‌های خارجی موجود در بازارهای بین المللی بیان کرده اند، اما با واکنش های سیاسی و بعضا انتقادات فنی و بهداشتی داخلی روبرو شده است.

بررسی مشکلات اجتماعی واکسیناسیون کرونا و تائید ورود کرونای انگلیسی به مجارستان

دولت مجارستان در زمره نخستین کشورهای عضو اتحادیه بوده که برای خرید و وارد کردن واکسن‌های تولید شده توسط شرکت های خارجی از جمله اسپوتنیک روسی، سینو فارم چینی و در ادامه واکسن‌های فایزر و مدرنا مذاکراتی انجام داده است. رایزنی و تصمیم دولت مجارستان برای خرید واکسن روسی با واکنش و انتقادات ارگان‌های ذیربط اتحادیه اروپا مواجه و به تدریج مقامات مجاری اعلام کردند پس از تائید محققان و پزشکان این کشور نسبت به استفاده از واکسن روسی تصمیم گیری خواهد شد. از این رو عزم دولت مجارستان برای استفاده از واکسن‌های فایزر و مدرنا ( پس از تائید آژانس دارویی اتحادیه اروپا) جدی تر ساخت. در ویدئو کنفرانس اخیر خانم استلا کریاکیدیس نماینده اتحادیه اروپا در حوزه بهداشت و امنیت غذایی با وزرای بهداشت کشورهای عضو ،کشورهای عضو متعهد شدند بصورت انفرادی برای واکسن سفارش نداده و با شرکت هایی که اتحادیه اروپا با آنان توافق نموده ، رخواست های خود را تحت نظارت اتحادیه انجام دهند.