معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۵

تغییر تاکتیک عربستان در سرمایه گذاری در جهت اهداف سیاست خارجی

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اخیرا تغییراتی را در جهت گیری اقتصادی خود تجربه کرده اند؛ بر این اساس عربستان سعودی دو مسئول عالیرتبه اقتصادی خود را طی روزهای اخیر تغییر داده است.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اخیرا تغییراتی را در جهت گیری اقتصادی خود تجربه کرده اند؛ بر این اساس عربستان سعودی دو مسئول عالیرتبه اقتصادی خود را طی روزهای اخیر تغییر داده است. بنابر گزارش آژانس خبری رسمی عربستان SPA، سلمان بن عبدالعزیز پادشان عربستان، در راستای جهت گیری جدید اقتصادی این کشور، طی دستوری حلیفی رئیس بانک مرکزی را از سمت خود عزل و به جای ایشان مبارک را منصوب نموده است. بدنبال دستورات صادر شده، وزارت مسکن و وزارت شهرداری و امور روستایی نیز با هم تلفیق شده و تحت یک وزارتخانه به نام  وزارت شهرداری، امور روستایی و مسکن درآمدند و ماجد بن عبدالله ال حکیل به سمت وزیر این وزارتخانه منصوب شده است.

همچنین این کشور اعلام کرده است که مقدار نقدینگی صندوق سرمایه ملی که هم اکنون دارای ذخیره 400 میلیارد دلاری بوده و نقش مهمی در پویایی اقتصاد عربستان بازی می‌کند، تا سال 2025 میلادی به  800 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. قابل ذکر است بانک مرکزی و صندوق سرمایه ملی عربستان تاثیر مهمی درحفظ ثبات اقتصاد این کشور دردوران پاندمی‌کرونا و همچنین مقابله با آثار سوء کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته اند. در برنامه‌های اقتصادی جدید این کشور، مسئولان عالی رتبه عربستان با تغییر مفاد اساسنامه فعالیت بانک مرکزی و اضافه نمودن عبارت "کمک به رشد اقتصادی کشور" و همچنین اضافه کردن ماهیانه 40 میلیارد دلار پول به صندوق سرمایه ملی، در نظر دارند تا روند جدیدی را در عرصه اقتصادی کشور آغاز کنند .

مرکز مطالعات و تحقیقات خاورمیانه موسوم به اورسام (ORSAM) که یکی از اتاقهای فکر معتبر در آنکارا میباشد، در گزارشی تحت عنوان "سرمایه گذاریها :  اهرمهای استفاده در سیاست خارجی در کشورهایی مانند عربستان سعودی،  امارات و قطر" عنوان کرده است که سرمایه گذاریهای اخیر کشورهای حوزه خلیج فارس در ابعاد جهانی قابل تامل و توجه است. مطابق این گزارش، کشورهای حوزه خلیج فارس با درک صحیح از وضعیت مالی و اقتصادی جهان به ویژه در دوران کرونا با تغییر رویکرد گذشته خود، درجهت افزایش نفوذ در کشورهای خارج از منطقه به ویژه کشورهای غربی و قدرتمند اقدام نموده اند. سرمایه گذاری این کشورها در حوزه‌های ورزشی، فرهنگی، خطوط هوایی، بنادر، مطبوعات، آموزش و انرژی بیش از پیش افزایش یافته که این موارد علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف سیاسی را نیز دنبال میکند. این سرمایه گذاریها در شاخ آفریقا در بخشهای انرژی، بنادر، املاک و مستقلات، در کشورهای غربی مانند انگلستان و فرانسه در بخشهای ورزش و املاک و در آمریکا نیز در بخشهای آموزشی رشد قابل توجهی داشته است. همچنین در 10 سال گذشته علاوه بر کشورهای غربی، دامنه این سرمایه گذاریهای در ترکیه نیز گسترش یافته و در بخشهای املاک و مستقلات، ارتباطات و مخابرات، فاینانس و بورس چشمگیر بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما