معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۳۲

معرفی مهمترین معادن آفریقای جنوبی (بخش دوم)

اقتصاد مدرن آفریقای جنوبی بر اساس فعالیتهای معدنی شکل گرفته است. با وجود گذشت بیش از 150 سال از کشف اولین معادن الماس و طلا در این کشور، همچنان معادن و فعالیت مربوط به آنها نقشی اساسی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کنند. اگر چه سهم معادن به تدریج کاهش یافته است اما همچنان محور بسیاری از فعالیتهای اقتصادی در این کشور است. بخش دوم این گزارش به شرح ذیل می‌باشد.

ج: معادن پلاتین

ج-1: معدن پلاتین زوندرینده Zondereinde

معدن زوندرینده در استان لیمپوپو آفریقای جنوب واقع شده است و فعالیت اکتشافی آن در سال 1986 آغاز شد. اولین محموله از مجموعه فلزات این معدن در سال 1993 به فروش رفت. این معدن با عمر حداقلی سی ساله می‌باشد. این معدن سالانه دومیلیون تن سنگ پلاتین استخراج می‌کند که محصول نهائی آن دویست و هشتاد هزار اونس پلاتین، رادیوم، پلادیوم و... است. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Northam Platinum Limited می‌باشد.

ج-2: معدن پلاتین بوینسدال Booyensdal

معدن بوینسدال در مرز استانهای لیمپوپو و امپومالانگای آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن فعالیت خود را از سال 2013 شروع کرد و عمر آن دست کم 25 سال برآورد می‌شود. از این معدن علاوه بر پلاتین، پالادیوم و رودیم نیز استخراج می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Northam Platinum Limited می‌باشد.

ج-3: معدن پلاتین کروندال Kroondal

معدن کروندال در استان نورث وست North West آفریقای جنوبی واقع شده است. کروندال یکی از بزرگترین ذخایر پلاتین در آفریقای جنوبی است که تخمین زده می‌شود دارای ذخیره 6.2 میلیون اونس پلاتین است. این معدن سالانه حدود 217000 اونس پلاتین تولید می‌کند. این معدن از نوع مختلط گودال روباز و زیرزمینی و بهره برداران آن Sibanye Stillwater 50٪ و Anglo American Platinum 50٪ می‌باشند.

ج-4: معدن پلاتین ماریکانا Marikana

ماریکانا در نزدیکی روستنبورگ ، حدود 112 کیلومتری ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی واقع شده است. این  معدن تولید کننده مواد معدنی گروه پلاتین  است و مساحت آن 33 کیلومتر مربع است. این معدن در پایان سال 2002 با سرمایه گذاری اولیه 630 میلیون رند  به بهره برداری رسید.  این معدن از نوع  مختلط گودال روباز و زیرزمینی و بهره برداران آن به طور مشترک توسط و با سهم هر کدام 50 درصد  Aquarius Platinum South Africa (AQPSA و Anglo American Platinum (Amplats) هستند.

ج -5: معدن پلاتین باتوپله Bathopele

معدن پلاتین باتوپله  در نزدیکی شهر روستنبرگ  در استان نورث وست North West  آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن در مساحت 17 کیلومتر مربع گسترش یافته و ماهیانه 280،000 تن پلاتین تولید می‌کند.  تخمین زده می‌شود این معدن دارای  ذخایری معادل 3.8 میلیون اونس پلاتین باشد. استخراج این معدن از سال 2012 آغاز شد. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Anglo American می‌باشد.

ج-6: معدن پلاتین ایمپالا Impala

معدن ایمپالا در نزدیکی شهر Rustenburg در استان نورث وست  North West  آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن از سال 1969 فعالیت خود را آغاز نمود. این معدن مجموعه ای از فلزات گروه پلاتین را تولید می‌کند و تخمین زده می‌شود سالانه  یکصد هزار اونس پلاتین از آن بهره برداری شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Implats (96%) است.

ج-7: معدن پلاتین مارولا Marula

معدن مارولا در استان لیمپوپو و  در حدود 50 کیلومتری شمال غربی Burgersfort واقع شده است. از معدن مارولا  ماهانه نزدیک به  هشتاد هزار تن سنگ معدن استخراج می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره برداران آن 73% Implats ،9% Tubatse Platinum ،9% Mmakau Mining ، 9% Marula Community Trust می‌باشند.

ج-8: معدن پلاتین موتوتولو Mototolo

معدن موتوتولو یک معدن بزرگ پلاتین است که در شمال شرقی آفریقای جنوبی در نزدیکی شهرBurgersfort ، در استان لیمپوپو واقع شده است. موتوتولو با دارا بودن ذخایر 5.5 میلیون اونس پلاتین،  یکی از بزرگترین ذخایر پلاتین در آفریقای جنوبی است. این معدن سالانه حدود 57000 اونس پلاتین تولید می‌کند. استخراج این معدن در اواسط  سال 2006 آغاز شد و انتظار می رود حداقل تا سال 2020 فعالیت آن ادامه داشت باشد. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Anglo American  می‌باشد.

ج-9: معدن پلاتین مودیکوا Modikwa

معدن مودیکوا در مرز بین استانهای امپومالانگا و لیمپوپوی آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن بزرگترین ذخیره پلاتین در آفریقای جنوبی را دارست. تخمین زده می‌شود ذخیره ان بیش از 215 میلیون باشد.  این معدن از نوع زیرزمینی بوده و بهره برداری آن را شرکتهای Rainbow Minerals (ARM) معادل  41.5٪،   8.5 %  توسط جوامع محلی و 50٪ Anglo American Platinum Ltd  برعهده دارند.

ج-10: معدن پلاتین بوکونی Bokoni

معدن بوکونی در شهر Polokwane  در استان لیمپوپو واقع شده است. تخمین زده می‌شود ذخایر این معدن معادل 75.7 میلیون اونس تروی (2350 تن) پلاتین است. این معدن سالانه حدود 55000 اونس تروی (1700 کیلوگرم) پلاتین تولید می‌کند. این معدن در حال حاضر برای مراقبت و نگهداری تعطیل است. این معدن از نوع  مختلط روباز و زیر زمینی می‌باشد. بهره برداران این معدن 51%  Atlatsa  و 51% RPM (Rustenburg Mines Limited  که یک شرکت تابعه و وابسته به Anglo American Platinum Limited  می‌باشد.

ج-11: معدن تویکنهام Twickenham

معدن تویکنهام در شمال غربی آفریقای جنوبی و در استان لیمپوپو واقع شده است. این معدن نیز دارای ذخایر عظیم پلاتین در آفریقای جنوبی است  و تخمین زده می‌شود ذخیره آن معادل  39.6 میلیون اونس پلاتین باشد. این معدن حدود 45000 اونس پلاتین در سال تولید می‌کند. تولید در معدن از اواسط سال 2000 آغاز شد. این معدن از نوع مختلط روباز / زیر زمینی است. بهره بردار این معدن، شرکت Anglo American  می‌باشد.

ج- 12: معدن پلاتین موگالاکوئنا Mogalakwena

معدن Mogalakwena در نزدیکی شهری به همین نام  در استان استان لیمپوپو در شمال شرقی آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن در سال 1993 تأسیس شد و بزرگترین معدن پلاتین روباز در جهان است. در سال 2014 ، موگالاکوانا بیش از 370،000 اونس پلاتین تصفیه شده  از آن به دست آمد.  این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن نیز شرکت Anglo American می‌باشد.

ج-13: معدن توملا Tumela

معدن Tumela ، واقع در  ناحیه تابازیمبی Thabazimbi در استان لیمپوپو  آفریقای جنوبی است. ذخایر پلاتین این معدن معادل 24.2moz برآورد شده است. این معدن از نوع مختلط رو باز و  زیرزمینی می‌باشد و بهره بردار آن نیز شرکت Anglo American است.

ج-14: معدن دیشابا Dishaba

دیشابا  در استان لیمپوپو در آفریقای جنوبی واقع شده است. تخمین زده می‌شود ذخایر این معدن به اندازه ای باشد که می‌توان تاسا 2058 از آن سنگ استخراج نمود. این معدن از نوع روباز و  بهره بردار آن شرکت Anglo American می‌باشد.

ج-15: معدن پلاتین بافوکنگ روزیمون Bafokeng Rasimone

معدن پلاتین بافوکنگ  (BRPM) در استان نورث وست آفریقای جنوبی واقع شده است که از سال 1999 فعایت خود را آغاز کرد. تخمین زده می‌شود مجموع ذخایر پلاتین این معدن معادل 47.9 میلیون اونس باشد. این معدن سالانه معادل 171000 اونس پلاتین تولید می‌کند. این معدن از نوع  زیرزمینی و بهره بردار آن نیز شرکت Royal Bafoken Platinum می‌باشد.

د: معادن ذغال سنگ

د-1: معدن زغال سنگ ایزیبونلو Isibonelo

معدن ایزیبونلو تقریباً در 120 کیلومتری شرق ژوهانسبورگ و در استان امپومالانگا واقع شده است. استخراج ذغال در این معدن از سال 2005 آغاز شد. اولین محموله استخراج شده به شرکت Sasol Limited عرضه شد. معدن زغال سنگ ایزیبونلو تا سال 2006  پنج  5 میلیون تن زغال سنگ حرارتی به Sasol Synfuels عرضه کرد. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Anglo American Inyosi Coal است.

د-2: معدن ذغال سنگ زیبولو Zibulo

معدن زیبولو در استان امپومالانگاه واقع شده است. سرمایه گذاری در این معدن در سال 2008 آغاز و در سال 2012 به بهره برداری رسید. مجموع سرمایه گذاری در این معدن 517 میلیون دلار برآورد می‌شود. این معدن از نوع زیر زمینی و بهره برداران آن شرکتهای Zibulo Colliery 73٪ ومابقی  Anglo American Inyosi Coal.  بر عهده دارند.

د-3: معدن ذغال سنگ گرین ساید Greenside

معدن گرین ساید در 15 کیلومتری جنوب ویتبانک در استان امپومالانگا واقع شده است. محصول گرین ساید هم برای صادرات و هم برای بازارهای محلی استفاده می‌شود. با این که تخمین زده می‌شد تا سال 2019 قابلیت استخراج دارد اما با وجود گذشت از سال 2019 همچنان فعال و از آن ذغال سنگ استخراج می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Anglo American  می‌باشد.

د-4: معدن ذغال سنگ خوزلا Khwezela

معدن خوزلا در استان امپولانگای آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن پس از ادغام معادن  Kleinkopje و Landau به این نام تغییر یافت. این معدن در سال  2016 آغاز بکار نمود و تخمین زده می‌شود تا سی سال امکان استخراج از آن وجود دارد. این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن شرکت  Anglo American  می‌باشد.

د-5: معدن ذغال سنگ مافوبه Mafube

معدن مافوبه 30 کیلومتری شرق میدلبورگ در استان امپومالانگا (که غنی از زغال سنگ است) واقع شده است. محصولات این معدن بیشتر در نیروگاه تولید برق Arnot استفاده می‌شود. این معدن از نوع روباز و بهره برداران آن به سهم مساوی شرکتهای Anglo American  و Exxaro   هستنند.

د-6: معدن ذغال سنگ گودهوپ Goedehoop

معدن گود هوپ در بلوک مرکزی منطقه  معدنی  ویت بنک Witbank ، استان امپومالانگا واقع شده است. فعالیت در این معدن از سال 1983 شروع و در سال 1995 به بهره برداری رسید. این معدن در سال 2005 با معدن بنک ادغام شد که در حال حاضر سالانه 7-8 میلیون تن استخراج می‌کنند. عمده محصولات آن به بازار صادرات زغال سنگ حرارتی فروخته می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن نیز شرکت Anglo American  می‌باشد.

د-7: معدن خوتالا

Khuthala واقع در استان امپومالانگا از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت انرژی ذغال سنگ آفریقای جنوبی می‌باشد.

د-8: معدن کلیپسپروت Klipspruit ؛

در استان امپومالانگا واقع شده و از نوع روباز و بهره بردار آن شرکت انرژی ذغال سنگ آفریقای جنوبی South Africa Energy Coal  می‌باشد.

د-9: معدن کانگالا Kangala؛

در استان امپومالانگا واقع شده، روباز و بهره برداران آن Universal Coal owns 70% و Kangala mine 30% می‌باشند.

د-10: معدن مجموعه بلوک شمال North Block Complex؛

این معدن در استان امپومالانگا واقع شده ، روباز و بهره بردار آن شرکتهای NBC (Pty) Ltd 49% و Ndalamo 51%.

د-11: معدن اوم سبو Umcebo؛

در استان امپومالانگا  واقع شده است، این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن شرکت Glencore  است.

د-12:  معدن امپونزی Impunzi

این معدن در استان امپومالانگا واقع شده، از نوع روباز و به صورت مشترک توسط شرکتهای            Glencore 79.8% / ARM Coal Proprietary Ltd. 20.2% بهره برداری می‌شود.

 د-13: معدن توئیفونتین Tweefontein

این معدن در استان امپومالانگا واقع شده و از نوع مختلط روباز/زیرزمینی می‌باشد.  بهره بردار آن شرکتهای Glencore 79.8%  و  ARM Coal Proprietary Ltd. 20.2%می‌باشند.

 د-14: معدن گادگوودن Goedgevonden

معدن گادگوودن در استان امپومالانگا واقع شده و از نوع مختلط زیرزمینی/روباز می‌باشد. بهره بردار آن شرکتهای Glencore 74%  و  ARM Coal Proprietary Ltd. 26% می‌باشند.

د-15: معدن توییستدرای Twistdraai

در استان امپومالانگا واقع شده و از نوع مختلط روباز و زیرزمینی می‌باشد. بهره بردار آن شرکتهای Sasol Mining (65%)و  Exxaro Resources (35%). می‌باشند.

د-16: معدن لیووپان Leeuwpan

در استان امپومالانگا واقع شده و از نوع مختلط روباز و زیرزمینی می‌باشد و بهره بردارآن شرکت  Exxaro  است.

د-17: معدن ماتلا Matla

این معدن در استان امپومالانگاه واقع شده و از نوع زیرزمینی است و بهره بردار آن شرکت  Exxaro

 می‌باشد.

د-18: معدن گروت گلوک Grootgeluk

این معدن در استان لیمپوپو واقع شده و از نوع روباز می‌باشد. بهره بردار آن شرکت Exxaro  است.

د-19: معدن ماخادو Makhado

در استان لیمپوپو واقع شده است و معدن نوع روباز است. بهره بردار این معدن شرکت MCMining  است.

د-20: معدن کریل Kriel

معدن کریل در استان امپومالانگا واقع شده و از نوع زیرزمینی می‌باشد. بهره بردار آن شرکت Seriti  است.

ه – معادن سنگ آهن

 ه-1: معدن سنگ آهن سیشن Sishen

معدن سیشن در سال 1947 شروع به کار کرد و در نزدیک شهر کاتو در استان کیپ شمالی واقع شده است. سیشن یکی از بزرگترین معادن روباز در جهان است. عمده سنگ آهن تولید شده از این معدن صادر می‌شود. همانگونه که اشاره شد این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن شرکتهای Anglo American – Kumba Iron Ore هستند.

ه-2: معدن آهن کولوملا Kolomela

معدن Kolomela  نزدیک شهر Postmasburg در استان کیپ شمالی واقع شده است. کلوملا به معنی "عمیق تر کردن" یا "استقامت" است. بهره برداری از این معدن از سال 2011 آغاز شده است. با توجه به درصد غنای بالا،  سنگ آهن این معدن همواره مورد توجه قرار داشته است. این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن شرکتهای  Anglo American – Kumba Iron Ore  هستند.

ه-3: معدن آهن بیشوک Beeshoek

معدن بیشوک  نیز در نزدیکی پوستماسبورگ و در استان کیپ شمالی واقع شده است. بهره برداری این معدن از سال 1964 آغاز شد و در گذشته تنها تامین کننده  سنگ آهن آفریقایی جنوبی بوده است. این معدن چندین بار گسترش داده شده و همچنان غنی از ذخایر سنگ آهن است. این معدن با استخراج 3 میلیون تن سنگ در سال، مسئولیت اصلی تأمین سنگ آهن بازار داخلی آفریقای جنوبی را بر عهده دارد. این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن شرکت ASSMANG Propriety Limited می‌باشد.

ه-4: معدن سنگ آهن خومانی Khumani

معدن سنگ آهن خومانی تقریباً در 30 کیلومتری جنوب شهر کاتو در استان کیپ شمالی آفریقای جنوبی واقع شده است. این معدن اگرچه در ابتدا برای تولید 10 میلیون تن سنگ آهن با کیفیت صادرات در هر سال طراحی شد اما در حال حاضر و پس از اتمام فاز 2 پروژه، ظرفیت تولید 14 میلیون تن محصول را دارد. سنگ آهن این معدن صادر می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت ASSMANG Propriety Limited  می‌باشد.

و-: سایر معادن

و-1: معدن سنگ منگنز  بلک راک Black Rock

معدن بلک راک در استان کیپ شمالی واقع شده و یکی از دو معدن منگنز آفریقای جنوبی مجسوب می‌شود. در این معدن اکسید و سولفات منگنز تولید می‌شود. عملیات استخراج این معدن از سال 1940 شروع شد و به تدریج حوزه فعالیت خود را گسترش داد. این معدن سالانه 4 میلیون تن از گریدهای مختلف تولید که بیشتر آنها صادر می‌شود. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت ASSMANG Propriety Limited  می‌باشد.

 و-2: معدن سنگ منگنز انچوانینگ Nchwaning

معدن منگنز  Nchwaning در استان کیپ شمالی واقع شده و فعالیت آن از سال 1972 آغاز شد. ظرفیت تولید این معدن سالانه یک ملیون تن سنگ است. این معدن از نوع زیرزمینی و شرکت بهره بردار آن  ASSMANG Propriety Limited  می‌باشد.

و-3: معدن کروم دوارس ریور Dwarsrivier

معدن کروم دوارسریور در شمال شرق آفریقای جنوبی و در استان لیمپوپو واقع شده است. این معدن  یکی از بزرگترین ذخایر کروم در آفریقای جنوبی را دارد. تخمین زده می‌شود این معدن 55 میلیون تن سنگ معدن با درجه خلوص  38.12٪ داشته باشد. این معدن در سال  در حدود 1.5  میلیون تن سنگ معدن کروم تولید می‌کند. این معدن از نوع زیرزمینی و بهره بردار آن شرکت Assore  می‌باشد.

و-4: معدن کروم تاریسا Tharisa

معدن تاریسا در سال 2008 فعالیت خود را آغاز نمود. این معدن در نزدیکی شهر روستنبرگ و در استان نورث وست واقع شده است. این معدن تنها تولید کننده کنسانتره‌های PGM و کروم در جهان است. این معدن بیش از 70 درصد منابع پلاتین و کروم جهان را در خود جا داده است. از این معدن به صورت نوآورانه استخراج و خالص سازی می‌شوند. این امر به همراه چند محصوله بودن معدن باعث کم هزینه بودن محصول و در نتیجه سودآور شدن معدن شده است.این معدن از نوع روباز و بهره بردار آن شرکت Tharisa  می‌باشد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما