معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

تحلیل تجارت خارجی تایلند در سال 2020

سامانه اطلاعاتی وزارت بازرگانی تایلند معمولاً با وقفه یک ماهه، کلیه اطلاعات تجاری با سایر کشورها را بر حسب کشور، منطقه، کالا به صورت کلی و دو جانبه منتشر می‌کند. بر این اساس، تایلند در سال 2020 معادل 438 میلیارد دلار با دنیا مراوده تجاری داشته که از این میزان 231 میلیارد دلار صادرات و 207 میلیارد دلار واردات بوده و در این مدت 24 میلیارد دلار تراز تجاری مثبت داشته است.

اخبار اقتصادی تایلند (نیمه اول شهریور1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی تایلند در نیمه اول شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تجارت ایران و تایلند در چهار ماه ابتدایی 2020

وزارت بازرگانی تایلند تازه‌ترین آمار تجاری مربوط به چهار ماهه اول 2020 را منتشر کرده است. تایلند در  چهار ماه اول 2020، به میزان 157 میلیارد دلار با دنیا مراوده تجاری داشته که از این میزان، 82 میلیارد دلار صادرات و 75 میلیارد دلار واردات بوده است. در نتیجه در این مدت 7 میلیارد دلار مازاد تجاری داشته است. این موضوع یکی از علت های تقویت بات در سال پیش روست. البته در مدت مشابه سال قبل، این ارقام به ترتیب 160 (میلیارد دلار برای کل تجارت)، 81 (میلیارد دلار صادرات تایلند) و 80 (میلیارد دلار برای واردات تایلند) بوده اند. با وجود درگیر بودن اقتصاد تایلند با کرونا، حجم تجارت با مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است در حالی که تولید ملی رو به کاهش بوده است.

آشنائی با سیستم بانکی در تایلند

در تایلند سیستم بانکی بر اساس قانون مؤسسات مالی مصوبه 2008 (Financial Institution Act B.E. 2551 (2008)) تدوین شده است که بانک تجاری و کسب و کار بانکی یک بانک تجاری را تعریف می‌کند . این قانون ، بانک‌های تجاری ارائه دهنده خدمات برای کسب و کارهای کوچک و همچنین بانکهایی که زیر مجموعه ای از بانک‌های تجاری خارجی هستند، در بر می‌گیرد. بخش مالی تایلند توسط وزارت دارایی تایلند و بانک مرکزی تایلند (Bank of Thailand) اداره می‌شود. وزارت دارایی تایلند وظایف ذیل را دنبال می نماید: سیاست های مالی، سیاست های سیستم مالی، سیاست های اقتصادی، سیاست های سرمایه گذاری عمومی در کشورهای دیگر، سیستم مالیاتی، خزانه داری، مدیریت دارایی‌ها، مدیریت عملکرد شرکت های دولتی و نهایتاً مدیریت عملکرد شرکت های انحصاری دولتی در خارج از کشور.