معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۴

اخبار اقتصادی اتیوپی( هفته سوم بهمن ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی هفته سوم بهمن ماه 1399 کشور اتیوپی که در رسانه‌های این کشور منعکس شده است به شرح ذیل می‌باشد:

کسب درآمد 7 میلیارد بیری از صادرات برق طی شش ماهه گذشته

طبق اعلام وزارت آب و انرژی اتیوپی طی شش ماهه گذشته 7 میلیارد بیر از صادرات برق و تجهیزات لازم، درآمد کسب شده است. به گفته سلشی بکله وزیر آب و انرژی اتیوپی این درآمدها از صادرات برق و تجهیزات به کشورهای همسایه بدست آمده است. در زمینه آب نیز 13 پروژه اجرایی شده که در مجموع 137000 از زمین‎ها را تحت پوشش خود قرار داده است. وی همچنین بیان داشت 78.3 درصد از کار ساخت سد رنسانس به پایان رسیده است.

افتتاح کارخانه تولید روغن خوراکی PhiBela و پارک صنعتی بوره توسط ابی احمد

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی در تاریخ 7 فوریه 2021 کارخانه تولید روغن خوراکی phiBela با ظرفیت تولید روزانه 1.5 میلیون لیتر را افتتاح نمود. این کارخانه که شامل بخش های تولیدی مارگارین، صابون، پلاستیک و کارتن است با هزینه کل بیش از 4.5 میلیارد بیر ساخته شده و انتظار می رود نقش مهمی در ثبات بازار داخلی روغن خوراکی قبل از اینکه وارد فاز صادراتی شود، ایفا نماید. همچنین در همین روز دکتر ابی احمد پارک صنعتی کشاورزی بوره را در دولت منطقه ای آمهارا افتتاح نمود. انتظار می رود پارک صنعتی تازه افتتاح شده محصولات کشاورزی فرآوری شده را به بازارهای جهانی صادر کند.

گفتگوهای اتیوپی و الجزایر در زمینه سرمایه‎گذاری در صنعت دارویی

سفیر اتیوپی در الجزایر در تاریخ 9 فوریه 2021 با رئیس شرکت الجزایری Frater-Razes که در زمینه تولید دارو فعالیت دارد در خصوص فرصت‎های سرمایه‎گذاری در حوزه دارویی در اتیوپی گفتگو کرد. سفیر اتیوپی بیان داشت: بخش دارویی از حوزه‎های اولویت دار اتیوپی است و پتانسیل‎ها و مشوق‎های خوبی برای سرمایه‎گذاری در این زمینه وجود دارد. در ضمن سرمایه‎گذاران می‎توانند با دسترسی به بازار بزرگ اتیوپی و بهره‎مندی از موقعیت استراتژیک این کشور به بازارهایی همچون کومسا دسترسی پیدا کنند. رئیس شرکت مذکور نیز ضمن تقدیر از تلاش‎های اتیوپی جهت پیشرفت صنعت دارویی از اعزام هیئتی جهت بررسی فرصت‎های سرمایه‎گذاری در حوزه دارویی در آینده خبر داد.

برگزاری مجمع تجاری اتیوپی و هند در دهلی نو

مجمع تجاری اتیوپی و هند با تمرکز بر پتانسیل‎های سرمایه‎گذاری و انجام تجارت در اتیوپی، در دهلی نو برگزار شد. این مجمع با همکاری سفارت اتیوپی در دهلی نو و تحت عنوان « اتیوپی و هند: ایجاد روابط قوی پس از کرونا» در تاریخ 10 فوریه 2021 و برای اولین بار پس از همه‎گیری کرونا بصورت حضوری برگزار شد. در این مجمع در خصوص پتانسیل‎های سرمایه‎گذاری، مشوق‎ها و توسعه پارک‎های صنعتی در اتیوپی مباحثی مطرح شد. نمایندگان بیش از 30 شرکت هندی فعال در حوزه‎های دارویی، معدن، فراوری کشاورزی، پوشاک و نساجی، ساخت و ساز و صنایع شیمیایی در این نشست حضور داشتند.

برگزاری مجمع جهانگردی اتیوپی و جیبوتی در آدیس آبابا

مجمع چهار روزه گردشگری اتیوپی- جیبوتی با هدف تقویت مشارکت استراتژیک بین این کشورها از تاریخ 11 فوریه 2021 در آدیس آبابا آغاز شد. وزرای گردشگری اتیوپی و جیبوتی و همچنین تعداد زیادی از مقامات و کارشناسان کشورهای مربوطه در این مجمع شرکت دارند. در مراسم افتتاحیه خانم هیروت کاسا وزیر فرهنگ و گردشگری اتیوپی بیان داشت: اتیوپی و جیبوتی در راس همکاری‎های چند جانبه در حوزه‎های مختلف از جمله فرهنگ و گردشگری دارای روابط طولانی مدت مردم با مردم هستند. وی بیان داشت: دو کشور از منابع طبیعی، فرهنگی و تاریخی فراوانی برای جذب گردشگران بین المللی برخوردار هستند و این امر باعث توسعه گردشگری بین آنها می‎شود.

ضرر ماهانه 20 میلیون دلاری ناشی از توقف صادرات از ایالت تیگرای

طبق اعلام وزارت صنعت و تجارت اتیوپی، توقف صادرات از ایالت تیگرای در پی شروع درگیرها در این منطقه و بسته شدن کارخانه‎ها و معادن از نوامبر 2020 باعث ضرر ماهانه 20 میلیون دلاری برای اتیوپی شده است. کارخانه‎های نساجی از جمله کارخانه‎هایی هستند که پس از شروع درگیری‎ها در این منطقه مجبور به توقف فعالیت خود شده اند. شایان ذکر است در اثر درگیرهای تیگرای به عنوان یکی از قطب‎های اصلی تولید کنجد اتیوپی، بازار این محصول در این کشور با کمبود مواجه شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما