معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۱۰/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۵۸

آخرین وضعیت صنعت کشتیرانی یونان تا پایان 2020

در پی شیوع کرونا، بسیاری از بخش های صنعت کشتیرانی در دنیا با کاهش تقاضای ناگهانی و شدید مواجه شدند و بنابراین بخشی از عواید خود را از دست دادند. یونان، ژاپن، چین، سنگاپور و هنگ کنگ پنج قطب برتر دنیا در حوزه کشتیرانی می‌باشند که جمعا بیش از 50 درصد کل تناژ جابجا شده توسط کشتی در دنیا را در اختیار خود دارند. در مورد یونان، که مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های دنیا را در اختیار دارد، این صنعت در سال 2019 بیش از 11 میلیارد یورو به اقتصاد این کشور کمک کرده بود.

اقتصاد جهانی در سال 2020 به دلیل شیوع ویروس کرونا با چالش و بحران اساسی روبرو شد به طوریکه بسیاری از صنایع تولیدی و بویژه خدماتی از جمله در صنعت گردشگری با مشکل جدی مواجه شدند. یکی از این صنایع که در پی کاهش تجارت میان کشورها با مشکل مواجه شد صنعت کشتیرانی بود. در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت صنعت کشتیرانی یونان تا پایان سال 2020 پرداخته می‌شود.

در پی شیوع کرونا، بسیاری از بخش های صنعت کشتیرانی با کاهش تقاضای ناگهانی و شدید مواجه شدند و بنابراین بخشی از عواید خود را از دست دادند. البته با گذشت زمان برخی از صنایع توانستند با ارایه راه حل های دیجیتالی و اینترنتی بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کنند اما همچنان نگران عواقب رکود اقتصادی جهانی در دوره پساکرونا هستند. در همین راستا کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند رکود در بخش کشتیرانی چند ماهی بیشتر از رکود در سایر بخش ها به طول خواهد انجامید (حتی در زمان کنونی که تزریق واکسن کرونا در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده است).

یونان، ژاپن، چین، سنگاپور و هنگ کنگ پنج قطب برتر دنیا در حوزه کشتیرانی می‌باشند که جمعا بیش از 50 درصد کل تناژ جابجا شده توسط کشتی در دنیا را در اختیار خود دارند. در سال های اخیر نقش کشتیرانی کشورهایی همچون آلمان، ژاپن و کره جنوبی در حال افول و نقش کشورهایی همچون یونان، سنگاپور، چین و هنگ کنگ در حال افزایش است بدین معنی که آنها توانسته اند تعداد ناوگان‌های خود را افزایش دهند.

بر اساس اعلام سازمان تجارت جهانی، یونان هم اکنون مالکیت بیشترین تعداد کشتی‌های دنیا را در اختیار دارد. تا پایان سال 2019، حدود چهار هزار و پانصد کشتی در سراسر جهان در مالکیت یونان بوده است که از این تعداد 670 کشتی پرچم یونان را دارند. پس از یونان کشورهای ژاپن، چین، سنگاپور و آلمان قرار دارند. مالکان یونانی حدود 20 درصد از کل توناژ جهانی و حدود 55 درصد از کل توناژ اتحادیه اروپا را در اختیار دارند. در اتحادیه اروپا پس از یونان به ترتیب کشورهای آلمان (15 درصد)، ایتالیا (8 درصد)، دانمارک (6 درصد)، انگلیس (4 درصد)، بلژیک (3 درصد)، فرانسه (2 درصد) و هلند (1 درصد) قرار دارند.

بین سالهای 2007 و 2019، مالکان کشتی یونانی ظرفیت ناوگان‌های خود را به دوبرابر افزایش دادند و توانستند مالکیت 32% از ناوگان تانکرها، 15% از تانکرهای حامل مواد شیمیایی، 16% از تانکرهای حامل گاز طبیعی جهان، 21% از ناوگان حامل کالاهای پرحجم و حدود 9% از ناوگان کانتینری را به خود اختصاص دهند.

ناوگان کشتی‌های در مالکیت یونان به طور عمده کالاهایی همچون محصولات نفتی، گازی و شیمیایی، فلزات و سنگ آهن، ذغال سنگ و کودهای شیمیایی را در سراسر جهان بویژه بین اروپا و آمریکا حمل می‌کنند. در حوزه انرژی، کشتی‌های یونانی قسمت عمده ای از نیازهای انرژی اروپا را به این قاره انتقال می دهند. برای نمونه، اتحادیه اروپا 88% نیاز خود به نفت، 74% نیاز خود به گاز طبیعی و 44% نیاز خود به سوخت های فسیلی جامد را از طریق نفت کش ها و کشتی‌های ویژه حمل این مواد وارد می‌کند. همچنین اتحادیه اروپا برای تامین 76% نیازهای کالایی خود در تجارت خارجی به ناوگان کشتیرانی وابسته است و کشتی‌های در مالکیت یونان بیشترین سهم را در این میان در اختیار دارند.

از نظر اقتصاد داخلی نیز صنعت کشتیرانی به طور سنتی یکی از مهمترین پایه‌های اقتصادی یونان محسوب می‌شود، به رغم اینکه تنها شش درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است. این صنعت در سال 2019 بیش از 11 میلیارد یورو به اقتصاد یونان کمک کرد. سه درصد از اشتغال زایی در یونان نیز در صنعت کشتیرانی انجام می‌گیرد. همچنین 22 درصد فعالیتهای صنعت کشتیرانی یونان با آمریکا، 20 درصد با اروپا و 32 درصد با آسیا است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما