معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۳۴

اخبار اقتصادی عراق( نیمه دوم بهمن ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی عراق در نیمه دوم بهمن ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

"احمد الجنابی" شهردار الرومادی مرکز استان الانبار عراق در تازه ترین اظهارات از رقابت شرکتهای روسی برای  سرمایه گذاری در کارخانه سیمان این شهر خبر داده  و اعلام نموده است این کارخانه به مدت 14 سال  بدلیل تحولات  سیاسی در عراق تعطیل و زیر ساخت های آن از بین رفته است. وی همچنین اعلام نموده طی روزهای  اخیر قراردادهائی برای راه اندازی 10 شرکت شیشه سازی در این استان با شرکتهای روسی منعقد شده است. شایان گفتن است روسیه در سال 2008 با بخشش 8 میلیارد دلار بدهی عراق فرصت سرمایه گذاری و تجارت مجدد با دولتهای جدید عراق را کسب نمود. الرمادی و فلوجه از قطب های اصلی مناطق سنی نشین عراق محسوب شده و فاصله 70 کیلومتری آن با بغداد بر اهمیت این مناطق افزوده است. اخیرا  بنا به اعلام برخی منابع  موثق  آمریکا  700 میلیون دلار کمک بلاعوض به این مناطق با هدف  ایجاد و احیای زیر ساخت، آسفالت و سنگ فرش معابر و مبلمان شهری نموده است. ورود سیمان به عراق  از حدود 6 سال قبل ممنوع بوده و مقامات عراقی در اظهارات اخیر خبر از قرار گرفتن کشور در آستانه خودکفائی تولید این محصول داده اند.

"سها نجار" رئیس سازمان سرمایه گذاری عراق در تازه ترین اظهارات  از تصمیم اخیر شورای وزیران مبنی بر ارجاع ساخت هفت نیروگاه یا مزرعه خورشیدی به استانهای کربلا، بابل، واسط و المثنی خبر داده و تصریح نموده  موضوع به استانهای ذی مدخل ارجاع خواهد شد چراکه این  اقدام را گام موثری در تامین انرژی پاک و همچنین مبارزه با آلودگی هوا در کشور می دانیم. فارغ از عدم وجود و تخریب زیر ساخت های تامین الکتریسته در عراق ناشی از تحولات بعد از 2003 ، در حال حاضر 96 درصد برق تامین شده در عراق  با سوخت فسیلی تامین می‌شود . ازسال 2016  اقداماتی از سوی بنیاد جهانی محیط زیست در عراق بصورت  آزمایشی  انجام شد ولی متخصصان امر معتقدند غبار موجود در عراق مانع از کارآمدی این سیستم بوده و نیاز به استفاده از سلولهای فتو ولتائیک خاص با الیاف نانو  وجود دارد که هزینه چند برابری دارد. 

وزارت بهداشت در عراق در تازه ترین بیانیه ضمن اعلام اینکه نتایج نیمی از تست های pcr طی روزهای اخیر نشان از ابتلا به ویروس کرونا جهش یافته بوده است خبر از ورود  3 میلیون DOSE  واکسن‌های ضد ویروس کرونا تا آخر ماه میلادی جاری داد و تصریح گردیده است واکسن‌ها شامل  "سینفروم چینی" ،"آسترا زنیکا انگلیسی" و "فایزر آمریکائی" خواهند بود. با اعلام و مشاهده  اولین مورد کرونای جهش یافته در اواخر بهمن ماه، عراق تدابیر سختگیرانه تری را برای مبارزه با ویروس جدید اعلام و قوانین منع و رفت آمد بین استانی در کشور به مدت دوهفته اعمال شده است ضمن آنکه وسائل مرتبط در بازارهای عراق جهش سه برابری قیمتی داشته است . چندی پیش سفیر انگلیس در عراق  در اثنای گزارشات مربوط به ابتلای حدود روزانه 5 هزار عراقی به کرونا در ایام اخیر اعلام نموده بود بزودی واکسن انگلیسی با هدف کمک به مردم عراق  ارسال خواهد شد.

کربلا  اولین تولید کننده عسل در عراق

دایره کشاورزی استان کربلا اعلام نموده است این استان با تولید 130 تن  عسل در عراق بالاترین رتبه در میان مناطق مختلف عراق  را داراست  ضمن آنکه نسبت به سال گذشته 80 تن افزایش تولید داشته است.  عنوان شده است افزایش تولید ناشی از  اعطای 18000 هزار کندوی عسل در میان کندو داران و از جمله 431 کندو دار اصلی در این استان بوده است؛  همچنین عنوان شده است 100 جعبه عسل در میان متضررین  ناشی از کرونا به رایگان توزیع شده است.

تشدید کنترل های مرزی در مرز عراق و سوریه

 "علی فرحان " استاندار الانبار عراق خبر از نصب دوربین‌های پیشرفته در مرز عراق و سوریه خبر داده است و عنوان شده  این اقدام توسط نیروهای ائتلاف با هدف مبارزه با تروریسم و داعش انجام می‌شود. این اظهارات در حالی انجام شده که چندی پیش "العربیه" به نقل از دیده بان حقوق بشر سوریه از تحویل 50 موشک زمین به زمین در منطقه غرب "دیرالزور" از سوی حزب الله عراق به نیروهای سوری خبر داده بود. ادعا شده این محموله از موشک ها توسط 4 کامیون حمل میوه با پوشش سبزی و میوه به نیروهای فاطمیون تحویل داده شده است. از زمان استقرار دولت الکاظمی مرز 610 کیلومتری سوریه و عراق با تشدید و کنترل های به بهانه مبارزه با  قاچاق و مبارزه با فساد قرار دارد. گمرک بوکمال- القائم که سابقا سهم دو میلیارد دلاری در صادرات و وارادت عراق به سوریه و بالعکس را داشت برغم گشایش مجدد در سال 2018 در حالت نیمه تعطیل و تشدید کنترل های مرزی  قرار دارد در حالی این سیاست  سخت گیرانه در  مرزهای 180 کیلومتری عراق - اردن و مجاورت با سوریه به مرکزیت گمرک "طریبیل" وجود ندارد. در جریان سفر اخیر  نخست وزیر اردن به عراق توافق شده است  344 کالای وارداتی از اردن به عراق، همچنان از معافیت گمرکی برخوردار باشد، امری که  با انتقاد برخی نمایندگان عراق  و به مثابه توافقی بر  قاچاق ارز تلقی شده است.

فروش نفت عراق در ژانویه2021

"سومو" یا شرکت بازاریابی نفت عراق در تازه ترین گزارش با اعلام اینکه سهم تخصیصی از سوی اوپک در سه ماه اول 2021 میلادی بالغ بر سه میلیون 850 هزار بشکه در روز است این شرکت توانسته است در ژانویه سه  میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر نماید که از این میان دو میلیون 860  هزار بشکه در دولت فدرال و 397 هزار بشکه در مناطق کردی استحصال شده است. همچنین عنوان شده است مصرف روزانه داخلی مناطق عربی عراق 520  هزار بشکه و در مناطق کردی 22000 هزار بشکه می‌باشد.این شرکت که پیش تر اعلام نموده بود توانائی فروش روزانه 250 هزار بشکه نفت  مازاد همسایگان را دارد در اعلان جدید  تصریح نموده قادر به این اقدام در سال جدید میلادی نخواهد بود. شایان گفتن است هند همچنان بزرگترین خریدار  نفت عراق است و در رتبه دوم 8 شرکت چینی قرار دارند . 28 شرکت بین المللی از عراق نفت خریداری میکنند و معمولا قیمت نفت عراق 7 دلار کمتر از نفت برنت خریداری می‌شود ضمن آنکه چین( یک میلیون بشکه )   و انگلیس ( 650 هزار بشکه ) بزرگترین استخراج کنندگان نفت بشمار می آیند.    

ساخت مخازن انباشت نفت در چین و پاکستان از سوی عراق

احسان عبدالجبار" وزیر نفت عراق ( 26 بهمن) خبر از احداث انبارهای دپوی نفت در کشورهای چین و پاکستان داده و تصریح نمود این اقدام  از آنجائی نشات میگیرد که 70 درصد نفت عراق به کشورهای شرق صادر می‌شود. عنوان شده است 70 درصد کار مطالعاتی با طرف های چینی اعم از بخش دولتی و خصوصی انجام و به نتایج مثبت رسیده و پاکستان نیز از مشتری‌های جدید و بارازهای هدف برای صادرات نفت جنوب عراق می‌باشد. همچنین مذاکرات دو کشور برای عقد قرارداد در حال انجام است. وزارت نفت عراق اعلام نموده است 90 درصد نفت عراق به دو کشور شرقی چین و هند صادر می‌شود. شایان گفتن است عراق در سال 2020 حدود 81 میلیارد دلار فروش خارجی نفت داشت که 28 شرکت خارجی از جمله شرکتهای هندی(8)  و چینی(4) از مشتریان اصلی نفت عراق بودند.

اولین مورد  از ویروس  جهش یافته کرونا در عراق

"حسن التمیمی " وزیر بهداشت عراق در تازه ترین اظهارات ( 27 بهمن ) خبر از شناسائی اولین بیمار مبتلا به ویروس جهش یافته کرونا در عراق خبر داد و اعلام نمود برغم تعهد ارتش سفید پوش کشور ( پزشکان و پرستاران) مردم نیز باید متعهد به رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف ممانعت از گسترش این نوع ویروس جهش یافته در کشور باشند . وی همچنین اظهارنمود وزارت بهداشت دستور بررسی تمام لابراتورهای پزشکی در پایتخت برای بررسی مجدد تست ها از زمان ماه دسامبر 2020 را صادر نموده است. وزارت بهداشت در تازه ترین بیانیه خبر از ورود واکسن ضد کرونا تا آخر فوریه و جریمه 20 دلاری ( 25 هزار دینار) شهروندان عراقی در صورت عدم استفاده از ماسک را اعلام نموده است. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت عراق شمار مبتلایان به کووید 19 از ابتدای شیوع بالغ بر 644 هزار نفر و وفات 13179 اعلام شده است. شایان گفتن است برغم بیانیه اخیر وزارت بهداشت مبنی بر پایبندی‌های بهداشتی ولی مردم عراق ناشی از تعصبات قومی و عشایری از ماسک استفاده نمی نمایند و باوری بر خطرناک بودن این ویروس ندارند . 

مرکبات ترکیه ای در  بازار عراق

اتحادیه منطقه  خاورمیاینه  صادرکنندگان مرکبات ترکیه اعلام نموده است این کشور  توانسته  است 14 میلیون دلار میلیون دلار مرکبات به عراق صادر نماید. این اتحادیه مجموع صادرات مرکبات 128 میلیون دلار بوده و روسیه در صدر وارد کنندگان مرکبات از ترکیه قرار دارد. عراق و اوکراین در رتبه بعدی واردکنندگان مرکبات ترک قرار دارند. واردات مرکبات از ترکیه در حالی انجام می‌شود که کمیسیون کشاورزی مجلس عراق اعلام نموده است واردات بی رویه خارجی تولید کننده عراقی را فلج نموده است.

مذاکرات وزارت کشاورزی عراق  با فائو

وزارت کشاورزی عراق خبر از مذاکرات این وزارزتخانه با سازمان فائو با هدف اجرای سیاست های کشاورزی جدید در سه استان بصره ، ذیقار و  میسان داده است. در بیانیه وزارت کشاورزی عراق آمده است که ملاقاتی با نماینده فائو در عراق صورت گرفته تا بتوان  فصل جدیدی از همکاری با فائو و اتحادیه اروپائی با هدف تقویت  زیرساخت های کشاورزی و رفع نیارزهای موجود را انجام داد.  عنوان شده است طرحهای کشاورزی در استان بصره مربوط به مزارع سبزیجات و گوجه فرنگی، در ذیقادر موضوع گاومیش و باتلاق و در میسان خرما و فراورده‌های مربوطه مورد بحث و تقویت همکاری‌ها خواهد بود.

افزایش قیمت نفت کسری بودجه را جبران  می‌کند

مظهر محمد صالح مشاور مالی نخست وزیر عراق در تازه ترین اظهارات ( 29 بهمن ) عنوان نموده است روند صعودی قیمت نفت میتواند کسری بودجه 2021 را تامین نماید. وی پیشتر عنوان نموده بود در صورتی که  قیمت هر بشکه نفت بین 80-70 دلار باشد  عراق با کسری بودجه 2021 مواجه نخواهد بود. منابع عراقی اعلام می نمایند  با ورود واکسن فایزر به بازار جهانی نمودارهای نفتی صعودی شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما