معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴۹

تحلیل تجارت خارجی تایلند در سال 2020

سامانه اطلاعاتی وزارت بازرگانی تایلند معمولاً با وقفه یک ماهه، کلیه اطلاعات تجاری با سایر کشورها را بر حسب کشور، منطقه، کالا به صورت کلی و دو جانبه منتشر می‌کند. بر این اساس، تایلند در سال 2020 معادل 438 میلیارد دلار با دنیا مراوده تجاری داشته که از این میزان 231 میلیارد دلار صادرات و 207 میلیارد دلار واردات بوده و در این مدت 24 میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته است.

تایلند در سال 2019 به ارزش 482 میلیارد دلار با دنیا مراوده تجاری داشته که از این میزان، 246 میلیارد دلار صادرات و 236 میلیارد دلار واردات بوده و در نتیجه در این سال 10 میلیارد دلار مازاد تجاری داشت. در مجموع، با وجود کاهش حجم مراودات تایلند با دنیا مازاد تجاری افزایش یافته است.

البته با توجه به رکود گسترده در اقتصاد جهانی به دلیل ویروس کرونا و کاهش تولید ملی تایلند به میزان 7 درصد، این کاهش تجاری در سال 2020 قابل پیش بینی بوده است. 

شرکای تجاری تایلند

جدول زیر جایگاه ایران در تجارت با تایلند را در مقایسه با تجارت با سایر کشورها نشان می‌دهد. رتبه ایران در سال 2020 در مجموع در میان صادرکنندگان به تایلند، 65 و در میان واردکنندگان از تایلند، 67 است.

جدول زیر صادرات و واردات با پنج کشور اول را برای تایلند در سال 2020 نشان میدهد.

در جدول زیر، شرکای تجاری تایلند نشان داده شده اند. در سال 2020 چین با تجارتی به ارزش 62.7 میلیارد دلار، از کل تجارت تایلند، سهم 18.2 درصدی دارد. این سهم برای ژاپن و ایالات متحده به ترتیب 11.5 و 11.2 درصد بوده است.

مهمترین اقلام تجاری تایلند

در جدول زیر مهمترین اقلام تجاری تایلند با دنیا در سال 2020 گزارش شده است. ماشین آلات و نفت خام به لحاظ ارزش، مهمترین کالاهای وارداتی محسوب می‌شود و به ترتیب 18 و 17 میلیارد دلار، مجموعاً سهم 16 درصدی از کل واردات را دارد. اقلام صادراتی و وارداتی تایلند طی سال های اخیر تغییر چندانی نداشته اند. حتی رتبه محصولات صادراتی و وارداتی تغییر محسوسی نداشته و شباهت زیادی به ارقام سال قبل دارد.

لازم به ذکر است که برنج با صادراتی به ارزش 3.7 میلیارد دلار و سهم 1.6 درصدی از مجموع صادرات در رتبه 16 و کائوچو با صادرات 3.5 میلیارد دلاری و سهم 1.5 درصدی در رتبه 18 کالاهای صادراتی تایلند قرار داشته اند.

در مجموع با توجه به وجود مازاد تجاری در موازنه صادرات و واردات تایلند، پیش بینی می‌شود که در سال 2021 نیز ارزش پول این کشور (بات) رو به افزایش باشد. این در حالی است که روند افزایشی نرخ بات در مقابل دلار، باعث نگرانی مسئولین دولتی و بخش خصوصی تایلند شده است. با توجه به اتکای تایلند به صادرات و درآمد حاصل از گردشگری، با توجه ادامه این روند، مقداری از افزایش نرخ اقتصادی در سال آینده به دلیل احیای اقتصاد کاسته می‌شود. ضمن اینکه چالش های حال حاضر اقتصاد مانند اثرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد تایلند و به خصوص تاثیر بر بخش گردشگری و همچنین پیش بینی بروز خشکسالی در سال های پیش رو، نگرانی‌های قابل توجهی به شمار می روند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما