معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۱/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۳۰

برنامه جدید توسعه ای چین و راه اندازی مبادله آزاد تجاری با آفریقا

برنامه جدید توسعه ای چین موضوع مهمی در مسائل کنونی جهانی است. این برنامه‌های جدید در چهاردهمین برنامه پنج ساله چین برای دوره 2021 الی 2025، که توسط حزب کمونیست چین در ماه اکتبر 2020 تنظیم شده، شرح داده شده است. از 40 سال بیش و به ویژه از زمان پیوستن به سازمان تجارت جهانی در سال 2001، چین به طور فعّال در اقتصاد بین المللی شرکت داشته است. صادرات مبتنی بر دارایی و بازار خارجی باعث شهرت این غول تولیدی آسیایی شد. سرانه تولید ناخالص داخلی چین بیش از 10 هزار دلار است.

این برنامه جدید همچنین پاسخی به فضای بین المللی است که به سرعت در حال تغییر است. اقتصاد جهان دیگر اقتصاد بعد از بحران مالی سال 2008 نیست. افزایش پوپولیسم و حمایت از تولید داخلی موجب تضعیف روند جهانی شدن می‌شود. تشدید بیماری کرونا نیز به موارد اختلال در صنعت و زنجیره تأمین جهانی اضافه شده است. برای کشوری مانند چین، تقویت تاب آوری اقتصادی از طریق توان داخلی بسیار مهم است.

این برنامه جدید بیش از هر چیز پاسخ گوی نیاز ذاتی بازار بزرگ و آینده دار چین است. مصرف در شش سال گذشته به محرک اصلی رشد کشور تبدیل شده است. انتظار می رود امسال چین به بزرگترین بازار خرده فروشی جهان تبدیل شود. این تقاضای شدید داخلی، سرمایه و محصولات خارجی را به خود جلب می‌کند و چشم اندازهای جدیدی برای تعامل چین با جهان ایجاد می‌کند که به نوبه خود توان اقتصادی داخلی و از این رو به تقویت روابط متقابل کمک می‌کند.

یک چیز مسلم است و آن اینکه این برنامه جدید به هیچ عنوان وابسته به توان داخلیِ بسته نیست، بلکه هدف آن تقویت توان داخلی و بین المللی و ارتقای آن است. سومین نمایشگاه بین المللی واردات چین معاملات بیش از 72 میلیارد دلاری را تایید کرد.

همانطور که چین به آینده چشم دوخته است، آفریقا نیز در حال اجرای برنامه 2063 خود برای یک آفریقای قوی و موفق است. در جلسه فوق العاده اخیر اتحادیه آفریقا، راه اندازی منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا در 1 ژانویه 2021 به تصویب برسید. این یک نقطه عطف در اقتصاد قاره آفریقا محسوب می‌شود. با این اقدام بازار گسترده ای ایجاد می‌شود که بیش از 1.3 میلیارد نفر و تولید ناخالص داخلی 2.5 تریلیون دلار را پوشش می دهد. این تأثیر عمیقی در همکاری چین و آفریقا خواهد داشت و فرصت های جدیدی برای آینده مشترک چین و آفریقا ایجاد خواهد کرد.

چین از ایجاد منطقه مبادله آزاد تجاری آفریقا استقبال می‌کند. این به خود چین و آفریقا بستگی دارد که از این فرصت استفاده کرده و به همکاری‌های برد برد فکر کنند. در سال 2019، حجم تجارت بین چین و آفریقا 208 میلیارد دلار بود که 20 برابر بیشتر از سال 2000 بود و چین را به بزرگترین کشور شریک تجاری آفریقا برای یازدهمین سال پیاپی تبدیل کرد. چین و آفریقا می‌توانند از نقاط قوت خود در مناطق گسترده تر استفاده کنند و حجم کل تجارت و سرمایه گذاری را افزایش دهند. چین خواهان هم افزایی با استراتژی توسعه آفریقا است. این کشور در ساخت زیرساخت ها، روند صنعتی سازی و تقویت ظرفیت های خود برای توسعه آفریقا ادامه خواهد داد. تعمیق همکاری‌ها در زمینه تجارت آزاد و ورود به زنجیره صنعتی سازی، تأمین مواد مصرفی، تشدید همکاری در چارچوب طرح ابتکاریک کمربند و جاده با هدف کمک به آفریقا برای استفاده بهتر از بازار چین و ورود در اقتصاد بین المللی از دیگر برنامه‌های این کشور برای توسعه آفریقاست.چین و آفریقا وارد مرحله جدیدی از توسعه شده اند. این طرح ها فرصت مهمی در اختیار این دو شریک قرار خواهد داد. 

منبع : 

http://mg.china-embassy.org/fra/zxxx/t1843025.ht

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما